Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Polkupyörää uusimaan, mutta minkälaista?

poppeli
 Share

Recommended Posts

Hei!

Olen ajatuksissa laajentaa juoksuharrastustani triathloniin tai mieluummin seikkailukilpailuihin.

Edessä on siis uuden pyörän osto.

Käyttötarpeeni on:

- työmatkakäyttö asvaltilla, 20 km päivässä (lue: kevyt polkea asvaltilla)

- satunnainen retkikäyttö (lue: sekä eteen että taakse asennetaaan tavaratelineet laukuille)

- puolitosissaan otettujen seikkailukisojen pyöräosuudet (lue: polkuja etenevä maastokäyttö & pyöräsuunnistus)

Pyörään laitetaan lukkopolkimet.

Budjettini on 1000 - 1500 euroa.

Tiedän että kyseessä on ristiriitaisten vaatimusten ristisiitos, mutta minkätyyppistä pyörää kannattasi etsiä?

Konkreettisia ehdotuksia merkeiksi ja malleiksi? Täällähän on ihmisiä, jotka ovat kiertäneet noita seikkailukilpailujakin...!:party0002:

• Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Saisiko 1.5 donaan kaksi hyvää käytettyä, toinen kadulle toinen maastoon?

Kannatetaan. Noin 300-500 € käytetty etujoustollinen maastopyörä satunnaiseen seikkailukisaan ja metässä ajon opetteluun. Seikkailukisat ei tosiaan ole puolitosissaan otettuina mitään välineurheilukisoja.

Se toinen sen mukaan miten hyvä maasto tuolla 20 km työmatkalenkillä on. Maantiepyörä-Cyclocrossari-katuhybridi - on mistä valita. Noita katuhybrideitä saa uutenakin 700 € hintaan ihan kelpoja, mutta kätettynä saa jo ihan kunnon vehkeet.

Noihin molempiin sitten maastopyörän lukkopolkimet, joten yksillä kengillä selviää.

Aloitapa vaikka täältä. Huuto.net:ssäkin näyttää olevan kaikenlaista.

Sattumoisin fillarin sivuilla myynniossä oleva Rossin Montare on oma seikkailukisakaverini. Ei varmaan paras mahdollinen, mutta ah niin rakas... Tuollaisellakin pärjää alkuun erinomaisen hyvin.

Trekin 8500 jota samaisessa paikassa myydään on varmaan jo erinomainen valinta.

Kävin taas juttelemassa pyöräkaupassa tarpeestani. Pohdinnan jälkeen kauppias suositteli Trek 6700 pyörää. Toimii nastarenkailla talvellakin työmatkoilla, kapeammilla 32 mm renkailla toimii maantielläkin joustokeula lukittuna, ja tietysti sillä pärjää maastossa hyvin.

Mutta, mutta...:sign0163:

Saako Trek 6700 pyörään asennettua etulaukuille tavaratelinettä?

Jos ei onnistu, niin pitänee lähteä etsimään käytettyjä vaihtoehtoja.

+Poppeli

Kävin taas juttelemassa pyöräkaupassa tarpeestani. Pohdinnan jälkeen kauppias suositteli Trek 6700 pyörää. Toimii nastarenkailla talvellakin työmatkoilla, kapeammilla 32 mm renkailla toimii maantielläkin joustokeula lukittuna, ja tietysti sillä pärjää maastossa hyvin.

Mutta, mutta...:sign0163:

Saako Trek 6700 pyörään asennettua etulaukuille tavaratelinettä?

Jos ei onnistu, niin pitänee lähteä etsimään käytettyjä vaihtoehtoja.

+Poppeli

Jos vastauksen keksit, niin pistäppä tänne foorumillekin, sillä painin aivan samanlaisen ongelman kanssa.

t. Nylkky

Mullakin vähän samantyylinen ongelma.

Ite virittelin vanhaan maasturiin jäykän keulan ja maantiepyörän kippurasarvet. Aika pimeen näkönen :heikofahrrad:

Mutta jos ihan uutta pyörää on ostamassa, niin soitto tuonne voi auttaa:

http://www.pyorahuolto.com/

Sieltä löytyy aikamoisia pyörävelhoja..

Valmiina tuollaista ei löydy. Joka hemmetin uuteen pyörään on tungettu se joustokeula, josta on hyvin vähän iloa, plus että se maksaa myös aika paljon.

Esim. seikkalukisojen teknisesti vaatimattomat reitit menee täysin jäykällä pyörällä helposti kun alle pistää edes semimaastokelpoiset renkaat. Joustokeuloihin ei taida saada tavaratelinettä etulaukuille, joten jäykkää keulaa vaan ja panostusta järkevän pulleisiin kumeihin.

Pyörässä kannattaa maksaa siitä, että se palvelee sun tarpeita, eikä siitä, että se on hyvän valmistajan pyörä kuten trek. Paitsi jos trekiltä löytyy hyvä pyörä, niin on ne tietty hyviäkin esim. maastopyörät kunnon maastossa ajamiseen.

• 2 weeks later...

Mulla on Trek 6500 jolla oon käynny seikkailukisoissa. Se on aivan verraton peli varsinkin jos fillarilla mennään oikeesti metsässä. Pyörätiellä se ei ole enään niin omiaan. Ois kuitenkin kiva treenaa tota pyöräilyä vähä enemmänkin ja oon tässä nyt harkinnut toisen fillarin ostamista ton maasturin rinnalle. Oon vaan ihan pihalla noita fillareista, millasta kannattais lähtä hakemaan ja mistä hintaluokasta? Pienikokoisena naishenkilönä tuntuu että noita käytettyjä fillareita on vähän niukasti tarjolla. Mieluummin ehkä ostaisin ihan uuden pyörän asiantuntevasta liikkestä.

Kannatetaan. Noin 300-500 € käytetty etujoustollinen maastopyörä satunnaiseen seikkailukisaan ja metässä ajon opetteluun.

Trekin 8500 jota samaisessa paikassa myydään on varmaan jo erinomainen valinta..

Jos joku löytää jostain ko. pyörän ko. hintaan, ilmoittakoon välittömästi täällä. Saadaan välittömästi ratkaistua kaikkien kalusto-ongelmat :)

Jos hieman vakavoidutaan, niin pyörää, joka on oikeasti hyvä sekä asfaltilla että kivikossa ei ole olemassakaan. Ratkaisu tulee olemaan aina jonkinasteinen kompromissi. Kuten asiat seikkailukilpailuissa yleensäkin. Tai mistä minäkään mitään tiedän.

Pyörätiellä se ei ole enään niin omiaan. Ois kuitenkin kiva treenaa tota pyöräilyä vähä enemmänkin ja oon tässä nyt harkinnut toisen fillarin ostamista ton maasturin rinnalle. Oon vaan ihan pihalla noita fillareista, millasta kannattais lähtä hakemaan ja mistä hintaluokasta?

Yksi ratkaisu on cyclo cross pyörä -> maantiepyörä, joka on tehty vähän rankempaan menoon eli saa jopa nastarenkaat alle, lokarit ja tarakankin yleensä, mutta on kuitenkin kippuratanko ja maantiepyörämäinen ajoasento. Pystyy ajelemaan helpoilla poluillakin.

Jos meet ostamaan jonkun pelin, niin kerro mistä ja millasen, itsekkin olen pieni kokoinen. Pieni varoituksen sananen pyöräliikkeistä kuitenkin, että mulle he ovat tyrkyttäneet aina liian isoa pyörää eikä vielä ole tullut vastaan sopivaa. Puhtaista maantiepyöristä löytyy helpommin sopiva peli.

Tota cyclo crossia oonkin just vähä aatellu. Sillä ei jäis toi pyöräilykausi niin lyhkäseksi kun puhtaalla maantiepyörällä. Mitään nastarenkaita mä en ala virittelemään, talvikelillä parjää tolla maastopyörällä. Kiitti tosta koko vinkistä. Onneks voi vähä mallata tohon maastopyörään ja sain just tänään kaverilta linkin sellasille sivuille missä neuvotaan oikeen kokosen pyörän valinnassa.