Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeiset vinkit puolikkaalle


SPURS
 Share

Recommended Posts

Nyt olisi harrastelijalla tarve vinkeistä viimeiselle puolelletoista viikolle ennen puolikasta. Olen tässä vuoden alusta asti reenaillut vaihtelevasti 3-5 krt/vko, josta juoksua 1-3 krt/vko. Muuten uintia, hiihtoa ja kävelyä. Pohjia oli sen verran, että viime vuonna juoksin Tukholmassa ekan maratoonini juuri ja juuri alle 5 h:n. Loppukesä ja syksy menivät sitten laiskotellessa.

Juoksu on kuitenkin alkanut kulkea yllättävän hyvin (ilmeisesti vanhoja pohjia kuitenkin oli jäljellä) ja nyt olisi tarkoitus hieman kokeilla puolikkaalla vauhtiakin (haavena alle 1.55). Olen viimeisen 5 aikana tehnyt 5 kpl pitkiä (minulle) lenkkejä. Neljä niistä 16-18 km / 1 h 50min ja viimeisin 23 km / 2h25. Viime viikkoina olen lisäksi intoutunut tekemään muutamia 50 min - 1 h vk-harjoituksia. PK:t yleensä 1 h / 8-10 km. Sykkeet ovat pysyneet yllättävän hyvin aisoissa pitkillä ja vauhtiakin on tullut selvästi lisää.

Ajatuksenani alunperin oli juosta vielä ensi viikonloppuna n. 20 km:n pitkä ja ensi viikolla 1-2 lyhyttä vauhtilenkkiä. Olisiko kuitenkin järkevämpää jättää pitkä väliin (muuttaa joksikin muuksi) ja keskittyä jo tässä vaiheessa herkistelyyn tai vastaavaan? Voiko se pitkä tehdä hallaa viikon päästä juostavalle puolikkaalle?

Kun ei tuosta puolikkaasta (ja vauhdinpidosta) ole kokemusta, niin olisin vinkeistä kiitollinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Juu, meikäkin miettii vähän, että jos olis tapahtuma vaikka viikon kuluttua

juostavana, niin miten tuon viimeisen viikon harjoittelisi...

"Muutamia lyhyitä vetoharjoituksia, PK-treeniä ja lepoa!

Syö hyvin, nuku hyvin, venyttele ja pidä itsesi terveenä,

niin hyvä tulee" on ihan hyvä ohje ainakin mulle.

Juoksija -lehti (2006, s. 20-22) antaa artikkelissaan hyvän

tarkistustaulukon maratonille valmistavan (sopii myös 1/2:lle?)

viimeisen viikon ohjelmaksi, päivä päivältä

aina tapahtuman alkuun, sarakkeinaan

päivä, harjoittelu, ravinto, varusteet, muut asiat

7. päivä: max. 10 km lenkki

6. päivä: lepo

5. päivä: lepo

4. päivä: kevyt juoksu/kiihdytyksiä, max. 30 min...

3. päivä: lepo

2. päivä: kevyt juoksu/2-3 vetoa, max. 30 min...

1. päivä: lepo

0. päivä: itse tapahtuma/kilpailu

Lisää ohjeita löytyy tietysti alan kirjallisuudesta,

yksi aloittelijalle sopiva voisi olla saman lehden julkaisema

Maraton kirja; tai sitten tutkimalla aikaisempia ketjuja

täältä Juoksufoorumista. Ja paljon riippuu myös

juoksutaustasta, elämäntilanteesta, jne...

Link to comment
Share on other sites

No se viimenen viikko on nyt takana ja puolikas juostu. Jätin sen 20:n juoksematta ja hölköttelin edellisenä sunnuntaina vaan 15km. Viikolla en jalkavaivojen ja muiden sattumien takia päässyt juoksemaan kuin keskiviikkona n. 4 km, seassa tosi huonosti sujuneita vetoja. Pelonsekaisin tuntein sitten eilen puolikkaalle.

Yllätys oli suuri kun maaliin päästyäni totesin alittaneeni 1.50. Taisi lepo tehdä hyvää.

Link to comment
Share on other sites

No se viimenen viikko on nyt takana ja puolikas juostu. Jätin sen 20:n juoksematta ja hölköttelin edellisenä sunnuntaina vaan 15km. Viikolla en jalkavaivojen ja muiden sattumien takia päässyt juoksemaan kuin keskiviikkona n. 4 km, seassa tosi huonosti sujuneita vetoja. Pelonsekaisin tuntein sitten eilen puolikkaalle.

Yllätys oli suuri kun maaliin päästyäni totesin alittaneeni 1.50. Taisi lepo tehdä hyvää.

Superkompensaatio teki tehtävänsä. Onnittelut ensimmäisen puolikkaan johdosta!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy