Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palauttava viikko


Pipsa
 Share

Recommended Posts

Mulla on nyt menossa eka palauttava viikko sen jälkeen kun aloin "tosissani" valmistautua Tukholmaan. Olen lukenut, että tälläinen palauttava viikko nostaa eniten kuntoa ja.... mutta mitä tapahtui? Joka paikkaa tuntuu kolottavan, juoksu ei oikein lähde käyntiin.... (Aion vaihtaa 10 km testijuoksun normaaliin pitkääni (24 km) ja luotan, että siitä se taas lähtee.) Mietin vain, että miten ennen Tukholmaa? Ohjelman mukaan kaks vikaa viikkoa on tosi rentoa... mutta jos jo yks viikko saa olon tähän jamaan niin kuinka sitten kaks viikkoa? Onko kellään vastaavia kokemuksia? Tai hyviä vinkkejä siitä kuinka mun kannattaa homma klaarata touko-kesäkuun vaihteessa? :dankk2:

Link to comment
Share on other sites

Palauttavan viikon ei tule olla juoksematon. ns palauttavan viikon harjoittelu tulee olla reippaasti kevennettyä jotta aiempien päivien kovempien jaksojen harjoitusvaikutus saadaan syntymään. Usein palautusjakson pituus ei ole kokonainen viikko vaan tätä lyhempi ajanjakso. Tämän pituus on henkilökohtainen ja verrannollinen kovien jaksojen pituuteen ja intensiteettiin. Itsellä pidän normaalisti kevennettyä maanantaista torstaihin ja viikonlopun harjoittelen normaaliteholla. Harjoitusten järjestys on hyvä tehdä siten että lepojakson jälkeen harjoitellaan nopeutta ja tekniikkaa. Kovimpien VK ja MK tai pitkien jälkeen on syytä tehdä palauttava harjoitus tai pitää lepopäivä.

Nyt Tukholmaa ajatellen kevennetään harjoittelua 3-2vk ennen H-hetkeä. Jos haluaa tankata HH:a on järkevää viikoa ennen (viikonlopulla) tehdä reilu ja kovempitehoinen harjoitus jonka jälkeen tankkausta ja lepoa. Viimeisellä viikolla juostaan hyvin lyhyitä pätkiä, mutta kuitenkin suht reippaasti jotta kroppa pysyy hereillä eikä väsytilaa kutenpipsa selosti päästetä syntymään.

TSEMPPIÄ TUKHOLMAAN :o)

Link to comment
Share on other sites

10 kilpailu edellisellä viikolla ei haittaa maratonsuoritusta ainakaan energioiden puolesta. Tietysti jos vähän kovia juoksuja harjoitellut vetää tuon kympin täysiä ja saa paikkansa jumiin/kipeiksi, niin lähtökohdat maratonille eivät ole parhaat mahdolliset niin fyysisesti kuin henkisestikään. YACE:n malli on hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy