Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
joonas

Puol- ja täysmatka pyörä

Recommended Posts

OK, kiitos paljon vastauksista!! Selvensi oikeasti todella paljon - etenkin verrattuna pyöräkaupan jampan kommenttiin, joka neuvoi valitsemaan mahdollisimman "jäykän rungon, eli hiilikuituisen, koska niissä on paksummin materiaalia kriittisissä kohdissa".. varmaan totta, mutta jos mun kunnolla 1000:n ja 6000:n pyörän ero 180 km:ssa on luokka 5-10 minuuttia, niin aika hyvä hinta tulee minuuteille..

Eli alumiinirunkoinen, ihan oikean merkkinen (ei mikään Insera?) pyörä; osasarjan suhteen, kun saisi hypättyä Soran yli edes Tiagraan, jos esim. Shimanoista on kyse. Ja tällainen kustantaa uutena sen n. 1300. Siitä ylimenevillä tuhansilla säästää ajassa pari minuuttia/1000 € :-)

Ja uutena saattaa joutua ostamaan, kun prikuulleen oikea koko lienee kuitenkin se ykkösominaisuus. Ellei nyt jotain superlöytöä tee!

Ja ei kun nappuloita ynnäämään!

Hiphei, nyt olen ajellut uudella mankelilla tovin! Törmäsin kuitenkin käsittämättömään lääketieteelliseen ongelmaan: sormeni puutuvat!

Vanhalla vielä huonommalla pyörällä pulmaa ei ollut. Luin jostain että tangon nosto ja satulan eteen siirtäminen auttaisivat, mutta vielä mitä - puutuu vain eri sormet. Ajohanskatkin kuulemma olisivat eduksi, mutta jos ajoasento on huono, kai sekin on hyvä korjata..

Onko olemassa joitain nyrkkisääntöjä, miten pyörän osat pitää olla suhteessa toisissaan - satulan korkeus, satulan sijainti pituussuunnassa suhteessa tankoon, tangon korkeus suhteessa satulan korkeuteen jne.?

Aiemmin olen näitä säädellyt fiilispohjalta, mutta nyt tuo puutumishomma pisti miettimään, olisiko jokin patenttiratkaisu olemassa.. lisäksi vasen polveni tuntuu rasittuvan nykypyörällä hieman herkemmin, mutta en tiedä onko se ajoasennosta/säädöistä vai innokkuudesta ajaa liian raskailla vaihteilla..

Pyörän pitäisi olla oikeaa runkokokoa, edellinen (tyytyväinen) omistaja on mitoiltaan jotakuinkin kloonini.

Auttakaa!

Hiphei, nyt olen ajellut uudella mankelilla tovin! Törmäsin kuitenkin käsittämättömään lääketieteelliseen ongelmaan: sormeni puutuvat!

...

Auttakaa!

Tuolta http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=1629&page=59 löytyy oma kysymykseni puutumisesta ja siihen tulleet vastaukset. Itselläni on ainakin auttanut otteen vaihteleminen. Pyörää en ole säätänyt tuon takia, mutta kyllä sitä kaiketi kannattaisi näyttää asiaa paremmin tuntevalle.

Maantiepyörän hankinta on ollut pohdinnassa mutta mitään hirmu kalliita ei mielellään ostais, juoksua ja hiihtoa tulee kuitenkin enemmän vedettyä...Oisko mitään suosituksia joistain hinta-laatu suhteeltaan hyvistä pyöristä?Tekeekö esim.Orbea Fleche pyörällä mitään?(myynnissä häijaa.comissa). tai intersportin sivuilla jamis ventura sport ei ainakaan kovin paljon maksais mutta kannattaako ostaa noin halpoja?

Muokattu

Tuolla löytyy hyviä kuvia ja kommentteja ajoasennoista Havaijin kisassa

Aika paljon mukavammaksi voisi kuvitella esim. Crowien, Brownin ja Speedon ajamisen muuttuvan jos niillä olisi 78 asteen pyörät ettei tartteisi ihan tuossa kärjellä istua 180km... Mutta kai niille maksetaan tuosta niiin paljon enemmän?

Luin tämän ketjun läpi (no okei, kahdesti :viheltely:) löytämättä kaikkia vastauksia. Suunnitelmissa olisi ensi syksynä tai talvena ostaa ihan puhdas triathlonpyörä kauden 2010 rientoihin. Olen koittanut selvitellä asiaa sieltä täältä ja aina vain tuntuu menevän monimutkaisemmaksi. Maantiepyörän osto on suht' helppoa, kerta niitä myyviä liikkeitä on (ainakin PK-seudulla) kosolti ja on helppo päästä "sovittamaan" ja vertailemaan. Ja eri hintaluokkiakin löytyy joka lähtöön.

Tri-pyöriä sensijaan ei tunnu juuri kukaan myyvän. Velosportilla on Cervelonsa (alkaen 2600 €), Scorpparilla omansa (2400-) ja sitten nuita Bianchin D-kakkosia saa parista paikasta (2200-). Ja Huntteri kait myy Feltejä ja Larun Pyörä Focuksia, mutta niiden triathlonmalleista ei ole tietoa. Intterwebissä taas saksalaiset ja engelsmannit tyrkyttää paperilla ihan hyvän oloisia vehkeitä (Quintana Roo, Felt, Focus, Specialized, Canyon) jopa tonnista lähtien ja 1500 €:lla saa jostain Evansilta jo valita useammasta (ale-) mallista.

Kaikissa tarjokeissa on riittävän hyvät osasarjat (105 ja ylöspäin) ja kiekot taas menevät joka tapauksessa ekan vuoden jälkeen vaihtoon (jos vielä on rahaa). Ja tuo alumiini on mulle ihan hyvä materiaali, hiilaria nautin sisäisesti..:party0021:

Ymmärtääkseni kaikkeista olennaisinta onkin, että runko on sopiva. Tämä tuntuu olevan maantiemalleihin verrattuna hiukka kimurantimpi kysymys; eri valmistajien mallit ovat (-ko?) hiukka erilaisia geometrialtaan. Olen ymmärtänyt (väärin?), että joillain merkeillä ei yksinkertaisesti ole minulle sopivia pyöriä ja joillain taas on. Jos tämä on totta, on valitseminen entistä vaikeampaa - tuolloin jokaisessa kaupassa todettaisiin juuri heidän pyöriensä olevan minun geometrialleni parhaita, eikä mistään saisi totuutta.. ja slowtwitchin (tässä ketjussa linkitetty) ajoasento-opastus ei ihan mun näppituntumalla vielä auttanut asiassa..:conf:

Mistä kannattaa lähteä liikkeelle pyörän hankkimisessa? Patenttiratkaisu tietty olisi mennä asiantuntevan myyjän pakeille, mutta kun heillä kun tapaa olla vain yhden merkin TT-/tri-pyöriä, niin mitäköhän suosittelevat.. ja vaikka rahat olisi kiva jättää Suomeen, voi hintaero nettimyymälöihin olla luokkaa 1500 €

Koska tämä tuntuu olevan näin vaikeaa, päätin lähteä hyvissä ajoissa liikkeelle. Moni täällä on kuitenkin jo ratkaissut ongelman osaltaan, mutta miten?

Runkokokoja kun katselet Pölhö, niin saa olla vähän pienempi kuin maantierunko.

Esim. Olen itse 187cm, ja maantie runko oli 60cm. Nyt tri-pyörä on 58cm, ja jopa 56:nkin olisi ollut passeli.

Ja kuten on todettu, aika-ajopyörässä on ehkä tärkeämpi se vaakaputken mitta, joskin sitäkin pystyy kyllä passaamaan stemmillä, satulan paikalla tai säädettävällä aika-ajotangolla...

huh. tieto tosiaan lisää tuskaa.

maantiepyörä on jotenkin selkeämpi: mittaa sisäsauman ja sillä jo melkein tietääkin kokonsa. TT- ja triathlonpyörissä rungot ovat NIIN erimallisia, että mittojen kuin mittojen vertailu on hankalaa.. ja tuo ilmeisen olennainen, itselle optimaalinen vaakaputken mitta huomattavasti hankalampi selvittää kuin sisäsauma..

Competitive Cyclist antaa ("effective") vaakaputkeksi 53-55 cm, mikä joillain pyörävalmistajilla on M ja joillain XS (peräti 650-vanteilla!), yksillä 49, toisilla 54 (pystyputki).. eli samalla vaakaputken koolla on eri merkeillä ilmeisen erikokoisia pyöriä :conf:

noh, onneksi nyt ei ole asialla vielä kiire. ties vaikka kotimaassakin joku ryhtyisi myymään useamman merkkisiä tt/tri-pyöriä, niin pääsisi sovittelemaan asiantuntevien silmien alla - hiukka kylmää tilata muualta "summamutikassa", kun haluaisi kuitenkin kerralla tilata ajokin, jolla kelpaa ajaa vähän pidempään.