Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeiset viikot ennen Tukholmaa


SportFinn
 Share

Recommended Posts

Kuntoa aletaan nostaa huippuunsa kohti Tukholmaa. Olisi kiinnostavaa tietää miten muut rytmittää jäljellä olevat viikot (raskaat/kevyet) ja minkä tyyppiset harjoitteet painottuu?

Vähän tuossa lunttailin jälleen Szalkain ohjelmasta viimeisiä viikkoja ja yllätyksekseni siellä oli kovin viikko niinkin myöhään kuin 14.5. alkavalla viikolla (80 km 3:30 ohjelmassa). Mutta ilmeisesti jos pohjat ovat kunnossa, niin tuolloin voi vielä vetää noinkin paljon. Pitäisi vaan muistaa pitää mielessä, että Tukholma on viikkoa myöhemmin kuin ennen.

Sen muutoksen tein jo omaan valmistautumiseen, että HCR:n voi vetää kovaa, koska palautumisaikaa Tukholmaan pitäisi olla riittävästi. Päinvastoin odotan, että kova puolikas saisi "kuntopiikin" esiin...

Link to comment
Share on other sites

Itse juoksen HCR:n pitkänä lenkkina ja vauhtikestävyytenä tavoitellen liki maratonvauhtista. Eli kaikkia noita samalla ;) Mutta täytyy siis säästellä paikkoja, että voisi vielä tehdä muutaman täysipainoisen viikon alle ennen Tukholmaa.

Itselläni ei hirvittävästi ole reeniä alla, ja siksi joutunee hautaamaan niin motivoivan 4 tunnin alituksen. Ehkä sitä pitäisi testata sitten myöhemmin syksyllä, jos tässä saa ehjänä vielä hölkkäillä. Tiedän, että pieniä saumoja voisi olla hyvänä päivänä, jos vielä sääkin suosisi 4 tunnin alitukseen. Mutta varman päälle juosten kuitenkin 4:30 alitus on realistisempi. Ja ehkä jaksais nuokkua laivan baarissakin vielä iltasella.

V.Y. kyllä motivoi toisaalta 4 tunnin alitukseen :035:

Link to comment
Share on other sites

Pantse vetää kevyesti < 4 h Tukholmassa kun Länsiväyläjuoksukin sujui noin mutkattomasti. :voitto:

Ehei velisein. Länsiväylä on vain murto-osa maran pituudesta, eikä se kerro kuin alimatkan tuloksen. Toki tuosta voi tehdä johtopäätöksiä, mutta alle 4 ei onnistuisi muutenkaan, koska F-karsinasta lähdetään, ja 12000 - 14000 ihmisen muuri on edessä myös lähdössä.

Syksyllä tuosta voisi jo ehkä nähdä unia, ehkä.

Mutta vastaten vielä alkuperäiseen kysymykseen: Yritän saada HCR:n lisäksi ainakin 2-3 pitkää lenkkiä alle ( eli yli 20 km ), ja määrällisesti kaksi hyvää viikkoa, ja jossain välissä pitää yrittää saada tehojakin (mäkivedot, intervallit). Tosin kaltaiseni alottelija ei niitä kyllä varmasti monen mielestä tarvitse. Lisäksi kuntosalia ohjelmassa vielä jonkin verran ennen maraa + korvaavana harjotteena vesijuoksua vammariskin estämiseksi. Tässä se lyhyesti.

Link to comment
Share on other sites

Ehei velisein. Länsiväylä on vain murto-osa maran pituudesta, eikä se kerro kuin alimatkan tuloksen. Toki tuosta voi tehdä johtopäätöksiä, mutta alle 4 ei onnistuisi muutenkaan, koska F-karsinasta lähdetään, ja 12000 - 14000 ihmisen muuri on edessä myös lähdössä.

Syksyllä tuosta voisi jo ehkä nähdä unia, ehkä.

Mutta vastaten vielä alkuperäiseen kysymykseen: Yritän saada HCR:n lisäksi ainakin 2-3 pitkää lenkkiä alle ( eli yli 20 km ), ja määrällisesti kaksi hyvää viikkoa, ja jossain välissä pitää yrittää saada tehojakin (mäkivedot, intervallit). Tosin kaltaiseni alottelija ei niitä kyllä varmasti monen mielestä tarvitse. Lisäksi kuntosalia ohjelmassa vielä jonkin verran ennen maraa + korvaavana harjotteena vesijuoksua vammariskin estämiseksi. Tässä se lyhyesti.

Minkälainen tulos oikeestaan on realismia, kun edessä köpöttää nuo 12-14000 edeltävien ryhmien juoksijaa? Oon tässä tosiaan ajatellut, että se alle neljä tuntia varmaan on vaikeeta saavuttaa jo senkin vuoksi, kun tuota populaa on niin kauheesti ohitettavana....

Link to comment
Share on other sites

Ei kat ne kauaa siinä edessä köpöttele? Jos nuo on edellisvuosien aikojen perusteella karsinoitu ,ni ne lähtee ku telkkä pöntöstä siitä edestä pois.

Ruuhkat syntyvät sinne juottopisteille. Eli fiksuinta on ottaa omat juomat matkaan alkumatkalle ja käyttää järjestäjien juomapalveluita vasta kun omat eväät loppuvat.

Link to comment
Share on other sites

Hyvin siitä pääsee lähtemään ensimmäiset sadat metrit on pujottelua, mutta kannattaa ensimmäisessä mutkassa valita se kauempana oleva tienpätkä. Eroa lyhyempään ei ole kun muutama metri, mutta ruuhkaa siellä ei ole kun kaikki änkee "lyhyempää" kautta ja ovat sitten siellä sumpussa. Eka juottopiste oli ainakin viimevuonna se pahin, missä oli jo pakko pysähtyä kun ei läpi päässyt. Siinä on hyvä jos on oma juoma mukana alkumatkan ja sattuu pääsemään hyvin ohi juomapisteen härdellistä, niin säästää aikaa mukavasti ja saa kerralla jättää paljon porukkaa taakseen.

Link to comment
Share on other sites

Ja tukholmassahan virallinen aika on nettoaika, joten jos haluaa voi vaikka odottaa lähtöviivalla jotta pääsee ohittamaan hitaampia vasta sitten kun siihen on tilaa.

pantse: miten sulla voi olla noin kova puolikkaan aika, eihän neljän tunnin alituksen pitäisi olla mikään ongelma.

Link to comment
Share on other sites

Ja tukholmassahan virallinen aika on nettoaika, joten jos haluaa voi vaikka odottaa lähtöviivalla jotta pääsee ohittamaan hitaampia vasta sitten kun siihen on tilaa.

pantse: miten sulla voi olla noin kova puolikkaan aika, eihän neljän tunnin alituksen pitäisi olla mikään ongelma.

Nopi, tuo on juostu 2005 eli pari vuotta sitten. Se selittää. Nyt en ole aivan samassa kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy