Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
joonas

Puol- ja täysmatka pyörä

Recommended Posts

Olen tässä pohtinut itse nyt tuon ensimmäisen pyörän hankintaa ja eräs kysymys on nyt vähän aiheuttanut ongelmia. Kyselin tuossa kaverilta joka harrastaa täyttä matkaa jo tuosta että miten hyvin aerobarin saa kiinnitettyä tuollaiseen maantiepyörään. Ilmeisesti joka pyörään pystyy hankkimaan moisen, mutta kysymys olisikin että miten selviisin suht taloudellisesti tuosta hankinnasta ja minkälainen pyörä kannattaisia hankkia jos tarkoitus on kuitenkin harjoitella täysmatka suunnitelmissa, mutta haluisin siihen hankkia aerobarin. Ilmeisesti pertulla oli ongelmia löytää hyvää asentoa olmoonsa tuota aerobaria varten?

Olisi kiva kuulla kokemuksista mikäli käytätte maantiepyörää johon on isketty jonkimoinen viritelmä.

-joonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moro,

Mulla on maantiepyörä, jossa on tuollainen lyhyempi lisätanko (sallittu perusmatkalla, Profilen "draft-free" versio t2:sta)

Tämä ainakin omalla kohdallani toimii hyvin myös pidemmillä lenkeillä. Alkuun ajattelin että hankkisin pidemmän lisätangon, mutta kuten aerodynamiikka-eksperttimme Perttu tuolla aiemmin totesi:

Perusmaantiepyörään viritetty pitkä tanko saattaa viedä yläkroppaa jo liiankin eteen. Tämä ei varmaankaan ole mikään yleistys vaan riippuu paljon myös ajajan anatomiasta ja rungon geometriasta.

Mutta tosiaan, tuolla setillä meno on tuntunut mukavalta vähän pidemmilläkin lenkeillä...

ps. Ja kun hankit baria niin muista tarkistaa kiinnitys/sopivuus tankoosi , 24 vai 31,8 mm? Nimim. ohjaustankoekspertti:hali_hehe:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tässä pohtinut itse nyt tuon ensimmäisen pyörän hankintaa ja eräs kysymys on nyt vähän aiheuttanut ongelmia. Kyselin tuossa kaverilta joka harrastaa täyttä matkaa jo tuosta että miten hyvin aerobarin saa kiinnitettyä tuollaiseen maantiepyörään. Ilmeisesti joka pyörään pystyy hankkimaan moisen, mutta kysymys olisikin että miten selviisin suht taloudellisesti tuosta hankinnasta ja minkälainen pyörä kannattaisia hankkia jos tarkoitus on kuitenkin harjoitella täysmatka suunnitelmissa, mutta haluisin siihen hankkia aerobarin. Ilmeisesti pertulla oli ongelmia löytää hyvää asentoa olmoonsa tuota aerobaria varten?

Olisi kiva kuulla kokemuksista mikäli käytätte maantiepyörää johon on isketty jonkimoinen viritelmä.

-joonas

Terve Joonas,

Kyllä lisätangon voi laittaa millaseen pyörään tahansa, mutta maantiepyörä ei ole suunniteltu sitä varten ja niin ollen lopputulos on aina kompromissi joko mukavuuden, ajettavuuden tai aerodynamiikan osalta.

Tarkemmin ottaen maantiepyörän vaaka- sekä emäputket ovat samassa koossa hieman pidemmät kuin tri/aika-ajopyörissä. Toisin sanoen se kohta pyörässä, johon ohjainkannatin kiinnitetään on maantiepyörässä satulaan nähden korkealla ja kaukana edessä. Tästä seuraa, että aerobar joka aika-ajopyörässä tarjoaa optimiasennon on maantiepyörässä korkealla ja kaukana edessä, jolloin kuski ei ole äärimmäisen aerodynaaminen ja joutuu kurkottelemaan eteenpäin (siis 'ohjaamo' on liian pitkä), mikä ei ole pitkällä matkalla mukava asento selälle eikä niskalle/hartioille. Maantiepyörääkin voi ja kannattaa pitkälle matkalle fiksata niin että laittaa lyhyemmän ja alaspäin osoittavan ohjainkannattimen ja mielellään myös satulatolpan, jossa on mutka tai muu muoto, joka tuo satulaa pari cm eteenpäin. Näin ajoasennosta tulee suht täydellinen, tosin ohjattavuus ei enää ole aivan yhtä hyvä kuin tri/aika-ajopyörissä joissa myös ohjausgeometria on erilainen (koska bareilla ajettaessa eturenkaalla on paljon enemmän painoa kuin maatipyörässä tavallisesti).

Treenaamisen kannalta maantiepyörä on pitkillä lenkeillä hiukan mukavampi koska tuossa aeroasennossa on kuitenkin vaikeampi olla pitkiä aikoja. Lisäksi maantiepyörä on helpompi ajaa liikenteessä (aerobareissa ei ole jarruja ja vaihteetkin niissä on vain jos niihin on asennettu tangonpäävaihtajat). Nyt olen ajanut itse pari lenkkiä tuolla triathlonpyörällä ja ei sillä ajaminenkaan lopulta niin hankalaa ole ja 100km lenkki menee ihan hyvin vaikka säädöt ei varmaan olekaan vielä mitenkään optimaaliset. Monilla pitkänmatkan urheilijoilla on kaksi eri pyörää ja treeneissä ajetaan osaksi tavallisella maantiepyörällä.

'Virallinen' asento pitkälle matkalle löytyy vaikka tuosta jutusta http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/bikefit06.html. Huomaa varsinkin se että kun satula on oikeassa korkeudessa, pitäisi tuossa keskimmäisessä Jonaksen kuvassa olevien vihreiden viivojen olla suorassa kulmassa, jotta asento olisi mukava ja nopea(hänellä vähän 'liian lyhyt' ohjaamo ja kulma on pienempi kuin 90astetta). Tietysti joka kuskilla on vähän oma mieltymys. Maantiepyörään kun laittaa pitkän aerobarin niin yleensä tuo kulma on paljon enemmän kuin 90 astetta.

Eli aika paljon makuasia millasen pyörän hankit. Helpompaa on hankkia maantiepyörä ja ajaa ja treenata sillä (tehdä nuo ym. viritykset kisakäyttöä varten), mutta toisaalta jos aiot tehdä enemmän noita pitkiä kisoja niin jossain vaiheessa tulet varmasti hankkimaan sitä varten erilaisen pyörän...tämä on ihan loputon suo tämä pyöräily ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli loppujen lopuksi melkein voisi ajaa tuollaisen 90km pelkästään maantiepyörällä noissa kisoissa ja kahtella sitten jos hankkisi toisen pyörän mikäli jaksaan mennä täydelle matkalle seuraavana vuonna :) Kait noissa puolmatkan kisoissa jotku ajaan ilman aerobaria vaikka se on sallittu vai onko siellä todella kaikki jo niin tosissaan?

Kyllä tuon on ollut todella runsaasti harkinnassa että hankkisi suoraan jonku vuoden kahden jälkeen triathlon pyörän sitten jos jaksaa viellä harrastella tätä lievää hulluutta.

-joonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, millasta pyörää joonas oot hakemassa mutta mulla ois tarpeettomana tällanen:

IMG_0101.JPG

En sitten tiedä,onko tää ihan paska vaihtoehto sulle eli tarviitko jonkun ammattitason fillarin vai käykö tällanen harjotuspyörä? Ja miten on perttu ja jiivee, että paljonko tällasesta fillarista vois yleensäkin pyytää kun teillä on nää jutut paremmin hallussa? Pyörän taisin ostaa v.2003 ja ajettu sillä on käytännössä yks kesä, mutta muuten vaan ihan satunnaisia treenilenkkejä silloin tällöin. Ajattelin kysellä teiltä, kun täällä oli aiheeseen sivuten keskustelu käynnissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No olen ehkä pikkaisen hätiköijä luonteinen. Olen tällä hetkellä viellä Chilessä ja palaan vasta tuossa heinäkuun lopussa jolloin meinaan tuon pyörän ostaa. Alkaa olemaan innostus kyllä vähän lopussa kun kaikki treenit pitää tehdä spinning pyörällä. Mutta jos olet nyt myymässä ni kait sun kannatais tonne fillarilehden palstoille pistää tuo pyöräs myyntii luulis et menis helposti kaupan. Ja sieltä näkee varmaan toiste ilmoituksista kuinka paljo kehtaa pyytääki.

-joonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terve Joonas!

Itse aion ainakin mennä Joroisille puolen matkan kisoihin ihan maantiepyörällä. Siitä hankinko siihen minkäänlaista aerobaria niin on harkinnan alla. Toisaalta kun on nyt löytänyt sen verran hyvän ajoasennon nykyiselle pyörälle niin ei viittisi ruveta hirveästi säätelemään enää tässä vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi!

Lähtisin kyl itekin lähestymään asiaa maantiepyörän suunnasta, argumentteina soveltuvuus normaaliin liikenteeseen, sopivuus yhteislenkkeihin ja ajaa tavan maantievehkeellä muutkin yli 90km lenkkejä vrt. esim turisti Jupis tai paria astetta kovemmat sälit pro-tour akteissa.

Jos ja kun suunta on pidempiin matkoihin niin hommaa myöhemmin kylkeen sopiva tri-rassi jolla ehtii non-peesaus kisoissa (mikäli et saa pyörää muuuten trimmattua sopivaksi)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli loppujen lopuksi melkein voisi ajaa tuollaisen 90km pelkästään maantiepyörällä noissa kisoissa ja kahtella sitten jos hankkisi toisen pyörän mikäli jaksaan mennä täydelle matkalle seuraavana vuonna :) Kait noissa puolmatkan kisoissa jotku ajaan ilman aerobaria vaikka se on sallittu vai onko siellä todella kaikki jo niin tosissaan?

Kyllä siellä on kaikenlaista ajajaa ja pyörää ja kunto ratkaisee aika paljon enemmän kuin pyörä. Riippuu ihan jokaisen omasta vakavuudesta tai harrastuneisuudesta millaiset välineet hankkii. Ei siinä puolikkaalla hybridipyörän ja maailman nopeimman pyörän välillä niin kovin monta minuuttia ole eroa. Eroa kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos todella paljon kaikista neuvoista. Pitää vaan toivoa että tulee treenattua tarpeeksi nii että pääsen kahtelee perttua tuolla kisoissa :D Tosin taidan olla kyl nii paljo perässä että en ees näe koko miestä kisoissa :)

Tsemppi kisoihin. Olen kyllä ihan kade kun en päässy täällä ostamaa pyörää. Lueskellut vain innoissani noista palstalaisten tekemistä lenkeistä. Oma pyöräharjoittelu kun tapahtuu aina sisätiloissa ja pyörä ei etene ei sitten ollenkaan.

-joonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

paljonko tällasesta fillarista vois yleensäkin pyytää kun teillä on nää jutut paremmin hallussa? Pyörän taisin ostaa v.2003 ja ajettu sillä on käytännössä yks kesä, mutta muuten vaan ihan satunnaisia treenilenkkejä silloin tällöin. Ajattelin kysellä teiltä, kun täällä oli aiheeseen sivuten keskustelu käynnissä.

Jaa-a, varmaan jotain puolet siitä hinnasta mitä olet tuosta pelistä maksanut silloin uutena on ihan realistinen hinta millä sen voi saada kaupaksi? Oletko Pasi ihan unohtanut teräsmieskisat vai miten olet pyörän laittanut myyntiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy