Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HCM -> Finlandia Jyväskylä

duracell
 Share

Recommended Posts

mitäs mieltä ootte näitten yhdistelmästä, välissähän on noin kuukausi? (kysyy yks hölmö joka ei oo vielä suoriutunu siitä ensimmäisestäkään...)

Onko mitään mahiksia kuvitella selviävänsä noista molemmista? Nyt alkaa tuntua siltä et vois tuo "kotiratamaraton" olla myös ihan kiva kokemus.

Vaikka yhä olen sitä mieltä että on paskamainen reitti. Ihan tosi, on kuulkaa vittumainen maraton jos sattuu tuulinen päivä! Tänään piti lähteä järven ympäri niin totesin ulos päästyäni että katin kontit. Osan matkaa tuolla tallustin ja tuuli niin maan prkeleesti. Ja molempiin suuntiin eli kummallakin puolella järveä tuulee vastaan. Siihen ei enää naisen logiikka riitä.... =)

Vaikka yhä olen sitä mieltä että on paskamainen reitti. Ihan tosi, on kuulkaa vittumainen maraton jos sattuu tuulinen päivä! Tänään piti lähteä järven ympäri niin totesin ulos päästyäni että katin kontit. Osan matkaa tuolla tallustin ja tuuli niin maan prkeleesti. Ja molempiin suuntiin eli kummallakin puolella järveä tuulee vastaan. Siihen ei enää naisen logiikka riitä.... =)

Justiinsa sieltä tulin. Myötäpäivään kiertäen ei tuo tuuli haitannut kuin ajoittain. Moottoritien syrjällä oli myötätuuli, ei tarvinnut kuin nostella jalkoja. Vastaisia virtauksia oli vasta Äijälänsalmen sillan jälkeen hetken ja Ainolanrannassa.

Jos juokset HCM:n täysillä, niin taitaa tuo Finlandia tulla vähän turhan äkkiä. Mutta jos juokset sen pitkänä harjoituksena, niin onnistuu. Viime kesänä juoksin juurikin näin. HCM pitkiksenä ja Joutsenossa syyskuussa sitten juostiin oma ennätys.

Itsekin olen miettinyt, että josko sitä juoksisi kaksikin maratonia kesällä. Tosin minun se ensimmäinen on jo 30.6. Turussa. Luulen, että tuo Turun maraton voi olla hieman tuskainen minulle, jos aurinko paistaa täydeltä terältä. En kuitenkaan ole kovin kevytrakenteinen juoksijaksi. Niinpä jos päädyn siellä tavoittelemaan vain läpipääsyä, niin voisin sitten syysilmassa rakkaassa kotikaupungissani yrittää päästä alle sen neljän tunnin.

Kaikki ratkaisut tosin teen vasta sen Turun maratonin jälkeen. Jos jalat sanoo, että ei, niin sitten ruvetaan harkitsemaan vaikka pitsinnypläystä.

Tähän pitää vielä todeta, että en mä kehtaa mennä katujuoksuunkaan, kun jos joku tuttu näkee, että löntystelen viimeisenä. Joten voi olla, että en mä lopulta uskaltaudu Finlandialle.

Olen muuten samaa mieltä, että tuo reitti on ihan tyhmä. Minä en tykkää yhtään siitä, että näen, kuinka paljon reittiä on vielä jäljellä. Tykkään myös katsella erilaisia taloja juostessani, eikä niitä niin mahdottomasti tuolla reitillä ole. Ja sitten kun vielä pitäisi se sama reitti juosta kolme kertaa niin...

Mutta ehkäpä siitä selviää mielikuvahajoittelulla.

Voin olla väärä henkilö vastaamaan tähän koska aikomuksena on juosta noin 10 maratonia tänä vuonna ja kaikki varmaankin jonnekin +-3 h tienoille. Itse olen tehnyt ennätykseni siten että edellisistä juoksuista on kulunut n. 2 viikkoa. Vuonna 2006 ennätys tuli Paavolla 2 viikkoa Forssan jälkeen ja tänä vuonna Maskussa 2 viikkoa Toholammin jälkeen, joka sekin oli ennätys. Vähän kokemattomammalle juoksijalle pari viikkoa voi olla liian vähän mutta jos peruskunto on rautainen niin kyllähän noita vetää pari vaikka viikon välein. Pari päivää riittää palautumiseen (täyttä lepoa) jonka jälkeen pikku hiljaa taas normaaliin reeniin kiinni. Käytän yleensä valmistautumiseen 1-2 viikkoa ja palautumiseen viikon. Jotain 'maagista ennätysjuoksua' varten toimisin kyllä eri tavalla ts. pitemmällä valmistautumisella ja huomattavasti pitemmällä kisavälillä. Mutta minkäpä sitä luonnolleen voi kun nälkä seuraavaan on jo viikko edellisestä.

Kuukausi riittää hyvin, mutta suosittelen ottamaan sen ensimmäisen 98 %:lla teholla ja toisen 110 lasissa.

Mielestäni Finlandia Maratonin reitti on lähellä parasta mitä jyväskylän alueelle on mahdollista suunnitella - on nimittäin varsin tasainen reitti kolmasti juostavaa Rauhalahti -> Äijälänsalmen silta osuutta lukuunottamatta. Mahdollinen alttius kovan tuulen vaikutukselle on oikeastaan ainoa huono puoli tuossa reitissä, mutta vastaavasti esim. Tukholman maratonia voisi moittia siitä että se järjestetään kesällä jolloin on mahdollisuus hellekeliin. (Nimimerkillä kaksi hellemaratonia juossut)

Finlandian reitissä on myös se hyvä puoli että sillä voi lähes koko ajan nähdä kuinka vähän matkaa on enää jäljellä :) Astian voi nähdä puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjänä.

Niin, miten kukakin asian näkee. Itte en just tykkää kun näkee liian kauas... Ja se tuuli ärsyttää varmaan just siks kun kuitenkin on eniten ja varsinkin "uran" alkuaikoina vain ja ainoastaan metsässä juossut. Ei oo tottunu siihen että tuulee.

Ja Fuli: ei muuta kun mukaan katujuoksuun, siellä olen minäkin. Ollaan yhdessä viimeisiä! =)

Meikäläinen puolestaan tykkää Finlandia reitistä. Järvenrantamaisemassa on mukava juosta. Toki siellä tuulee, mutta kyllä se tuuli ottaa HCM-reitillä, jos sattuu sopiva päivä. Reitin tasaisuuden suhteen J-kylän reitti on aivan unelma, ei ole paljon nousuja ja vain yksi paha mutkainen lasku.

Mun mielestä se onsen verran mukava ja tasainen reitti, että juosken sitä lenkkinä aika usein (välillä kokonaan ja välillä lyhyempänä reittinä). Jyväskylässä noin pitkä ja tasainen on reitti on luksusta. Yleensä joka suunnaassa on isompia tai pienempiä nyppyjä.

Ja Fuli: ei muuta kun mukaan katujuoksuun, siellä olen minäkin. Ollaan yhdessä viimeisiä! =)

Tänään kyllä kulki lenkki hyvin. Ja sen perusteella voisi ehkä päästä kahden tunnin tienoille puolimaralla, mutta samalle päivälle olisi jalkapallohommiakin tiedossa, joten sinällään katujuoksu on huonona päivänä minulle. Mutta vielä tässä on pari päivää aikaa miettiä.

Ja jotta jotain olisi itse aiheestakin, niin toisaalta Finlandia houkuttelisi sen takia, että saisi valmistautua ja jännittää rauhassa kotona, eikä tarvitsisi matkustella ja puuduttaa itseään autossa. Kuinkahan paljon mahtaa kerätä osallistujia ensimmäisellä kerralla? Pitääkö neljän tunnin juoksijan tavaltaa yksin? Tosin parhaathan ottaa kierroksella kiinni, niin koko ajan on joka tapauksessa ihmisiä ympärillä.

Minä ainakin ajattelin, että PN:lle valmistaudun pelkästään juoksemalla, mutta kesällä, kun ei ole mitään ylimääräistä stressiä, niin voi tehdä mukavia neljän tunnin pyöräilylenkkejä auringonpaisteessa juoksemisen lisäksi ja kokeilla tuoko se parempaa tulosta sitten Finlandialla, jos nyt sinne intoa riittää.

Eihän tässä loppujen lopuksi aiheesta ollut mitään, mutta menköön.

Kuinkahan paljon mahtaa kerätä osallistujia ensimmäisellä kerralla? Pitääkö neljän tunnin juoksijan tavaltaa yksin?

Vaikka kyseessä onkin "ensimmäinen" (oikeammin uudestisyntynyt) Finlandia-maraton, on ko. tapahtuma järjestetty ainakin pari vuotta nimellä Siltojen juoksu. Viime vuoden tuloksista (pdf) voinee ennustaa sen verran, että noin neljän tunnin vauhdillla tuskin joutuisit yksin matkaa tekemään.

Voihan se olla niin,että neljän tunnin juoksija joutuu yksin taivaltamaan, mutta ainahan voi lohduttautua sillä,että on siellä meitä hitaampiakin:smiley:

Itse uskallaudun kokeilemaan ensimmäistäni, vaikka juoksua en ole ehkä riittävästi päässytkään harjoittelemaan.

Täältä olen imenyt kaikki vinkit, mitä vain on mahdollista ,kaunis kiitos kaikille!:dankk2:

Onneksi aikaa on vielä, mutta vähän alkaa jo jännittää,riittääkö se?

Aktiivista liikkumista olen vasta kolmisen vuotta harrastanut, ja siihenkin aikaan on tullut välillä pitkiäkin taukoja selkäsairauden vuoksi,mutta sitähän sanotaa,ettei se matka tapa, vaan vauhti...

Ja,ei kai yrittänyttä laiteta:cool0010:

Mä en uskaltais juosta kahta maraa kuukauden päässä toisistaan. ainakin pari viikkoa menee ennen kuin maran jälkeen tulis edes mieleen juosta pitkä lenkki ja sitten pitäisikin jo hissutella ennen seuraavaa eli viimiset 6 viikkoa ennen tokaa maraa olis siis kaikki treenin kannalta kevyitä. Ja jos eka mara on kyseessä eikä ole tavoitteena joku 3 tunnin alitus niin mitä puhetta se on että täyden maratonin voisi juosta pitkänä lenkkinä. Rikkihän siinä menee vaikka miten hiljaa juoksee. Joo joku pystyy juoksemaan maran kerran viikossa tai jopa joka päivä, mutta 4+ tunnin ensikertalaiselle voi olla kova pala toi neljän viikon välikin. Mutta itsehän sen sitten tietää, ei kannata ilmottautua etukäteen kattelee ekan maran jälkeen miltä tuntuu.

• 2 weeks later...

Itse juoksin viime kesänä HCM:n ja sitten tuon Jyväskylän juoksun. Tai noh, juoksin ja juoksin miten sen nyt ottaa. HCM oli kolmen vuoden tauon jälkeen toinen maratonini ja otin sen ylivarovaisesti. Hissutellen pistelin 5 tunnin pintaan ja viimeisillä kilometreillä oli varaa kiihdytellä. Jalat oli ihan hyvässä kuosissa jo seuraavalla viikolla lukuunottamatta irtoavia kynsiä.

Hyvistä fiiliksistä innostuneena päätin sitten juosta myös Jyväskylässä. Koko juoksu oli yhtä tuskaa puolivälin jälkeen. Sääriä särki, persettä särki, reisiä särki, kiveksiä särki jne...Vielä kun viimeisellä kierroksella pari veteraania oikaisi edelleni Lutakossa niin kyllä suoraan sanottuna vitutti. Viimeiset juomapisteetkin purettiin melkein edestä pois.

Tänä vuonna kokemuksesta viisastuneena ensin Tukholmaan ja syksyllä Jyväskylään.