Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
Heppu

Jäniksen väsyminen maratonilla

Recommended Posts

Tietääkö kukaan että maratonilla jänis olisi väsynyt ja jäänyt selvästi tavoiteajasta, tai jopa keskeyttänyt.

Ainakin tukholmassa ja HCM:llä olen ohittanut jäniksiä, jotka ovat jääneet tavoiteajastaan tunnin.

Ei kannata seurata.

HCM:n kuuluttaja Antero Viherkenttä sanoi v.2006 että HCM:n jänikset pysyvät tavoiteajassaan +/- 30s. Pötypuhetta.

En ole koskaan edes nähnyt jänistä marathonilla ja pelkkä ajatuskin on täysin naurettava. Tosin maasto ultrissa on henkilö kohtainen kokemus sweeper'stä, joka juoksee luuta kädessä seuraten minutilleen katkaisuaika vauhtia. Ne kannustavat parhaansa mukaan, mutta jos ohittavat olet suljettu kilpailusta seuraavalla huoltopisteellä. Sweeper meni ohi viimeisellä kilometrillä ja ylitin 16h aikarajan 23 sekunilla tuloksenä hylkäys. Sweeper juoksi 16.00.10. Kovissa maasto ultrissa sweeperit juoksevat myös viestinä, miksei se kävisi myös jäniksille marathonilla?

Nykin maratonilla viime marraskuussa kävi niin että 3.15-jänis jäi huomattavasti tavoiteajastaan enkä nähnyt jänistä sen koommin, luultavasti hänet korvasi puskasta tullut varajänis.

Itse olin viime syksynä puolimaratonilla Kuopiossa jäniksenä, oli sen verran hidas vauhti että täytyi juomapaikoilla passailla ja odotella ajan kulumista.

En ole koskaan edes nähnyt jänistä marathonilla ja pelkkä ajatuskin on täysin naurettava. Kovissa maasto ultrissa sweeperit juoksevat myös viestinä, miksei se kävisi myös jäniksille marathonilla?

Miksi ajatus maraton jäniksestä on täysin naurettava?

Itse olen juossut jäniksen perässä Hgissä, joka toi maaliin tasavauhtisen juoksun puolen minuutin tarkkuudella ja olin todella kiitollinen hänen pitämästään vauhdista. Itse en osannut silloin, enkä vieläkään, pitää omaa vauhtiani tasaisena. On todella hienoa, että jotkut juoksevat maratoninsa auttaakseen meikäläisiä, jotka eivät ole niin rutinoituneita juoksijoita, eikä välttämättä jaksa/halua tuijottaa jokaista kilometrin väliaikaansa.

Tukholman maratonilla olin epäonnisen jäniksen perässä, eli putosi jo alkukilsoilla tavoitevauhdistaan.

Täällä jenkeissä olen kerran juossut todella hyvän jänisporukan perässä ja juoksivat myös alle puolen minuutin tarkkuudella tavoiteaikaansa.

On varmaan ihan makuasia haluaako pinkoa koko matkan jonkun toisen määräämää vauhtia vai haluaako jakaa vauhtinsa itse jollakin muulla tavalla. Kilometriaikoja pitänee joka tapauksessa katsella, jos jänikset ovat niinkin epäluotettava eläinlaji kuin tässä on annettu ymmärtää. Missä kotimaisissa tapahtumissa jäniksiä muuten on? HCM mainittiin, entä Paavo Nurmi?

Jäniksiä on kyllä monentasoisia ja ymmärtääkseni juoksevat eri taktiikoilla reitin läpi. Itse ainakin kysyisin jänikseltä, miten meinaa juosta. Juokseeko alussa hieman kovempaa, että on varaa vähän hiipua loppumatkasta. Vai pyrkiikö mahdollisimman tasaiseen vauhtiin. Vai aikkoko kenties juosta negative splitin, eli toisen puoliskon juoksemaan ensimmäistä kovempaa.

Lisäksi tiedustelisin jäniksen oman tason ja kokemuksen maratoninjuoksijana. Onko siis tavoitevauhtiin nähden kuinka kova menijä kyseessä. Jos on reserviä juosta huomattavasti kovempaa, niin sitä varmemmin homma hoituu. Jos taas jänis juoksee lähellä omia rajojaan, niin epäonnistumisen mahdollisuus luonnollisestikin kasvaa.

Hyvä jänis on avuksi, kun ei tarvitse itse muuta kuin seurata. Vauhdin säätely jää silloin jäniksen huoleksi. Huono jänis saattaa vauhdinjaollaan puolestaan pilata koko juoksun. Tarkkaavaisuutta siis touhuun, jos jäniksen kyytiin aikoo lähteä. Oman kellon vilkuilu/väliakojen kysely muilta kannattaa varmasti.

Marathonhan on henkilökohtainen haaste johon trenataan kovasti. Kokonais suoritukseen kuuluu kunnon nostaminen tavoitteen vaatimalle tasolle ja vauhdin jako optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi. Jos et ole valmis ei pidä osallistua häpäisemään pyhää marathon matkaa.

Seuraavaksi kai juostaan eka puolikas yhtenä viikonloppuna ja toinen puolikas seuraavana, tulokset ynnätään ja saadaan kova marathon aika. Ei kovinkaan kauan sitten jäniksien käyttö esim. 1500m juoksussa oli tuomittavaa, mutta nyt se on normi. Mt.Everest kiivetään oppaan kanssa joka hinaa kiipeilijäsankarin huipulle. Eli siirretään eettisiä rajoja parempien tuloksien saavuttamiseksi.

Marathonhan on henkilökohtainen haaste johon trenataan kovasti. Kokonais suoritukseen kuuluu kunnon nostaminen tavoitteen vaatimalle tasolle ja vauhdin jako optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi. Jos et ole valmis ei pidä osallistua häpäisemään pyhää marathon matkaa.

Seuraavaksi kai juostaan eka puolikas yhtenä viikonloppuna ja toinen puolikas seuraavana, tulokset ynnätään ja saadaan kova marathon aika. Ei kovinkaan kauan sitten jäniksien käyttö esim. 1500m juoksussa oli tuomittavaa, mutta nyt se on normi. Mt.Everest kiivetään oppaan kanssa joka hinaa kiipeilijäsankarin huipulle. Eli siirretään eettisiä rajoja parempien tuloksien saavuttamiseksi.

no, heh heh... en ole ajatellut häpäiseväni pyhää marathon matkaa seuraamalla juoksijaa, joka ilmoittaa juoksevansa tasaisen vauhdin mukaisen maratonin pituisen matkan.

Olen sitä mieltä, että me tavis-hölkkääjät, vaikka vähän apuja tarvittaisiinkin (kukaan ei ole vielä minua hinannut, ei edes osallistuessani pienimuotoiseen vuoristoultraan, tosin ei ollut Mt.Everestin tasoinen kisa) tuomme lajin pariin uusia innokkaita nuoria juoksijoita. Sieltä saattaa tulevaisuuden huipputuloksia juoksevia henkilöitä tulla mukavan harrastuksen pariin.

Minun suoritukseni on edelleen minun suoritukseni, vaikka olen sen "jäniksen" perässä juossut.

minä olen lähdössä hcm:lle 5:00:00 jänikseksi. aion sillä tavalla juhlistaa (toivottavasti) sadatta maratoniani. 5 tunnin maraton on ultravauhtini joten en usko tasaisen vauhdin pitäminen olevan ongelma. haluan kokea erilaisen maratonin, tavata juoksijoita joita en ehkä koskan muuten tapaisi, antaa vinkkejä ensikertalaisille, ja pitää hauskaa alusta loppuun asti.

Miekin täällä nuhassa kitisen meidän häpäisijöiden puolesta.

Mitä ihmeen väliä sillä on jos meikäläiset hölkkääjät käy maratooneja häpäisemässä. Keltä se on pois? Kyllä sieltä erottuu ne kunnon tekijät taatusti.

Minusta on ihan kiva, että meikäläiset kuntoilijatkin kehtaa osallistua eri tapahtumiin kun niissä on niin kivaa. Kai ne on niitä elämyksiä tavalliselle keski-ikäiselle duunarille, jonka päivät menee elannon hankkimisessa ja arjen pyörittämisessä. Voishan sitä tietenkin olla kunnollinen ja juoksis vain tuolla piilossa omaksi ilokseen. Mutta kun on niin kiva leikkiä urheilijaa ja laittaa JUOKSUHAME päälle ja muka merkkilenkkarit jalkaan ja lähteä tapahtumaan.

Mie en ole osallistunut vuoristoultriin ja minua ei ole hinattu vuorien päälle. Mutta mikä ettei..jos olis rahaa matkustaa ja aikaa lähteä, voisin lähteä vaikka nekin häpäisemään ihan rauhassa. Ja mie hävitön vielä pitäisin hauskaakin semmoisilla matkoilla:).

En usko, että maratonin maine kuningasmatkana on vähentynyt sen takia, että meitä hölkkääjiä osallistuu niihin massoittain ja niissä on jäniksiäkin apuna. Kyllä se pitää olla omien korvien välissä se matkan arvostus.

Olen täysin samaa mieltä tätien kanssa. Mitä enemmän maratoonareita maailmassa on, sitä parempi. Ei se ole keneltäkään nopeammalta juoksijalta pois, jos joku kuntoilija juoksee ensimmäisen (tai vaikka kymmenennen) maratoninsa tasaista vauhtia pitävän jäniksen perässä.

Paljon epäeettisempää on jänisten käyttö huippujuoksijoiden apuna. Heidän pitäisi pystyä omin avuin juoksemaan optimaalista vauhtia alusta loppuun.

Valitettavasti jänisrutto on levinnyt GP-sirkuksen ratajuoksuista myös maanteille. KAIKILLA suurilla kaupunkimaratoneilla on jänikset pitämässä vauhtia kärkijuoksijoille alkumatkasta. Se, jos mikä, on kestävyysjuoksun ja huippu-urheilun häpäisemistä. Onneksi ainakin osa GP-kisojen järjestäjistä on tulossa järkiinsä. Esimerkiksi Zürichin Weltklasse-kisoissa ei tänä vuonna nähdä jäniksiä pitkillä juoksumatkoilla. Uskon muiden kisajärjestäjien seuraavan esimerkkiä varsin nopeasti.

minä olen lähdössä hcm:lle 5:00:00 jänikseksi. aion sillä tavalla juhlistaa (toivottavasti) sadatta maratoniani. 5 tunnin maraton on ultravauhtini joten en usko tasaisen vauhdin pitäminen olevan ongelma. haluan kokea erilaisen maratonin, tavata juoksijoita joita en ehkä koskaan muuten tapaisi, antaa vinkkejä ensikertalaisille, ja pitää hauskaa alusta loppuun asti.

Mahtava merkkipaalu hanna :038: ja varmaan moni saa apuja vinkeistäsi.