Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Heppu

Juomatauot

Recommended Posts

Helpompi juoda jos pysähtyy mutta aika kuluu "hukkaan" joitakin sekunteja. Treenitilanteessa pysähdyn aina mutta kisatilanteessa on vaikeeta kun tekis mieli paina etiäpäin mutta en osaa juoda juostessa eli pakko ainakin hidastaa kävelyksi tai jopa pysähtyä. On muuten harmittavaa massahiihdoissa ja maratoneilla kun yleensä juottoasemalla jää letkasta, tosin ei koskaan ratkaisevasti. En ymmärrä miten jotkut pystyy juomaan täydessä juoksuvauhdissakin ilman ongelmia. Ite jos yritän niin puolet juomasta hölskyy rinnuksille ja toinen puoli menee henkitorveen aiheuttaen hukkumisvaaran ja puolen tunnin yskittämiskohtauksen :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkällä lenkillä, siis 2:30-3:30 kestävillä lenkeillä, on vähän käytännön pakko pysähtyä välillä täyttämään vesipulloja, vaikka joisikin juomavyöstä vauhdissa. Itselläni on neljän pikkupullon vyö (stadium a' 2 dl X 4 pulloa = 8 dl) ja pyrin juomaan sen vähintään kahdesti tyhjäksi peruspitkällä lenkilläni. Sekin on vähän alakanttiin juotu, mutta vesipisteitä on vähän vaikea suunnitella muuten hyville reiteille sen enempää. Ja huomaa, en ole mikään korsto vaan vähän yli 60-kiloinen nainen; mies tarvitsee suuremman kokonsa ja lihasmassansa takia mielellään litran tunnissa, vaikkei olisi edes helle tai kova vauhti.

Pari pullontäyttö-pysähdystä kolmetuntisella lenkillä haittaa kunnonkehitystä takuulla vähemmän kuin nestehukassa harjoittelu! :018:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harjoituslenkeillä en pysähdy juomaan, vaan otan juomapullovyöstä vauhdissa. Kisassa on pakko juodessa ottaa muutama kävelyaskel, kun juomat yleensä tarjoillaan mukeista, joista se roiskuu mihin sattuu, pää-asiassa rinnuksille, jos vauhdissa yrittää juoda.

Toistaiseksi ei tänä keväänä ole tarvinnut juotavaa lenkillä, kuin yhden kerran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halvassa kiinalaisessa vedenkeittimessäni oli käyttöohjeessa kohta "vältä kuivanmenoa" - tätä olen koittanut soveltaa kaikinpuolin sen luettuani. :tongue0014: Minulla ainakin juominen vaikuttaa pitkänlenkin kolmennen tunnin jaksamiseen suoraan. Myös palautuminen seuraavaan päivään on parempaa, kun ei elimistön tarviset hukata lenkinjälkeisiä tunteja rajun nestehukan korjaamiseen, vaan voi alkaa heti rakentaa harjoitusvaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä juoksen pitkät yhteislenkkinä ja kävellen on kesäaikaan juomahuolto hoidettu. Talvisin ei monellakaan ole juomaa mukana, silloin otan huikat juoksun aikana tai liikennevaloissa vihreää odotellessa.

Kisoissa on pakko pistää ainakin kävelyksi, jos mukista meinaa saada jotain mahaankin. Kotikisoissa mulla on ollut omat pullot huoltopisteillä, sellaset 0,5 l lasten mehukattipullot, joissa on nostokorkki. Niistä on helppo juoda juostessa. Melkein kaikki pullot olen aina kisan jälkeen löytänyt reitin varrelta, muutama on hävinnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari pullontäyttö-pysähdystä kolmetuntisella lenkillä haittaa kunnonkehitystä takuulla vähemmän kuin nestehukassa harjoittelu!

Tuota, mistäs sen nestehukan tai sen uhan tunnistaa? Ja miten se nyt kuntoa haittaa, jos vuorokaudessa on vaikka tunnin verran jano, jota ei oikeastaan edes huomaa?

Itse en ole kertaakaan juonut juoksumatkalla mitään. Saati sitten litratolkulla, kuten siteeraamani siro nainen. Vaikka olenkin melkein miehen kokoinen (85-87 kg) miehenpuoli, ja lämpöä, hajuhaittaa ja siis hikeäkin syntyy. Lähtiessä ehkä yksi puolen litran vesilasi on tähän mennessä saanut luvan riittää. Tosin pisimmät lenkit minulla ovat olleet vain vähän yli 2 h.

Minulle ei oikeastaan ole tullut mieleenkään, että matkallakin joisin. Ehkä kesäkuumalla voisi herätä ajatus ottaa mehukatti tai vesipullo mukaan, jos se kesä nyt sitten tänä vuonna tulee ja sinä (tai niinä) päivänä ehdin juoksemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällaisilla keleillä en koskaan kanna juotavaa mukana pitkilläkään lenkeillä. Jos juoksen Paloheinän majan ohi, niin saatan käydä hörppäämässä suullisen vettä, mutta muuten mennään kuiviltaan. Miksi pitäisi juoda, jos ei se tunnu tarpeelliselta? Hyvin jalkoja jaksaa pari-kolme tuntia nostella ilman juotavaa.

Kunhan tästä päästään hellekauteen, niin alan kyllä kantaa juomapullovyötä mukana, mutta sitäkin vain yli 15 km lenkeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos pitkällä lenkillä juo vaikkapa puolen tunnin välein, niin vaikuttaako mihinkään pitääkö esim. 1 minuutin juomatauon vai käveleekö tai juokseeko juodessaan.

Jos pysähdyt juomaan, niin et etene siinä ajassa yhtään kun taas kävellessä matka taittuu koko ajan. Ei kai siinä mitään sen kummempaa maata mullistavaa tapahdu. Kuten, että taivas putoaisi päälle tai aurinko räjähtää.

Jos aikoja laskeskelee, niin tottahan siinä aina pikkasen jää jälkeen kun pysähtelee ja mitä pidempi matka niin sitä suurempi vaikutus. Esim. jossain pitkässä ultrassa jos pysähtyy lepäilemään joka huoltopisteelle pariksi minuutiksi, niin siinä häviää jo pari tuntia heittämällä. Toisaalta juoksu voi olla helpompaa kun välillä lepuuttelee koipia ja kertoilee vitsejä mukin täyttäjille.

Jotkut mainitsi, etteivät juo lainkaan. Ei kai sitä varmaan pakko juoda olekaan jos ei siltä tunnu, kunhan pysyy tajuissaan ja meno maittaa. Jos taas janottaa, niin sitten juodaan. Yksinkertaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkut mainitsi, etteivät juo lainkaan. Ei kai sitä varmaan pakko juoda olekaan jos ei siltä tunnu, kunhan pysyy tajuissaan ja meno maittaa. Jos taas janottaa, niin sitten juodaan. Yksinkertaista.

Jos meinaa pitkään juosta/urheilla niin pitää juoda jo ennen kuin janottaa. Muuten alkaa meno hyytyä nestehukan seurauksena. Kukaan ei voi nestehukkaa välttää eli juomista mukaan ainakin niille kaikkein pisimmille/helteisimmille lenkeille. 2h kyllä juoksee ilman juomistakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos meinaa pitkään juosta/urheilla niin pitää juoda jo ennen kuin janottaa. Muuten alkaa meno hyytyä nestehukan seurauksena. Kukaan ei voi nestehukkaa välttää eli juomista mukaan ainakin niille kaikkein pisimmille/helteisimmille lenkeille. 2h kyllä juoksee ilman juomistakin.

Kahta tuntia, lämpötilan ollessa plussalla, minäkin pidän rajana, jossa juotavaa on otettava matkaan.

Tämä siis treenatessa. Juoksukilpailut ovat kokonaan eri asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy