Jump to content
Juoksufoorumi.fi

2 puolimaratonia liikaa?

sisko
 Share

Recommended Posts

Olen n vuoden verran hölkkäillyt, ihan kohtuukuntoinen keski-ikäinen nainen, tarkoitus syksypuolella juosta n 21 km yhdessä juoksutapahtumassa. Sitä varten suunniteltuna n kolmen kuukauden juoksuohjelma. Aiemmin en noin pitkää matkaa siis ole juossut.

Nyt olen alkanut kaavailla vielä toistakin puolimaratonjuoksua tällä kaudella, mutta onko esim. n 6 viikon väli liian vähän? Ja millaisellahan rytmillä pitäisi harjoitella sen ekan juoksun (johon siis tähtään sillä harjoitteluohjelmallani) jälkeen, viikko ainakin ensin pitäisi palautua?

Nyt olen alkanut kaavailla vielä toistakin puolimaratonjuoksua tällä kaudella, mutta onko esim. n 6 viikon väli liian vähän? Ja millaisellahan rytmillä pitäisi harjoitella sen ekan juoksun (johon siis tähtään sillä harjoitteluohjelmallani) jälkeen, viikko ainakin ensin pitäisi palautua?

Kuusi viikkoa on oikein hyvä kisojen väli. Palautumiseen menee viikko tai kaksi riippuen siitä, miten tosissaan (kovaa) juokset kisassa. Palautumista nopeuttaa lyhyet (15-30 min) ja kevyet hölkät. Niitä voi tehdä vaikka joka päivä, kunnes huomaa palautuneensa (=Mihinkään ei koske + jalat ei tunnu väsyneeltä).

Saattaapa olla, että kymmenen päivän kuluttua juoksu kulkee kepeämmin kuin koskaan. Kisahan on myös treeni ja voi vaikuttaa näinkin.

Heti kun on palautunut, niin voi siirtyä tavanomaiseen treenaukseen. Vaikkapa siihen, jota noudatit ensimmäisellä kerralla, niiden viimeisten viikkojen osalta.

Kokonaisuuteen varmasti vaikuttaa paljon se millä tehoilla aiot tuon ensimmäisen puolikkaan juosta. Palautumisvaiheessa kannattaa varmaan kuunnella itseään ja toimia sen mukaan. Kyllä sen huomaa vieläkö kropassa painaa. Luulisin 6 viikon riittävän, ainakin jos et itseäsi kuoliaaksi vedä =) sillä ensimmäisellä.

Todellakin voi käydä niinkin että se toinen menee sitten paremmin kun kroppa on saanut ärsykettä sillä ensimmäisellä. (tai sitten ei??)

• 2 weeks later...

Tietenkin se on yksilöllistä, palautumiset ja muut. Itse juoksin viime kesänä yhden talven reilun tuhannen kilometrin hiihdon ja muutaman sadan juoksukilometrin voimin 30.7 - 1.10 aikana kolme puolimaratonia ja yhden kokonaisen. Juoksujen väliä oli aina kolmisen viikkoa ja kaikki meni "suhteellisen" hyvin lävitse. Tänä kesänä on tarkoitus juosta vielä useampi kisa vaan pohjakin on parempi juoksuja varten. Sitä paitsi puolimaratonin juoksu korvaa hyvinkin viikon parin pitkät lenkit...

• 2 weeks later...