Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Analyysi katujuoksun perusteella

duracell
 Share

Recommended Posts

Nyt voisi siis pohtia asioita puolikkaan pohjalta. Huomioitava toki on etttä täysin terveenä en päässyt juoksemaan =(. Edellisenä päivänä oli lämpöä ja erilaista flunssan oiretta ollut ja mennyt.

Mikä olisi realistinen aikatavoite maralle puolikkaan mentyä aikaan 2:13?

Miten harjoitella kesä että voisi edes haaveilla kokonaisesta (HCM)alle 4:30?

Voimmeko päätellä anakynnyksestä jotain, eka kierros mentiin sykevälillä 170-180, toinen kierros päälle 180. Aika korkealla?? Kuinka huomioida tämä harjoittelussa? Testeissä siis en ole käynyt enkä taida nyt raatsia investoida moiseen. Ehkä sitten jos marat ei tähän yhteen jää. =)

Kipeänä ei juosta, tiedän. Enkä juoksekaan. Sunnuntai oli poikkeus ja olin varautunut keskeyttämään mutta olo antoi myöten juosta loppuun.

Onko Tampere maraton liian myöhään ajatellen HCM:ää jos kävis tuolla puolikkaan tempaisemassa? Sais vinkkiä sen hetken kunnosta, tavoiteajasta jne.

Jalat olis juossu. Kuten arvata (ja huomata)voi, sairastelun päälle sykkeet oli aika tapissa. Noilla sykkeillä en olis vetäny enää toista samanlaista ainakaan. Jonkun verran varmaan. Elän kyllä uskossa että sykkeet asettuu kunhan pöpö asettuu.

Niin ja lisätään että olo kaikinpuolin oli hyvä. Jalat ei kipeät, ei seuraavana päivänäkään. Ei muutakaan ongelmaa.

Netistä löytyy kaikenmaailman taulukoita ja laskureita, joilla voit mara-aikaa arvailla.

Juoksijalehden sivuilla www.juoksija-lehti.fi on taulukko, joka tarjoaa 2.12 puolikkaalle mara-aikaa 5.36.

McMillanin sivuilta www.mcmillanrunning.com taas löytyy laskuri, joka tarjoaa 2.13 puolikkaalle mara-aikaa 4.40.

Eli lähes tunti eroa. Ehkä totuus on jossain noiden välissä. Omakohtainen yhden maratonin kokemus on, että Juoksija-lehden taulukko on minulle enempi oikea (lähdin McMillanin laskurin mukaiseen vauhtiin, sippasin ennen kolmeakymppiä totaalisesti ja päädyin vähän Juoksija-lehden taulukkoa huonompaan aikaan).

t. Nylkky

Jostakin joskus vuonna kippo ja kuppi kuulin sellaisen kaavan, että puolikkaan aika kerrotaan kahdella ja tähän lisätään kymmenen minuuttia.

Omat noteeraukseni tukevat tuota melko hyvin, mutta mitä olen monen muun palstalaisen tuloksia katsellut, niin muilla tuo ei päde. Yksilöitä kun olemme.

Tuohan natsas mun kohdalla just eikä melkeen viime HCM:llä..

Meni just noin..Matikka on ihmeellistä:102:

Eli, hyvää vinkkiä millä saa kesän aikana puolikkaan menemään aikaan 2 tasan (oikeesti luulen ettei se NIIN kaukana oo kun olisin terve!) ja sitten maran alle 4:30??

Näiden kaavojen antamiin lopputuloksiin kannattaa suhtautua pienellä varauksella. Lopputulos on kuitenkin niin monien asioiden summa. Monilla on tuota vauhtikestävyyttä puolikkaalle, mutta sitä maralla tarvittavaa pk-pohjaa ei sitten kuitenkaan ole riittävästi, vaan lopputulos on reilusti heikompi, kuin kaavat ennustavat.

Eli, hyvää vinkkiä millä saa kesän aikana puolikkaan menemään aikaan 2 tasan (oikeesti luulen ettei se NIIN kaukana oo kun olisin terve!) ja sitten maran alle 4:30??

Näitä vinkkejä on tämän palstan harjoitteluketjut pullollaan. Eikun vaan lukemaan.

Periaate lienee kuitenkin se, että kunhan harjoittelet riittävän usein, riittävän kovaa ja järkevällä rytmityksellä vetämättä kuitenkaan hommaa överiksi liian kovalla treenillä, pääset tuohon tavoitteeseen, mikäli kehityspotentiaalia ylipäätään on. Jos tuntuu, että nykyisellä harjoittelulla mennään eteenpäin; vauhdit kasvavat ja pitkät lenkit tuntuvat koko ajan kevyemmiltä, voit jatkaa samaa rataa. Jos taas tuntuu, että kunto junnaa paikallaan, kannattaa rikkoa vähän kuvioita; muuttaa harjoitteluvauhteja, eli esimerkiksi juosta kovat harjoitukset kovempaa ja kevyet entistä kevyempinä. Myös määriä voi kokeilla kasvattaa, mutta niiden kanssa kannattaa olla varovainen ja tehdä lisäyksiä hiljalleen. Viikkorytmityksen kanssa voi tehdä kokeiluja jne.

Kunhan peruskestävyyspohjat ovat riittävän vahvat, paras puoli- ja kokomaratonkunto pulpahtanee esiin tekemällä tasavauhtisia alle tunnin mittaisia vauhtikestävyysharjoituksia noin puolimaratonin kisavauhdilla ja toisaalta hieman hitaampia ja pidempiä maratonvauhtisia harjoituksia. Myös muutama lyhyt maksimikestävyysharjoitus (esimerkiksi 800 - 1200 metrin vedot) ennen kisaa voi edesauttaa parhaan kuntopiikin löytymistä, vaikka jostain syystä näitä harjoituksia ei moni konkari meille hölkkäilijöille suosittelekaan. Kannattaa vilkaista valmiita maratonohjelmia, vaikkei niitä orjallisesti haluasikaan noudattaa. Vastaava harjoittelurytmitys kehittävien harjoitusten suhteen kannattaa kuitenkin omaan harjoitteluun noukkia, jotta homma ei menisi suotta paikallaan polkemiseksi.

Jonkinlainen analysointiketju, voinen varmaan lainata. Olen aloittelija juoksussa ja lähestulkoon muutenkin kuntoilussa. Tänä vuonna oli takana kaksi juoksulenkkiä (7 km ja 14 km) ja talvella jonkin verran hiihtoa. Ajattelin kuitenkin käydä juoksemassa elämäni ensimmäisen puolimaratonin ja katsoa millaisessa kunnossa olen ja mistä lähdetään harrastuksessa liikkeelle. Otin ehkä hivenen optimistisesti tavoitteeksi kahden tunnin alituksen. Nuo edelliset lenkit olin käynyt testailemassa tuolla tavoitevauhdilla kohtalaisella menestyksellä.

Juoksu menikin mallikkaasti ja tavoitevauhdilla ensimmäiset 15 kilometriä, mutta ilmeisesti siinä vaiheessa alettiin katsomaan ketkä ovat olleet sohvalla ja ketkä lenkillä. Tuossa 17 kilometrin kohdalla tuntui energiat loppuvan täysin, lieneekö tämä selitettävissä huonolla tankkauksella vai meneekö kaikki liian huonon kunnon ja liian kovan vauhdin piikkiin? Olin kuitenkin yrittänyt vähän tankata hiilihydraatteja ja juonutkin reippaasti.

Tiedän ettei varmasti kukaan suosittele aloittamaan mitään harrastusta näin, mutta piti kokeilla pystyykö lähestulkoon pystymetsäläinen kolmekymppinen mies juoksemaan tuon alle kahden tunnin. En ainakaan minä pystynyt, vaan lopputulos lähenteli 2.03:a. Viimeisillä kilometreillä oli jonkin verran jo käveltävä. Sanomattakin lienee selvää, että olin aika jumissa pari päivää. Mutta pakko sanoa että kipinää parantamiseen jäi ja uskon että aloitan harrastuksen. Niin ja turha varmaan kertoa että minusta oli/on mukava kokeilla kroppani rajoja, ei kai tuossa huonosti voi loppujen lopuksi käydä.

Seuraavalla puolikkaalla aion kyllä olla paljon paremmassa kunnossa, joten kysymyksiä palstalle tulee satelemaan.

Pysyttele terveenä, että voit treenata - se on siinä :thumbup:

Millähän sitä itse pysyis terveenä ja sais kuntokäyrän nousemaan ja uskaltautuisi ilmoittautumaan ekalle puolikkaalleen ja...