Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hölkkäsarjojen todellinen funktio?

JuoksiJanne
 Share

Recommended Posts

Fubarin hyvästä 'offtopic':sta sain aiheen aloittaa uuden keskustelun, tässä lainaus Teutjärven juoksun aiheesta:

Sen verran palautetta heitän järjestäjille että hölkkäsarjat voitaisiin palkita myös esim. kolme parasta saisivat ilmaisen osallistumisoikeuden seuraavaan vuoteen.

Anteeksi pieni hyppy aiheesta sivuun, mutta täytyy sanoa, etten ymmärrä edellä ehdotettua. Hölkkäsarjan ja kilpasarjan eroksi miellän sen, että kilpasarjassa kukin kilpailija pyrkii juoksemaan oman parhaan suorituksensa hyvään sijoitukseen tai loppuaikaan tähdäten, kun taas hölkkäsarjassa ei tällaista tavoitetta mielestäni ole. Jos juoksija haluaa juosta kelloa vastaan tai sijoittua hyvin ja tulla siten palkituksi, osallistukoon silloin kilpasarjaan. Tästä syystä minusta hölkkäsarjassa palkintoja ei tulisi jakaa nopeimmille juoksijoille, vaan esimerkiksi arpomalla.

Jos tuon vielä toisin muotoilisi, niin vieroksun siis sitä, että Juoksijat kisailisivat keskenään omassa sarjassaan juoksijat omassaan. Kilpasarja on kilpailua ja hölkkäsarja hölkkäilyä varten - vauhdeista riippumatta.

Mielessäni olikin lähinnä pieni kannustus -palkinto, joka antaisi kohdalle osuessaan hyvän mielen ja pientä ulkopuolista kannustusta harrastamisen jatkumiselle kun kerran kilpailun ulkopuolella olevasta hölkkäsarjasta on kyse joka tosin voitaisiin yhtälailla arpoa sarjan osallistujien kesken.

Nyt enemmän asiaa pohdittuani, mikä on hölkkäsarjojen todellinen funktio? :conf:

Onko jotain todella konkreettista mikä erottaa Juoksijat juoksijoista ja onko tarpeellista antaa edes kyseinen vaihtoehto? Kun kerran osallistumismaksu on molempiin sarjoihin sama, niin kuin se hyvin monesti näyttäisi olevan, ja myös hölkkäsarjalaiset saavat yhtälailla kellotetun ajan, eikö ole turhaa järjestää mitään erillistä sarjaa yleisen sarjan rinnalle, tai vaan siksi että jotkin 'hölkkäilijät' eivät tunnu kuuluvansa kilpasarjaan?

Onko palkinnoton hölkkäsarja sitä varten, ettei hyvänkään tuloksen tehneen hölkkäsarjalaisen tarvitsisi jäädä hikisenä kärvistelemään mahdollista palkintoaan, vaan voisi samalla sykkeellä hypätä nissaniin ja ajaa kotiin suoraan saunaan... :eclipsee_steering:

Jos hölkkäsarjalaiset eivät sitten kisaa keskenään mutta heidät kuitenkin arvotetaan ajan perusteella, niin miksi ihmeessä hölkkäsarjaa edes on? Eikö se nyt vaan olisi järjestäjänkin kannalta helpompaa kun sarjoja olisi mahdollisimman vähän?

Olen aikanaan nuoruudessani harrastanut kilpapilkintää ja en voisi ikinä kuvitellakaan että siellä olisi ollut jokin sunnuntaipilkkijä -sarja!

"Nooo, en mie mikkään kova kalamies oo, mut tulin silti tänne tohon sunnuntaisarjaan kun eihän sitä niin tosissaan jaksa ottaa mutta onhan sitä kiva kalastella..." :hali_hehe: (ja maksaa sama osannottomaksu kuin muutkin)

Toinen epäloogisuus jonka olen pannut merkille, liittyy näiden pienempien juoksutapahtumien arvontoihin. Jos kisoissa järjestetään arvontaa kaikkien osallisujien kesken, niin miksi helvatussa se pitää tehdä kaikkien sarjojen palkinnonjaon jälkeen? Jos olen hölkännyt varmasti sellaisen tuloksen, ettei minulla ole mitään sijaa palkinnoille edes P9 -sarjassa, niin voisiko nämä 'lenkkeilijät' vapauttaa ikeestään ja järjestää sen arvonnan ensin mitään palkinnonjakoa? Se ei edes vähennä palkinnonjaon katsojia kuin korkeintaan sen parin arvotun patalapun ja lippiksen voittajan verran. Tuskinpa pikkuseurojen pullanmyyntikään tästä kärsii?

Lyhyesti ja yksinkertaisesti: hölkkäsarjat pois, ei tarvita kuin yleinen ja reilusti ikäsarjoja. Kaikista älyttömintä on, että hölkkäsarjassakin jaettaisiin sijoituspalkinnnot. Surkuhupaisinta on, kun vaikka joku SM-tason kilpahiihtäjä käy pokkaamassa hölkkäsarjan palkinnon.

Arvonta ihan ok, jos hölkkäsarja välttämättä tarvitaan. Monessa tapahtumassa palkinnot on arvottu viimeistään kisan aikana. Tai kuten Rautaveden maratonilla: maaliin tultuaan jokainen nostaa numeroidun arpalipun, jolla sitten saa jonkun pienen krääsän omakseen.

Täytyy tunnustaa, että itsekin olen ainakin kerran osallistunut yhdellä maratonilla hölkkäsarjaan, kun en mukamas kehdannut mennä normaalisarjaan. Toivottavasti ei toistu.

Sen sijaan sellaisen "hölkkäsarjan" ymmärrän, jossa ei ole lainkaan ajanottoa. Jos haluaa vain ulkoilla ison joukon mukana ilman ajanotosta maksamista, niin mitäpä pahaa siinä olisi.

Mielessäni olikin lähinnä pieni kannustus -palkinto, joka antaisi kohdalle osuessaan hyvän mielen ja pientä ulkopuolista kannustusta harrastamisen jatkumiselle kun kerran kilpailun ulkopuolella olevasta hölkkäsarjasta on kyse joka tosin voitaisiin yhtälailla arpoa sarjan osallistujien kesken.

Ei kannustuspalkinto minustakaan huono idea ole, mutta siinä on mielestäni melkoisen suuri vivahde-ero, jaetaanko palkinto nopeimmille vai arvontaperiaatteella.

Nyt enemmän asiaa pohdittuani, mikä on hölkkäsarjojen todellinen funktio? :conf:

Onko jotain todella konkreettista mikä erottaa Juoksijat juoksijoista ja onko tarpeellista antaa edes kyseinen vaihtoehto? Kun kerran osallistumismaksu on molempiin sarjoihin sama, niin kuin se hyvin monesti näyttäisi olevan, ja myös hölkkäsarjalaiset saavat yhtälailla kellotetun ajan, eikö ole turhaa järjestää mitään erillistä sarjaa yleisen sarjan rinnalle, tai vaan siksi että jotkin 'hölkkäilijät' eivät tunnu kuuluvansa kilpasarjaan?

Varmaan mitään kovin konkreettista "hyötyä" ei hölkkäsarjaan osallistumalla voi saada, mutta pidän sitä ihan hyvänä asiana, että juoksutapahtumaan on mahdollista osallistua ilman paineita kilpailusta. Hölkkäsarjaan osallistumiseen liittyy enemmänkin symboliikkaa ja toisaalta viesti siitä, että juostu ei ole kilpaa, vaan kyseessä on ensisijaisesti tapahtumaan osallistuminen, harjoituslenkki tai muu vastaava. Erityisesti juoksuun vähän vakavammin suhtautuvalle tämä ero voi olla tärkeäkin.

Onko palkinnoton hölkkäsarja sitä varten, ettei hyvänkään tuloksen tehneen hölkkäsarjalaisen tarvitsisi jäädä hikisenä kärvistelemään mahdollista palkintoaan, vaan voisi samalla sykkeellä hypätä nissaniin ja ajaa kotiin suoraan saunaan... :eclipsee_steering:

Jaa-a, en tiedä. Ei ole Nissania, rahkeita hyviin tuloksiin tai juurikaan kiinnostusta hölkkäsarjaan osallistumiseen, joten en osaa arvailla.

Jos hölkkäsarjalaiset eivät sitten kisaa keskenään mutta heidät kuitenkin arvotetaan ajan perusteella, niin miksi ihmeessä hölkkäsarjaa edes on? Eikö se nyt vaan olisi järjestäjänkin kannalta helpompaa kun sarjoja olisi mahdollisimman vähän?

Minä en todellakaan miellä hölkkäsarjalaisten kilpailevan keskenään, joten sikäli minusta hölkkäsarjassa ei pitäisi jakaa sijoituksiakaan. Tuloslistoja ei mielestäni tarvitsisi järjestää loppuajan mukaan, eikä sijoitusten tarvitsisi olla näkyvillä (no, ehkä tämä kuitenkin on käytännön syistä huono idea). Ajanottokaan hölkkäsarjassa ei ole mielestäni välttämätön, mutta tuleehan tuota aikaa toisaalta otettua ihan harjoituslenkeilläkin.

Ja varmaan järjestäjän kannalta helpointa olisi, jos miehet ja naisetkin kilpailisivat samassa sarjassa. On kuitenkin ihan järkevät syyt sille, miksi näin ole, ja samoin mielestäni on ihan perusteltua, että kilpaa juostaan omassa sarjassaan ja hölkkäillään omassaan.

Jos on kyseessä juoksutapahtuma jossa on YLEINEN sarja, ei liene hölkkäsarjalla väliä. Jos taas tapahtumassa on KILPASARJA, joku "kevyempi" vaihtoehto on ehkä paikallaan. Meitäkin on jotka emme koe kuuluvamme kilpasarjaan (emmekä vauhdeiltamme varmasti kuulukaan) ja haluaisimme silti osallistua. Laskee varmaan myös kynnystä lähteä mukaan. Ei olisi tullut itsekään lähdettyä aikanaan ensimmäiseen katujuoksuun jos olisin tiennyt että tarjolla on vain kilpasarja. olisin automaattisesti ajatellut ettei mulla ole sinne asiaa. -Ja kun en tiennyt, menin mukaan ja tultiin kaverin kanssa viimeisinä maaliin. Ei mikään mieltä ylentävä kokemus sinällään kun omana aikomuksena oli lähteä vain kokeilemaan miten sujuu.

Nimellä ei varmaan väliä mutta sarjat myös meille etanoille!!

Jos on kyseessä juoksutapahtuma jossa on YLEINEN sarja, ei liene hölkkäsarjalla väliä. Jos taas tapahtumassa on KILPASARJA, joku "kevyempi" vaihtoehto on ehkä paikallaan. Meitäkin on jotka emme koe kuuluvamme kilpasarjaan (emmekä vauhdeiltamme varmasti kuulukaan) ja haluaisimme silti osallistua.

Sama hommahan se on noiden veteraanisarjojen kanssa. Vähän kylmää niiden puuttuessa tässä iässä mihinkään kilpasarjaan ilmoittautua, mutta joskus niinkin joutuu tekemään. :character0032: :sick0010:

Hölkkäsarjojen funktio lienee juuri näiden epävarmojen kuntoilijoiden haaliminen kisaan mukaan. Kyseessä on siis puhtaasti taloudellinen asia kilpailun järjestäjälle. Ei haluta ottaa sitä riskiä, että jokunen juoksija jättäisi kisan väliin, koska hänelle ei löydy sopivaa sarjaa. Hölkkäsarjan järjestäminen ei myöskään vaadi suurta panostusta, sillä palkintoja ei kukaan vaadi ja joskus homma hoidellaan ilman sijoitusten laskemista ja ajanottoa. Kaikkia variaatioita toki löytyy.

Joskus taas hölkkäsarjassa on palkinnot, joka tuhoon tuomittu idea. Aiemmin mainittu ilmainen osanotto seuraavaksi vuodeksi kolmelle parhaalle kerää aivan taatusti useamman kovan juoksijan hölkkäsarjaan.

Olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että kunto- ja hölkkäsarjat pois. Asia on pelkkä tottumiskysymys osallistujille ja järjestäjille. Silloin tällöin oon itsekin juossut näissä hölkkäsarjoissa, mutta syy on silloin ollut mulle sopivampi juoksumatka kuin kilpasarjoissa. Esim. Aktia cupissa pitää osallistua kuntosarjaan juostakseen 5 km.

Ikäsarjat ymmärrän hyvin. Ne palvelevat hyvin kilpailumielisiä veteraaneja.

Jos on kyseessä juoksutapahtuma jossa on YLEINEN sarja, ei liene hölkkäsarjalla väliä. Jos taas tapahtumassa on KILPASARJA, joku "kevyempi" vaihtoehto on ehkä paikallaan.

Mitäs eroa muuten on kilpasarjalla ja yleisellä sarjalla? Olen aina kuvitellut, ettei niissä ole mitään eroa. Kisan taso kyllä riippuu täysin muista seikoista kuin siitä, onko järjestäjä kirjoittanut kilpailukutsuun YLEINEN vai KILPASARJA.

Toiseksi olen sitä mieltä, että muiden juoksijoiden suorituksilla ei ole mitään tekemistä oman suorituksen kanssa.

Mitäs eroa muuten on kilpasarjalla ja yleisellä sarjalla? Olen aina kuvitellut, ettei niissä ole mitään eroa. Kisan taso kyllä riippuu täysin muista seikoista kuin siitä, onko järjestäjä kirjoittanut kilpailukutsuun YLEINEN vai KILPASARJA.

Toiseksi olen sitä mieltä, että muiden juoksijoiden suorituksilla ei ole mitään tekemistä oman suorituksen kanssa.

Olet varmasti oikeassa että tason määrää muut seikat. Ehkä se sitten on vain tämä pää joka sanoo että eroa on... Ainakin kun mietin sitä tähän asti ainokaista kokemustani, kun lähdin kokeilemaan meneekö puolimaraton läpi, ei joku KILPAsarja kuulosta järin houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Muitten suorituksilla on siinä mielessä eroa että jos toiseksi viimeinen tulee maaliin esim. puoli tuntia ennen kuin itsellä on pienintäkään mahdollisuutta, en itse ainakaan olisi innostunut lähtemään. Ehkä asennevika mutta PRKL kun mä vihaan häviämistä!:fighting0056:

Viisaus, joka ei todellakaan ole minulta peräisin, on, että olemalla

viimeinen teet tokavikan todella onnelliseksi (:

Juoksentelen aina vähän siellä sun täällä ... joskus vaan huvittaa,

kun muut sanovat minut nähdessään "kiva, kun tulit" koska tietävät

minun olevan heitä hitaampi ...

Olen ollut monta kertaa vika - väliäkös tuolla ? se kasvattaa vain

sisua ja apinan raivoa (: ja palauttaa sopivasti maan pinnalle, ettei

vaan kuvittele olevansa jotakin ...

Olet varmasti oikeassa että tason määrää muut seikat. Ehkä se sitten on vain tämä pää joka sanoo että eroa on... Ainakin kun mietin sitä tähän asti ainokaista kokemustani, kun lähdin kokeilemaan meneekö puolimaraton läpi, ei joku KILPAsarja kuulosta järin houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Olen kyllä Duracelin kanssa samoilla linjoilla. Meikäläisen vauhdeilla ei kyllä kehtaa mihinkään kilpasarjaan mennä osallistumaan, mieluummin kuulun niihin yleisiin naisiin...

Hölkkäsarjojen funktio lienee juuri näiden epävarmojen kuntoilijoiden haaliminen kisaan mukaan. Kyseessä on siis puhtaasti taloudellinen asia kilpailun järjestäjälle. Ei haluta ottaa sitä riskiä, että jokunen juoksija jättäisi kisan väliin, koska hänelle ei löydy sopivaa sarjaa. Hölkkäsarjan järjestäminen ei myöskään vaadi suurta panostusta, sillä palkintoja ei kukaan vaadi ja joskus homma hoidellaan ilman sijoitusten laskemista ja ajanottoa. Kaikkia variaatioita toki löytyy.

Näinhän se monessa tapauksessa on... Se, että tulospalvelun ohjelmistoihin laitetaan kymmenen eri sarjan sijaan yksitoista, ei maksa yhtään mitään. Tai korkeintaan pari paperiarkkia, kun hölkkäsarjan tulokset pitää printata erilliselle paperille.

Arvaan, että seuraavaksi alkaa pohdinta siitä, miksi kaikissa isommissa tapahtumissa on nykyisin myös minimittaiset lastensarjat...