Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Milloin pitkälenkki ennen maratonia

Recommended Posts

Moi!

Milloin olette juosseet viimeisen pitkän lenkkinne ennen maratonia? Itsellä eka mara edessä, ja ajattelin kysellä kokeneimmilta, ettei vaan tule jätettyä liian lähelle H-hetkeä.

Itse ajattelin jotain 25 km (kuitenkin yli 2 h), ja ehkä noin pari viikoa ennen maratonia. Kait siinä jo kerkee palautua tarpeeksi? Toiseksi viimeisen viikon ajattelin sitten lönkytellä pikkumatkoja kevyesti, että juoksutuntuma vaan säilyy.

argh.... meni väärän otsakkeen alle! Oli tarkoitus "harjoittelu maratonille"-otsakkeen alle. :024:

Ei sillä väliä mikä otsikko.

Siinä ja siinä, mutta jos jalat ja vointi tuntuu hyvältä, ei se minun mielestä liian lähellä ole. Tietysti kannattaa juosta rauhallisesti.

Yleensä kai suositellaan 3 viikoa ennen kisaa, mutta sehän riippu enemmän siitä mikä on vointi.

Moi!

Milloin olette juosseet viimeisen pitkän lenkkinne ennen maratonia? Itsellä eka mara edessä, ja ajattelin kysellä kokeneimmilta, ettei vaan tule jätettyä liian lähelle H-hetkeä.

Itse ajattelin jotain 25 km (kuitenkin yli 2 h), ja ehkä noin pari viikoa ennen maratonia. Kait siinä jo kerkee palautua tarpeeksi? Toiseksi viimeisen viikon ajattelin sitten lönkytellä pikkumatkoja kevyesti, että juoksutuntuma vaan säilyy.

Kaks viikko on ihan tarpeeksi, uskoisin. Itse vedän viikkoa ennen maratonia (7 pv) viimmesen pitkän josta noin viisi viimmeistä kilsaa kisavauhti eli tyhjennän. Hyvin on palautunut ja kutina säilynyt ennen rypistystä.

Jos pitkä lenkkisi on yleensä ollut enemmän kuin 25 km, niin minustakin voi 25 km vetää vielä kaksi viikkoa ennen maratonia. Asiaan vaikuttaa tietysti myös se, kuinka kovaa settiä siinä vaiheessa on tuoreeltaan takana kuntoon nähden, kuinka kovassa peruskunnossa on, ja malttaako ottaa viimeisen kaksi viikkoa riittävän löysästi. Kokeneemmat kuntomaratoonarit ottavat kai viimeisen pitkä nimenomaan pari viikkoa ennen kisaa ja viimeisen vauhtikestävyyslenkin n. 10 pvää ennen, jos ohjelma kevenee lineaarisesti kisaan saakka.

Entäpä milloin viimeinen pitkä ennen ultraa?

Vieläkö kehtaisi tulevana lauantaina maratonin lönkytellä jos seuraavana viikonloppuna kierretään kehää Ponnenjärvellä? :026::ruoska:

Riippuu tietysti siitä, mikä on tavoitteesi Ponnenjärvellä. Jos haluat sieltä maksimituloksen (kilometreissä mitattuna), ei kannata enää juosta maraa. Itse juoksisin n. 2h lenkin viikkoa ennen. Mutta jos haluat lähinnä elämyksen ja kilometreillä ei ole niin väliksi, niin sinun rutiinillasi voit yhden maran vielä nautiskella tässä välissä.

Entäpä milloin viimeinen pitkä ennen ultraa?

Vieläkö kehtaisi tulevana lauantaina maratonin lönkytellä jos seuraavana viikonloppuna kierretään kehää Ponnenjärvellä? :026::ruoska:

itse jätin moiset hulluttelut ihan sen takia että jos joku rakko tulee viikkoa ennen johonkin tyhmään kohtaan niin 24h juokseminen ennekuin iho on kokonaan uusiutunut saattaa kuluttaa sen paikan tosi pahaan kuntoon.

minullakin perhesyyt kielsivät viikonlopun maratonille osallistumisen "mitä, etkö viime viikonloppuna saanutkaan tarpeeksesi"

itse jätin moiset hulluttelut ihan sen takia että jos joku rakko tulee viikkoa ennen johonkin tyhmään kohtaan niin 24h juokseminen ennekuin iho on kokonaan uusiutunut saattaa kuluttaa sen paikan tosi pahaan kuntoon.

minullakin perhesyyt kielsivät viikonlopun maratonille osallistumisen "mitä, etkö viime viikonloppuna saanutkaan tarpeeksesi"

Perheessä osataan tuo......

Hyvä pointti tuo jalkojen kuntokin. Vaikka rakot eivät ole tähän mennessä olleet iso ongelma, se ei tarkoita, etteivätkö ne voisi muodostua isoksi ongelmaksi.

Hanki vaikka krapula itsellesi maratonaamuksi :hali_hehe: (ja jää kotiin!). Paremmin menee sitten töysässä.

Tähän ehdotukseen sopii erään tanssikilpailun juryssä istuneen julkisuuden henkilön lausahdus: Ei huono!

Tuo kotiinjäämiskehote lienee tarpeellinen, nimittäin tunnetaanhan tapauksia, joissa juoksija ei kohmelosta huolimatta ole jäänyt kotiin.... :viheltely: