Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Milloin pitkälenkki ennen maratonia


Red Star Reagan
 Share

Recommended Posts

Moi!

Milloin olette juosseet viimeisen pitkän lenkkinne ennen maratonia? Itsellä eka mara edessä, ja ajattelin kysellä kokeneimmilta, ettei vaan tule jätettyä liian lähelle H-hetkeä.

Itse ajattelin jotain 25 km (kuitenkin yli 2 h), ja ehkä noin pari viikoa ennen maratonia. Kait siinä jo kerkee palautua tarpeeksi? Toiseksi viimeisen viikon ajattelin sitten lönkytellä pikkumatkoja kevyesti, että juoksutuntuma vaan säilyy.

ps. tuli tuplana tämä kysymys, kun sössin ekaksi, ja kirjoitin sen ultran otsikon alle. Ehkäpä täällä maraton-otsikon ala se tulee luettua paremmin :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Pitkä lenkki viikkoa ennen maraa kuulostaa ainakin meikäläiselle vähän turhan uhkarohkealta. Eikös useissa ohjelmissa ja oppaissa sanota, että kolmisen viikkoa ennen maraa olisi sopiva aika. Tai jopa aikaisemmin, jos puhutaan harjoitusohjelman pisimmästä. Itse olen tehnyt kahdesti niin, että olen juossut pisimmän kolme viikkoa ennen (2.45) ja sitten kuitenkin vielä normaalilenkkiä pidemmän kaksi viikkoa ennen (1.30-1.45). Sitä pitäisin kuitenkin selvänä, että viikkoa ennen on liian myöhään. Jos treenipohjaa on tarpeeksi, niin ehkei tuosta hirvittävää haittaa ole, mutta liioin maksimaalista hyötyä ei ehdi viikossa saada seuraavaa maratonia ajatellen.

Link to comment
Share on other sites

Enpä ole itsekään vielä ollut maratonilla mutta noin 10 päivän päästä kyllä. Viimeiseksi kaavailemani pitkä lenkki (noin 30 km) juoksin 2vk ennen h-hetkeä eli pari päivää sitten. Juoksin sen maratonvauhtia (5:20/km). Tosin olen saman lenkin (hiukan hiljempaa) juossut aiemminkin noin 5 kertaa joten matkan puolesta tuo ei ollut uutta.

Ihan mutua ja sekalaisista nettilähteistä (lähinnä tämä palsta ja linkit :-) pääteltyä:

Jos kovaa juoksee niin luulisin että vähintään pari viikkoa on hyvä olla palautumisaikaa. Hiljaisella tahdilla ja maksimipituutta lyhyempi lenkki varmaan menee vielä viikkoakin ennen maratonia.

Link to comment
Share on other sites

Viimeiseksi kaavailemani pitkä lenkki (noin 30 km) juoksin 2vk ennen h-hetkeä eli pari päivää sitten. Juoksin sen maratonvauhtia (5:20/km).

Kuten toisessa ketjussa on todettu, pitkä lenkki tulisi juosta oleellisesti maratonvauhtia hitaammin. Joko olet tehnyt palautumisen kannalta varsin riskialttiin harjoituksen tai sitten olet asettanut maratontavoitteesi alakanttiin.

Link to comment
Share on other sites

Kaksi viikkoa ennen maratonia olen käynyt juoksemassa jossakin juoksutapahtumassa vauhdikkaamman puolikaan (toki tuon voisi kotioloissakin nykästä, mutta on ollut sattumalta hyvä tapahtuma tyrkyllä). Alla puolikkaan vauhti ja sitten maraton-tulos.

2:04 -> 4:17

1:54 -> 3:56

Tuota samaa tapaa aion noudattaa myös tänä keväänä eli Oulussa vauhdikkaampi puolikas ja siitä sitten Tukholmaan 2 vk päästä. Lisäksi 3 vk ennen maraa olen tehnyt pisimmän pitkän eli 3h, mutta se on ollut todella hidasta nylkyttämistä. Yleensä mun pitkät vaihtelee 2-2,5h.

Tämä tyyli on toiminut mulla hyvin, maratonit ovat sujuneet nätisti ja hiukan tavoitetta paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Kuten toisessa ketjussa on todettu, pitkä lenkki tulisi juosta oleellisesti maratonvauhtia hitaammin. Joko olet tehnyt palautumisen kannalta varsin riskialttiin harjoituksen tai sitten olet asettanut maratontavoitteesi alakanttiin.

En ole varma mihin ketjuun viittaat, en äkkiä löytänyt sopivaa. Mutta olet varmasti ihan oikeassa. Koska 30km / 5:20 ei ollut rankka (pari päivää polvet olivat kipeät mutta kunto ja lihakset OK), todennäköisesti voisin pistellä varsinaisessa koitoksessa nopeamminkin. Itse asiassa lähdin juoksemaan 30km lenkkiä vain "mukavaa vauhtia" tavoitellen, en mikään aika mielessä. Lopputulos vain sattui vastaamaan tavoiteaikaan..

Länsiväylän juoksin 4:30 vauhtiin ja 2kk aikaisemmin puolikkaan vajaa 5:00 keskivauhtia. Haluan vain välttää "ensikertalaisen virheen" että lähden liian kovaa ja vauhti hiipuu. Strategiana on juosta 3:45 vauhdinpitäjän kyydissä (ilmeisesti n. 5:20 vauhti) 20-30km ja sitten lisätä vauhtia kun siltä tuntuu ja voimia riittää.

Link to comment
Share on other sites

En ole varma mihin ketjuun viittaat, en äkkiä löytänyt sopivaa.

Tässäpä kyseinen ketju.

Haluan vain välttää "ensikertalaisen virheen" että lähden liian kovaa ja vauhti hiipuu. Strategiana on juosta 3:45 vauhdinpitäjän kyydissä (ilmeisesti n. 5:20 vauhti) 20-30km ja sitten lisätä vauhtia kun siltä tuntuu ja voimia riittää.

Tämä on tietysti ihan fiksua ja hyväksyttävää, kun ensimmäistä maratonia lähtee taivaltamaan. Ehtiihän niitä tajunnan rajamailla tehtyjä loppurutistuksia kokemaan juoksu-uran myöhemmissäkin vaiheissa, jos sellainen ylipäätään kiinnostaa. Hyvillä pohjilla ja asenteella olet selkeästi kuitenkin koitokseen lähdössä. Tsemppiä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy