Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Veteraanien Sm-maastot

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Tuo suuntaus ei kyllä miellytä kestävyysjuoksun ystävää, joten väliin jää nuo kekkerit tänäkin vuonna.

Joo. Ei miellytä. Viime vuonna Saarijärvellä kilpailijoilta kysyttiin halua matkan lyhentämiseen. Ainakin itse kannatin entistä 10 km:n matkaa. Ilmeisesti kuitenkin 6 km sai enemmän kannatusta.

Matkojen lyhentäminen on kyllä outoa mutta vielä enempi mua ihmetyttää kaikissa sarjoissa säännöt jotka määrittelee tarkasti paljonko nousua saa olla. Saarijärvellä olivat tehneet juoksureitin valmiiksi niin radantarkastajat vaati muutoksia koska nousua liikaa. Eli siis sääntöjen mukaan suomalaista "maastojuoksua" juostaan hyväpintaisella alustalla tasaisessa maastossa. Hyvin kaukana ollaan oikeasta maastojuoksusta minun mielestä.

En löytänyt mistään noita korkeuseropykäliä. Imatran reitti vaikuttaa kyllä ainakin videopätkässä ja korkeusprofiililtaan viimevuotista helpommalta. Saarijärven rata viime vuonna oli kyllä mielestäni lähempänä maasto- kuin tiejuoksurataa. Korkeuseroa ja mutkia oli riittävästi ja alusta melko pehmeä, purua, hiekkaa ja mutaa.

Tänä vuonna ei ole tarkoitus osallistua. Viime vuonna osallistuin veteraanien sm-maastoihin (ihan vaan kokemuksen vuoksi!) ensimmäisen kerran ja täytyy sanoa, että kovin mäkisiin maastoihin tottumattomana oli kyllä Saarijärven maastoissa liian rankkaa juosta 6 km, ihan hyvin jo tässä iässä tuo 4 km olis riittänyt. Kaiken lisäksi maasto oli aika pehmeää pururata/hiekkapohjaista.

Mutta toisaalta kyse on maastojuoksusta niin kyllä sitä maastoakin sais olla - pelkkä hiekkatie ei ehkä aja samaa asiaa. Tosin juuri nuo kansainväliset kisa ainakin telkkarista päin katsottuna juostaan aina aikalailla ei mäkisillä reiteillä, monesti pelkällä nurmikentällä.

Kyllä,matkoja lyhennetty,mutta vain nuoremmilla.Miesten 35:n sarjalainen juoksee 6 km,eli saman kuin 65:n sarjalainen,joten mukana voi olla jopa 69 vuotias.Sitten taas 70:n sarjassa on matkana 2km,tuo ei oikein käy järkeen.4 km riittäisi hyvin 50-65 vuotiaille.Lyhennysten yhdeksi syyksi arvelen joukkuekisaa,sääntöjen mukaan sarjaa vaihtavia saa olla kaksi,aina nuorempaan sarjaan päin.Nämä juoksijat täytyy nimetä etukäteen.Itse olen mukana 55:n sarjassa ja meidän joukkueessa on neljä 55 vuotiasta,joista joukkuekisaan lasketaan kolme parasta.

Veteraanien SM-maastokisa juostuna.Oli kyllä täysin maantiejuoksua,eikä mäetkään järin suuria.Ilmeisesti oli panostettu ratahuippuja varten,etteivät vaan "loukkaannu",ja häviä suunnistajille.Itselle sopi tuommoinen ,paremmalla vauhdinjaolla ehkä parempi tulos.Pronssimitaliin on SM-tasolla kuitenkin oltava tyytyväinen.Varsinkin näin vähillä kilometreillä.Pankaas mieleen 55 sarjan voittajan nimi:Olavi Peura,on harjoitellut viimeisen 30 viikon aikana yli puolet enemmän (n.4600 km) kuin meikäläinen.Jos mies pysyy terveenä,tekee ihmeitä tällä kaudella.

Pronssimitaliin on SM-tasolla kuitenkin oltava tyytyväinen.Varsinkin näin vähillä kilometreillä.Pankaas mieleen 55 sarjan voittajan nimi:Olavi Peura,on harjoitellut viimeisen 30 viikon aikana yli puolet enemmän (n.4600 km) kuin meikäläinen.Jos mies pysyy terveenä,tekee ihmeitä tällä kaudella.

No et ainakaan huonolle hävinnyt.. Ei taida hänelle löytyä vastusta tästä maasta. Onnea mitalista!