Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyviä venyttelyohjeita ja neuvoja kipuun kaivataan


Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

No joo, eka mara (Tukholma) lähestyy ja stressi jäytää, kuten arvata saattaa.

Venytelty on oikein perusteellisen tunnollisesti joka lenkin jälkeen, mutta taitavat nuo meikäläisen venyttelyt olla hieman puutteellisia, kun vasen lonkan limapussi antoi viikko sitten ilmoituksen itsestään, että täällä ollaan ja eikä kivalta tunnu.

Muutamalla lääkärillä tullut käytyä (yleis ja erikois, joku kirurgi ja urheilulääkäri) ja kummallakin ohje, että lepo ja jos se ei auta, niin kortisonia.

En nyt ihan noin vaan mene uskomaan, olen sentään tätäkin upeaa palstaa lukenut jo useamman kuukauden ajan ja ymmärtänyt, että jotain voi itsekin tehdä. Vai voiko??

Venyttelyohjeita oli Juoksija-lehdessä juuri tähän vaivaan, mutta onko turvallista venytellä, jos lonkkaan sattuu venyteltäessä. Myös ohjeet olivat vaikeita tehdä, kun tyypillisesti en tuntenut venymistä missään.

Nyt tilanne on jo aika hyvä, sillä ei ole kipua, muuten kuin oikein erikoisissa asennoissa tai sitten jos paikkaa venyttää tai yrittää venyttää, sillä mikään helppo venyteltävä ei ole.

Kylmää olen kanssa käyttänyt, vaikka siitä ei ole tuntunut olevan mitään apua.

Kommentteja, neuvoja, ideoita, linkkeja.

Kiitokset!

Link to comment
Share on other sites

Itse sain vähän vastaavanlaiseen ongelmaan apua hierojalta, jolla oli hallussa myös hermoratahieronta.

Kävin samaan aikaan(sopivin väliajoin) myös yhdellä urheiluhierojalla,ja sekin jeesasi aikalailla.

Käsittelyt sattuivat ihan perdaanisti,mutta uskoisin niistä kuitenkin apua olleen.

Itse asiassa,olen siitä melko varma.

Minen ole mikään ammattilainen näissä asioissa,mutta nuo auttoivat osaltaan minua.Tietenkään sitä lepoa unohtamatta...

Avusta huolimatta,kärsin silti vaivoistani kovin pitkään.

(lonkka-reisi-polvi)

Link to comment
Share on other sites

Kun on tulehtunut, älä silloin venyttele kovin. Pahenee vain.

Ultra voisi olla yksi hyvä, mikä auttaa.

Minulle tökättiin kortisoonipiikki ja se auttoi tilannetta niin pitkälle, että pääsin venyttelemään.

Lääkäri sanoi, että 3 piikkiä vuodessa on turvallinen määrä. Mutta toista ei tarvinnut pistää.

Lonkan limapussin tulehdus ja ITB-jänteen kuntoutus kesti useamman viikon. Ensin totaalilepoa, sitten tein sauvakävelyä ja pyöräilyä. Kun tuntui, että pystyy juoksemaan, tein sellaisia, että sauvakävelyä reippaasti mäkisessä maastossa ja aina muutama minuutti hölkkää. Siitä ne hölkkäjaksot piteni.

Esim. mobilatin sivuilla on hyviä ohjeita lonkkien venyttelyyn.

Toivottavasti vaivasi paranee.

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset jo tähän mennessä tulleista vinkeistä ja ohjeista!

Asiaan vihkiytyneen hierojan tai fysioterapeutin löytäminen voikin sitten olla salapoliisin työtä. Niistäkin olisi vielä hienoa saada vinkkejä. Mielellään Varsinais-Suomesta, mutta toisaalta akselilta Tampere - pääkaupunkiseutukin hätätapauksessa käy.

Lääkärille mennessäni tein melkoisesti työtä, että löysin urheiluvammoihin erikoistuneen kirurgin ja ainoa kommentti häneltä oli, kun kerroin olevani menossa Tukholmaan: "Siis maratonmatkahan on aivan epäinhimillinen ihmiselle, kannattaisi nyt vielä kuitenkin harkita."

Mutta onneksi on tämä optimistinen elämänasenne!

;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy