Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Crosstrainerista hyötyä?


maitohappo
 Share

Recommended Posts

Vaimo on pääsemässä liikkelle kolmen lapsen syntymän jälkeen. Selkäongelmien takia päädyimme hankkimaan aluksi Crosstrainerin (Tunturi C30), jota hän alkaa käyttää kävelylenkkien lisäksi.

Ajattelin itsekin kokeilla vempainta pari kertaa viikossa palautumisharjoitteiden muodossa. Onko jollakulla kokemusta vempaimen hyödyistä & haitoista? Itselläni haasteena on se, että en ole päässyt lenkkeilemään niin usein kuin olisin halunut penikkoiden takia (juoksen kolme kertaa viikossa viiden sijasta). Voisko tällä vempaimella korvata osan juoksuharjoituksista? Neuvokaa kokeneemmat!

Link to comment
Share on other sites

Crosstrainer on ollut itsellä 5 vuotta enempi ja vähempi vaihtelevassa käytössä. CT:llä saa mielestäni hyvää perusliikuntaa ja sykkeet pysyy ainakin itsellä ihannetasoilla. Käytän jonkun verran juoksusta palautuessa tuota, mutta mielestäni ei sinänsä ole korvaava harjoittelumuoto. Liikehän muistuttaa enempi perinteistä hiihtoa kuin juoksua. On kuitenkin hyvä, että CT:llä myös ylävartalo saa harjoitusta.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä cross trainer nimenomaan on hyvää korvaavaa treeniä jos ei pysty juoksemaan. Jopa parempaa kuin pyöräily, sillä siinä tehdään töitä seisten ja kädetkin saavat liikuntaa, toisin kuin pyörällä. Toki muistuttaa paljon hiihtoa, mutta niinhän ne hiihtäjät harrastavat juoksua kesäisin. Cross trainerillä ei kyllä välttämättä jaksa tehdä yhtä pitkiä lenkkejä kuin pyörällä. On tosin sanottava, että monet juoksun estävät vammat estävät kylläkin cross trainerillakin harjoittelun, mutta ei pyöräilyä.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä tuolla crosstrainerilla voi hyvin tehdä myös lihasvoimaa, kun säätää sitä vastusta vähän suuremmaksi. Sykettä ehkä kannattaa hiukan seurata, ettei nouse ihan taivaisiin. Salitreenin yhteydessä olen tuota crosstraineria käyttänyt, eikä siitä ainakaan haittaa ole ollut. Päinvastoin jalat ei mene salitreenistä yhtään jumiin kun siihen loppuun vähän crossailee.

Link to comment
Share on other sites

Keskisalo teki korvaavia harjoituksia crosstrainerilla vamma-aikoina ja ilmeisesti ihan hyviä ja laadukkaitakin, joten ei kai ole ihan turhasta laitteesta kysymys. Ihan kivaa vaihtelua varmasti muiden lajien lomaan. Itse olen tehnyt verryttelyjä laitteella salilla käynnin yhteydessä. Lämmin on aina tullut ja hengästymistäkin olen havainnut =)

Link to comment
Share on other sites

Tunturin crosstrainer on ollut käytössä aika pitkään, hankinnan syynä aikanaan polvivaivat ja totaalinen burn out kuntopyöräilyyn. Meikäläisen kehonpainolla ct:n rasittavuus on juoksun ja pyöräilyn välimaastosta. Pitkiä lenkkejä sillä ei jaksa (viitsi) tehdä mutta juuri penikat säästyvät. Minulla tosin oli outoa ja vähän haittaavaakin varkaiden puutumista.

Jukka Keskisalohan käytti ja käyttää varmasti vieläkin crosstraineria korvaavana harjoitteena. Juoksija-lehden artikkelissa mainittiin harjoitteita tyyliin 3x5 min ja kunnioitettavia maitohappo- ja sykelukemia joten tehoakin sillä voinee hakea.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Crosstraineri tuli postista viime viikon lopuksi. Tänään pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan kunnolla. Yllättävän raskasta: tuli treenattua n. 45min, avg 139, max 175, ja matkaa näemmä 4.5km. Sain pidettyä harjoituksen siis VK-tasolla yhtä parin minuutin kiihdytystä lukuunottamatta. Kropassa (eikä polvessa) ei ihmeellisia tuntemuksia tai kiputiloja, katsotaan mitä paikat sanovat huomen aamulla. Kokonaisuutena positiivinen kokemus, pitänee jatkaa härvelin kokeilemista lepo- ja palautuspäivisin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Holaa!

Itse ostin crosstrainerin viime vuoden loppupuolella kun loukkasin jalkateräni enkä voinut pistää lenkkitossua jalkaan. Minusta se oli oikein hyvä kapistus, tosin totesin myös että raskasta oli ... 20min tuntui todella pitkälle pätkälle vaikka matkaa oli mennyt vain muutama kilometri. Tosin johtunee varmastikin ainakin osittain siitä että siinä on vastus koko ajan jaloilla ja kun sitä tehdään sisätiloissa niin hiki ainakaan happea ei saa niin hyvin kuin ulkoilmassa.

Mä vetelin kahden kuukauden ajan 3-4krt/vko sellasia 40-75min pätkiä crossarilla, vaihdellen eri sykealueilla (per treeni). Paljon helpompi oli lähteä sen jälkeen juoksemaan ulos.

TOttahan se on että liikeradat siinä muistuttavat enemmän hiihtoa, mutta eipä varmaan haitanne. Ainakin minulle siitä on vain hyötyä kuin tuota hiihtoakin tulee harrastettua talvisaikaan.

Nyt kesällä on mulla crossi seisonut vain nurkassa, paitsi jos on ollut tosi kova vesisade ja lenkki jäisi muutoin väliin ...

Vinkki: siirrä crossari esim. tv:n tai tietsikan eteen, niin voit katsoa samalla vaikka elokuvaa ... siten helposti polkasee sillä pitkänkin pätkän

:cool0010:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy