Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonille ilman harjoitusohjelmaa (?)

Red Star Reagan
 Share

Recommended Posts

Olenko ainoa, joka ei ole käyttänyt mitään tarkkaa harjoitusohjelmaa maratonille valmistautuessa? Joskus tuli kokeeksi annettua nettivalmentajalle tietoja, ja luotua harjoitusohjelma, mutta luovuin siitä melkein heti. Ei sopinut mulle alkuunkaan. Koskapa oma vapaa-aikani on "kortilla" työkiireiden ja kotihommien takia, on harjoittelu ollut säännöllisen epäsäännöllistä. Lenkille on lähdetty silloin kun siihen on ollut aikaa (ja fiilistä).

Jokatapauksessa alkukesästä olisi ensimmäinen kokomatka tarkoitus juosta. Saas nähdä kuis äijän käy, mutta luottavaisin mielin olen kuitenkin, vaikka ilman harjoitusohjelmia olen ollutkin.

Ei oo ohjelmaa ei. Mulla tosin on tähtäin vast elokuulla että onnistumisesta en voi vielä mitään sanoa =). Puolikas menee mun omiin resursseihin ja tavoitteisiin nähden ihan riittävän hyvin jo. Uskon että onnistumme. Vaatii varmasti tietynlaisen luonteenlaadun että piiskaa ittensä sinne asti ilman mitään ohjeita tai "käskijää" mutta mulla ainakaan se ei oo ongelma!:ruoska: Tällä härkäpäällä kun jotain päätetään niin se sitten tehdään vaikka pää kainalossa. Tsemppiä sulle ja usko itseesi!

Foorumin hakutoiminnolla löytyi ainakin tällainen viestiketju samantyylisestä aiheesta :

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=5932&highlight=maratonille+ilman

Niin ja et ole ainoa, ei minäkään mitään varsinaista ohjelmaa noudattanut. Ennen ensimmäistä maratonia tein sellaisen "runkosuunnitelman" lähinnä pitkien lenkkien ajoituksesta ennen ensimmäistä maratonia. Muutaman kerran tuota joutui rukkaaamaan, mutta suunnitellut lenkit tuli tehtyä ja maratonkin on takana.

Tuo Peräjoen kommentti lenkkien ylöskirjaamisesta on kannatettava idea.

Olenko ainoa, joka ei ole käyttänyt mitään tarkkaa harjoitusohjelmaa maratonille valmistautuessa?

Hep! Minä olen vasta 18 kertaa startannut maratonille ihan omin opein. Tälle kesälle aion kokeilla paria valmista ohjelmaa, Tukholmaan Juoksija-lehden Movea ja Finlandialle jotakin muuta sopivaa. Katsotaan nyt, onko noilla ohjelmilla mitään vaikutusta lopputulokseen.

Lenkkejäni en ole koskaan kirjannut ylös ennen kuin tänne palstalle rekisteröidyin.

Ilman ohjelmia on pärjätty. Pari kertaa olen yrittänyt jonkin ohjelman suorittamista, mutta molemmilla kerroilla on jäänyt yhteen harjoitukseen. Juoksentelen mieluummin fiiliksen ja vapaa-ajan suomien mahdollisuuksien mukaan.

Viime Tukholmasta lähtien olen purkanut harjoitteet tunnollisesti koneelle. Tämänkin hyvän tavan opetteluun meni monta vuotta, eli ehkä joskus opin noudattamaan jotain harjoitusohjelmaakin.

Enpäs minäkään minkään ohjelman mukaan treenaa. Kyllähän niitä on tullut tutkailtua ja jotain vaikutteita varmaan on otettu, mutta ihan omalta fiilispohjalta näitä treenejä vedetään :)

Jos mulla olis joku ohjelma ja pitäisi tiettynä päivänä vetää joku tietty treeni niin luulen että mulla katoisi hommasta mielekkyys. Liian totista. Silloin mennään kun siltä tuntuu, ja jos ei tunnu niin sitten tehdään jotain muuta :)

Enpäs minäkään minkään ohjelman mukaan treenaa. Kyllähän niitä on tullut tutkailtua ja jotain vaikutteita varmaan on otettu, mutta ihan omalta fiilispohjalta näitä treenejä vedetään :)

Jos mulla olis joku ohjelma ja pitäisi tiettynä päivänä vetää joku tietty treeni niin luulen että mulla katoisi hommasta mielekkyys. Liian totista. Silloin mennään kun siltä tuntuu, ja jos ei tunnu niin sitten tehdään jotain muuta :)

Arvostan teitä joilta säännöllinen harjoittelu onnistuu ilman ohjelmia. Itse teen ohjelman aina viikoksi kerrallaan. Olen kokeillut myös ilman ohjelmia, mutta se on liian stressaavaa kun pitää joka päivä miettiä että tekiskö tänään pk:ta, lajiharjoitusta, voimaharjoitusta vaiko mitä. Kun viikon ohjelma on valmiina keittiön "ilmoitustaululla", jää turha stressaus pois, aina tietää mikä harjoitus on seuraavana vuorossa. Jotenkin tuntuu, että harjoitusmäärä jäisi tavoitteisiin nähden liian vähäiseksi jos harjoituksia ei olisi suunnitellut etukäteen.

Arvostan teitä joilta säännöllinen harjoittelu onnistuu ilman ohjelmia. Itse teen ohjelman aina viikoksi kerrallaan. Olen kokeillut myös ilman ohjelmia, mutta se on liian stressaavaa kun pitää joka päivä miettiä että tekiskö tänään pk:ta, lajiharjoitusta, voimaharjoitusta vaiko mitä. Kun viikon ohjelma on valmiina keittiön "ilmoitustaululla", jää turha stressaus pois, aina tietää mikä harjoitus on seuraavana vuorossa. Jotenkin tuntuu, että harjoitusmäärä jäisi tavoitteisiin nähden liian vähäiseksi jos harjoituksia ei olisi suunnitellut etukäteen.

On mullakin muulle kuin juoksulle aika vakiona pysyvät päivät: ti ja pe salilla, keskiviikkoisin squash tai sulkis, torstaisin sähly+uinti, sunnuntaisin futis. Mutta juoksu menee sitten niinä vapaapäivinä kun siltä tuntuu. Tarvittavaa lepoa ja juoksua on joskus vaikea saada sopimaan yhteen :tongue0014:

Ennen pidempää juoksua toki pitää jo vähän aiemmin päättää milloin lähtee, ja syödä ja lepäillä sen mukaan sitten ettei lopu lenkillä puhti.

Täällä myös yksi ilman tarkkaa ohjelmaa harjoitteleva. Yksi maraton juostu näillä treenimetodeilla ja toinen tähtäimessä. Minun on hankala toteuttaa valmiita ohjelmia käytännössä kun muuta elämää on vaikeahko järjestää juoksun ehdoilla, joten soveltaen mennään.

Toki tietyistä periaatteista pidän kiinni, kuten 1 pitkä lenkki viikossa/kahdessa ja että keskimäärin tulisi tehtyä 3-4 lenkkiä/vk. Yleensä katson viikko kerrallaan. Saattaa tietenkin olla, että se toivottu ajan parannus tulisi helpommin jonkin ohjelman kanssa, mutta ainakaan vielä tänä vuonna se ei ollut mahdollista.

• 3 weeks later...

En itsekään usko täydellisiin ja toisten tekemiin ohjelmiin, mutta on niissä viisautta. Olen aikaisemmin pari matatonia juossut, Tukholmassa kolmas. Olen katsellut aikaisempia juoksupäiväkirjojani ja tänä keväänä ehkä ymmärtänyt jotakin. Se on ollut harjoittelun jaksottaminen eli se, että tehdään välillä paljon (2vk: minulle 70-90km) ja välillä pidetään helpompi viikko (30-40km). Itsellä ne helpot viikot on sovitettu työmatkoihin. Toinen viisaus on ymmärtääkseni se, että viikkoon ei mahdu kuin muutama kovempi harjoitus (VK, VL). Kolmas se, että pitkiä pitää vedellä kerran viikossa tai esim. kovilla viikoilla ja helpommalla viikolla sen voi passata. Loppuharjoitukset sitten fiiliksellä ja mielellään rauhallisesti PK-vauhtia. Aikaisemmin tämä peruslenkkeily (PK) on minulla ollut enemmän tai vähemmän ylirasittavaa ja junnaavaa. Nyt viikossa yksi PK, jossa viisi hulppeaa mäkeä, jotka vedän kovaa eli PK=>VL (kovahko). Mutta hyvältä tämä rytmitys on tuntunut ja fiilis tuntuu erinomaiselta. Saa nähdä, miten ymmärrykseni on toiminut, raportoin kolmen viikon kuluttua. Nyt viritellään vaan...

Upeat sivut, muuten.