Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Etelä-Saimaa ½-maraton 5.5.2007 Lappeenranta

Recommended Posts

Helmikuun lopussa alkanut sairastelu (A-virus, imusolmuketulehdus ja jatkuva poskiontelotulehdus) päättyi 4.4. leikkaussalin pöydälle, jolloin leikattiin nenän väliseinä. Kahden kuukauden totaalisen juoksutauon jälkeen aloitin lenkkeilyn kolme viikkoa sitten ensin 20 minuutin väkisin jalkojen eteen päin siirtelyllä ja tänään kolme viikkoa tuosta epätoivoisesta lenkistä kävin juoksemassa pitkänä lenkkinä Lappeenrannan puolikkaan aikaan 1.49. Lenkki oli tosi onnistunut. Missään vaiheessa ei tuntunut pahalta vaan nautin juoksusta. Vauhtini oli sen verran rento, etten juonut mitään matkan aikana. Kyllä juokseminen on mukavaa!

Joopa joo, paikalla tuli käytyä. Olihan kyseessä kotikylän kilpailu.

Luontoäiti oli sen verran armollinen, että tarjoili kisäpäiväksi kauniin aurinkoisen kevätsään. Toki lämpömittarin elohopeapylväs ei vieläkään kohonnut mihinkään kesäisiin lukemiin (kisan aikana +7...+8), mutta ainakin verrattuna Lappeenrannan sääoloihin muutamana viime päivänä, niin säätä voi luonnehtia varauksetta kauniiksi. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta, tuulenvire oli pohjoisen puolelta, mutta ei missään nimessä haittaavassa määrin.

Kilpailukuulutuksen mukaan kisailijoita oli paikalla noin 270, joista noin 200 pinnisteli puolimaratonin. Kisa käytiin 3 x 7 km reitillä, jossa kierrosta kohti juomapaikkoja oli kaksi. Toinen oli lähtö / maali -paikalla ja toinen Helsingintien varressa Lavolan kylmän huoltoaseman läheisyydessä, jossa reitti teki lähes täyskäännöksen. Kisäjärjestelyt sinällään toimivat moitteetta, reitti oli hyvin merkitty ja harhailun vaaraa ei ollut. Lenkki oli tasainen, suurin nousu / lasku oli mentäessä Helsingintien alikulkutunneliin. Osan matkaa juostiin samalla pyörätieosuudella vastakkaisiin suuntiin, eli näissä kohdin pääsi hyvin seuraamaan muiden kanssakilpailijoiden päivän juoksuvirettä ja kasvojen irvistyksiä. Kisan yleisen sarjan voitto taisi irrota hiukan yli 1.10 ajalla eli ripeävauhtisia menijöitäkin riitti.

Omalta kohdalta juoksu kulki kaikin puolin ok. Poikkeuksellisesti alku oli suht rivakka, mutta mitään totaalista hyytymistä ei tapahtunut. Ainoa ongelma oli oikeastaan noin 18-19 km kohdalla, jossa meni hikeä silmään ja jouduin räpsyttelemään ja kyynelehtimään tovin, jotta kirvely saatiin loppumaan. Maalissa huomasin, että vasemman jalan nimettömässä varpaassa tuntui lievä hiertymä, mutta pieni punertuma kuuluu kaiketi asiaan. Summa summarum, PB parani 1.34 alkuisesta -> 1.32 alkuiseksi. Bueno! :goodvibes:

Edit: Onnittelut tältäkin sektorilta Paulalle onnistuneesta paluusta! Hienoa!!

Helmikuun lopussa alkanut sairastelu (A-virus, imusolmuketulehdus ja jatkuva poskiontelotulehdus) päättyi 4.4. leikkaussalin pöydälle, jolloin leikattiin nenän väliseinä. Kahden kuukauden totaalisen juoksutauon jälkeen aloitin lenkkeilyn kolme viikkoa sitten ensin 20 minuutin väkisin jalkojen eteen päin siirtelyllä ja tänään kolme viikkoa tuosta epätoivoisesta lenkistä kävin juoksemassa pitkänä lenkkinä Lappeenrannan puolikkaan aikaan 1.49. Lenkki oli tosi onnistunut. Missään vaiheessa ei tuntunut pahalta vaan nautin juoksusta. Vauhtini oli sen verran rento, etten juonut mitään matkan aikana. Kyllä juokseminen on mukavaa!

Hienoa että olet taas kunnossa ja nautit menosta. Positiivinen asenteesi ei ainakaan toimi jarruna:thumbsup:

Kiitos onnitteluista ja tsemppauksista. Positiivinen asenne oli kyllä huhtikuussa vielä ihan hukassa, kun olin varma, etten tänä kesänä pääse juoksemaan. Onneksi Sandra toimi henkisenä tukena ja vei minua lenkille, jolloin pääsin taas juoksun makuun. Tästä on mukava jatkaa kohti uusia koitoksia.

Onnittelut kaikille Lappeenrannan puolikkaan juoksijoille!

Sää Lappeenrannassa oli ainakin mulle paras mahdollinen. Samanlaisella ilmalla ja korkeusprofiililla kun saisi juosta kokonaisenkin joskus... :)

Mulla oli maalis-huhtikuun vaihteessa kuukauden tauko juoksussa ja sen jälkeen olin juossut vain neljä lenkkiä (7-10km). :( Lähdin matkaan hiljaisella vauhdilla ja tavoitteita ei ollut. Yllätyin kun juoksu tuntui hyvältä, itse asiassa koko matkan ajan. Jäin toki ennätyksestä 12min, mutta jos jotain, niin tämä 'pitkä lenkki' opetti että kannattanee aloittaa hiljaa ja juosta tasaisesti kiihdyttäen. Ei siis niin kuin yleensä olen juossut, alussa kieli puoliksi vyön alla ja lopussa epätaisesti sisun rippeillä.

Kilometrittäinen syke oli alusta loppuun nouseva 144->167 ja vauhti kiihtyvä 5:15->4:31 min/km.