Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolikkaalta maralle 8 päivää?

zxcv
 Share

Recommended Posts

Eipä tuo suositeltavaa ole. Puolikkaan jos tuohon rykäsee täysillä, niin maralla painaa pahasti. Vähintään kaksi viikkoa pitäs välissä olla. Jos nyt kuitenkin juokset, niin eipä siinä välissä muuta kuin palauttelua ja lyhyttä kevyttä. Ehkä yksi muutaman kilsan reippaampi kolme-neljä päivää ennen maraa. Tuokin vaan, jos paikat on kunnossa. Tankkailua ja lihashuoltoa.

Jotenki tuntuu siltä ettei homma onnistu. Ei ainakaan optimaalisesti. Jos olisi kuntopohjaltaan 1.15 ja 2.40 juoksijasta kysymys, niin homma onnistuisi hyvinkin. Mutta kun neljän tunnin maratoonarilla ei ole aivan samanlainen kuntopohja niin... Jos yrität hommaa niin ei siinä auta muuta kuin palautella ja juosta muutama 30 minuutin kevyt verrttelylenkki ja yksi aukaisujuoksu.

Niin mustakin. Jos puolikas menee 1.40:een, niin marahan pitäisi mennä kolmeen ja puoleen tuntiin. Siis, jos välissä ehtii huilata emnemmän, kuin tuon viikon.

"Pitäisi" joo, jos vaan harjoittelisi järkevämmin. Tällä hetkellä mennään kuitenkin tuloksilla 1:42 ja 4:02. 3:30 kuulostaa mulle aika epärealistiselta.

Mutta pitänee tyytyä johonkin aikaisempaan puolikkaaseen.

itse olen miettinyt tuota HCR:ä 13.5. kun päätavoite on tukholma 3.6. Helsingissäkin olisi kiva juosta varsinkin kun puolikas jäi viime kesänä väliin. Ja puolikkaalta saisi varmaan osviittaa kunnosta ja olisi hyvä harjoituskin.

Mutta onko kolme viikkoa liian vähän? tavoite tukholmassa 3:50 ja jos tonne puolikkaalle menen, niin vedän ihan varmaan täysillä, mulla kun ei ole puolikkaalle aikaa vielä. Pitäisikö tehdä puolikkaan ennätys aiemmin ja tehdä tuo HCR sitten vikana ja maravauhtisena pitkänä?

Omat puolikkaan ja maran ennätykset on tehty 15 päivän sisällä toisistaan. Ensin puolikas 17.9. Turun Ruisrääkissä ja maraton Vantaalla 2.10. tossa pari kuukautta sitten. Ajat löytyy tuolta allekirjoituksesta.

En tiedä miten on kovemmilla menijöillä, mutta ainakin mun vauhdeilla tuo puolikas pari viikkoa ennen maraa tuntui toimivan hyvin. Kun malttoi sen välin ottaa rauhallisesti niin maralla jalat oli hyvässä ja herkässä kunnossa ja juoksukin kulki odotusten mukaan. Tuskin olisin parempaan pystynyt maralla, vaikka en olisi Turun puolikasta juossutkaan.

Ensi keväänä aion Nopin tavoin juosta sekä HCR:n että Tukholman, jos talvi nyt menee suunnitelmien mukaan.

Minäkin juoksen HCR:n ja Tukholman.

En näe mitään syytä passailla puolikkaalla. Ainakaan jos sen vetää alle 1,5 tunnin. Toki jos jalat kipeytyvät herkästi voi palautuminen olla lihasten osalta pitkällinenkin. Mutta hyvä kunto auttaa aina.

Sitävastoin jos keskittyy tosissaan puolikkaalle voi harjoittelu maratonille kärsiä. 3-4 viikkoa ennen maraahan pitäisi tehdä vielä varsin kovaa treeniä. Kisa siinä vaiheessa olisi ehkä parempi ottaa vk-treeninä ?

En tiedä miten on kovemmilla menijöillä, mutta ainakin mun vauhdeilla tuo puolikas pari viikkoa ennen maraa tuntui toimivan hyvin. Kun malttoi sen välin ottaa rauhallisesti niin maralla jalat oli hyvässä ja herkässä kunnossa ja juoksukin kulki odotusten mukaan. Tuskin olisin parempaan pystynyt maralla, vaikka en olisi Turun puolikasta juossutkaan.

Mun tuntemusten ja harjoituspäiväkirjojen mukaan puolikkaalta palautuu paremmin kuin esim. 30km ylipitkältä, mikä usein on 4h maraohjelmissakin 3vkoa ennen maraa. Tällä kertaa ainakin mä jätän 3h+ juoksut kauemmas marasta ja siihen edeltävään aikaan jotain reippaampaa menoa.

(paljonkohan toi 8pv söis siitä mara-ajasta pois?)

Joo, mä tein viime kesänä 4 viikkoa ennen maraa 32km:n lenkin ja varmistin jumiutumisen vielä 3 viikkoa ennen juostulla 25km:n lenkillä, jonka senkin oli tarkoitus olla pidempi, mutta kun ei enää jaksanut.

palautumiseen meni se 3 viikkoa joten maaliviivalla olin jo kunnossa, mutta kisaviikon maanantaina hierojalla käydessä oli vielä paikat tosi jumissa.

sen 32km juoksin muuten aika samaan vauhtiin kuin maratonin keskivauhti tuli olemaan ja lopussa oli vielä voimia ihan hyvin. Maralla tosin tippui vauhti 10km:n ajaksi yli minuutilla kilometriltä ehkä sen HCM:n urheilujuomajupakan takia.

Olenkin siitä lähtien aprikoinut, että oliko se pitkä helposta fiiliksestä huolimatta kuitenkin liian nopea (ja/tai pitkä), vai olisinko jaksanut ylläpitää vauhtia maralla ilman epäonnea sen kauppatori-kuusisaari välinkin.

Kyllä toi puolikas on todella lähellä maraa, ehkä jopa liian lähellä, mutta jos huvitta juosta niin siitä vaan. Ei tämä ole niin vakavaa. Kun puolikas on noin lähellä maraa, juoksuun ei ehkä kannata lähteä ihan sata lasissa, vaan alussa passaillen ja sitten lopussa kiristäen. Minä olen ainakin ymmärtänyt että silloin lihasvauriot ovat pienemmät ja palautuminen nopeampaa. Tsemppiä vaan jatkoon. Ole vaan hyvässä kunnossa, niin ei siitä silloin suuria ongelmia tule.

sen 32km juoksin muuten aika samaan vauhtiin kuin maratonin keskivauhti tuli olemaan ja lopussa oli vielä voimia ihan hyvin. Maralla tosin tippui vauhti 10km:n ajaksi yli minuutilla kilometriltä ehkä sen HCM:n urheilujuomajupakan takia.

Olenkin siitä lähtien aprikoinut, että oliko se pitkä helposta fiiliksestä huolimatta kuitenkin liian nopea (ja/tai pitkä), vai olisinko jaksanut ylläpitää vauhtia maralla ilman epäonnea sen kauppatori-kuusisaari välinkin.

No peruslähtökohta on, että jos pitkällä lenkillä ja maralla on sama vauhti, joko lenkki on liian kovavauhtinen tai sitten maraton on mennyt alakanttiin. Ihan mutuna veikkaisin tuota edellistä, koskapa kerrot lenkistä toipumisen kestäneen kauan.