Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kanta-askelluksesta päkiäaskellukseen?

JohnnyBuzz
 Share

Recommended Posts

Juoksua on tullut harrastettua vuosia ja olen tässä pyrkinyt viime aikoina saamaan tekniikkaa vähän parempaan kuntoon. Haluaisin juoksusta hieman rullaavampaa ja rennompaa. Aiemmin mulla oli taipumuksena aika vahvaan kanta-askellukseen, josta oon päässyt hieman eroon kohti voisiko sitä sanoa vaikka tasa-askeleeksi. Kanta-askelluksen muuttamisen miedommaksi syynä on ollut muutamaan kertaan vaivannut juoksijan polvi. Toki varmasti myös lihaskuntoharjoittelun muokkaaminen paremmin juoksua tukevaksi on varmasti auttanut.

Aika ajoin tulee selailtua eri tekniikkavinkkejä ja taas päätin aktivoitua tällä saralla. Polkujuoksussa tulee luontaisesti juostua hyvin päkiä voittoisesti ja se tuntuu oikein kivalta ja kimmoisalta juostessa. Viikonloppuna, kun tuli vähän enemmän lunta, niin tuo sama askellus tuntui lumisille kaduille sopivalta. Samoin kuin polkujuoksun kanssa mulla menee pohkeet aika jumiin, kun askel on päkiävoittoista. Tää on ihan ymmärrettävää, kun rasitus hieman muuttuu. Halusin tsekkailla jengin kokemuksia ja kysellä onko tuossa vaaraa altistaa itseään muunlaiselle rasitusvammoille? Juoksu tuntuu tosiaan tuolla tekniikalla tosi hyvältä, sykkeet on aavistuksen normaalia kovemmat tosin. Ja saa vapaasti myös dumata, jos oon ihan pihalla tän pohdinnnan kanssa. 🙂

• Like 1

En ole minkään sortin asiantuntija, mutta vähän kokemusta on asiasta. Mullakin pohkeet huusi hoosiannaa, kun kokeilin päkiäaskellukseen siirtymistä aikoinaan; osin vaikutti lenkkarit joissa oli droppia ja askel oli hiukan luonnoton - ja tietysti tottumattomat pohjelihakset. Paljasjalkatossuilla, ja kesäkelissä paljain jaloin, alkoi itsellä löytyä se "sweet spot" pohjelihasten käytön osalta. Nostovaiheessa pohkeen (ja jalkaterän) pitäisi olla rento, missä oli opettelemista. Ja korkeampi kadenssi -> lyhyempi askel -> pienempi iskutus.

Terveys ja kunto rajoittaneet mulla kilometrejä sen verran, ettei kokemusta rasitusvammoista ole, mutta akillekset tuossa tuntuvat olevan rasituksella. Muutenhan tuo on periaatteessa luonnollisempi tapa juosta kuin kanta-askel.

Jesh, just näin. Korkeamman kadenssin oon ottanut jo haltuun ja se menee omalla kohdalla 170-175 askeleen minuuttitahtia. Oon 194 cm pitkä, joten aika sipsuttamiselta se aluksi tuntui, mutta kyllä siihen tottuu. Tosin pk-lenkeillä (joita suurin osa juoksusta) tuntuu välillä, että askel on turhankin lyhyt. Eipä sille oikein mitään voi, jos haluaa pitää sykkeet ja sitä kautta vauhdin maltillisena.

Ja tosiaan niin kuin sanoit, päkiäaskellus on ihmisen fysiikalle se luonnollisempi tapa juosta. Sen huomaa hyvin polkujuoksussa ja paljain jaloin/ paljasjalkatossuilla juostessa. Ei tulisi noissa tapauksissa mieleenkään juosta kanta edellä.

Oon ymmärtänyt, että päkiäaskeleen on tutkittu vähentävän rasitusvammariskiä. Siitä oikeastaan kiinnostus sitä kohtaan heräsi, kun halusi löytää keinoja juoksijan polven uusiutumista vastaan.

Päkiäaskellus on itselleni ollut aina ihan luontainen tapa juosta, mutta silti on hyvä tiedostaa, että päkiät, nilkat ja pohkeet tulee olla hyvässä kunnossa. Pelkkä juoksu ei välttämättä riitä, vaan tarvitaan erillistä treeniä.

Vammojakin on tullut koettua vuosien varrella ja treenaan säännöllisesti kerran viikossa. Päkiänousut polvi ojennettuna ja koukussa, sekä satunnaisesti myös lisäpainoilla.

2 tuntia sitten, JohnnyBuzz kirjoitti:

Oon ymmärtänyt, että päkiäaskeleen on tutkittu vähentävän rasitusvammariskiä. 

Tästä ei kylläkään taida olla mitään luotettavaksi laskettavaa tutkimustietoa olemassa. Siitä on kyllä tutkimustietoa, että nopeat yritykset oman askelluksen muuttamiseksi johtavat helposti rasitusvammoihin.

Ylivoimainen enemmistö huipputason kestävyysjuoksijoista on muuten kanta-askeltajia. Päkiäjuoksua näkee 800m ja sitä lyhyemmillä matkoilla, joilla se on tehokkain tapa edetä. Muutamat kestävyysjuoksijat siirtyvät loppukirivaiheessa askeltamaan päkiälle, mutta eivät suinkaan kaikki.

https://www.runnersworld.com/health-injuries/a36650122/heel-striking/

• Like 1

Tarkoitetaanko edellä kanta-askelluksella, että jalka tulee kantapää edellä maahan? Vai sitä, että kantapää ylipäätään osuu alustaan?

Kun itse aloitin muutamia vuosia sitten juoksun ns. kunnolla, pyrin ja pääsinkin eroon siitä, että jalka tulee kanta edellä maahan. Toki kantapää osuu tavallisessa juoksussa/ hölkässä maahan, muttei ensimmäisenä jalkaterän osana. En usko oman kropan kestävän kanta-askellusta.

Kyllä kantapään pitää osua maahan, ei kai kukaan niin fakiiri ole että pidempiä matkoja "varpaillaan" juoksisi... Itse tosin aloitellessa otin liian kirjaimellisesti jostain lukemani ohjeen, että "kantapää vain suukottaa maata kevyesti" ja sain pohkeeni tukkoon hyvin nopeasti. Paino kyllä itsellä käy myös kantapäällä, mutta jalka on siinä vaiheessa jo painopisteen alapuolella.

Olen muuten huomannut, että hyvin liukkaalla päkiäaskel myös kävellessä pienentää huomattavasti liukastumisen riskiä.

51 minuuttia sitten, taski63 kirjoitti:

Olen muuten huomannut, että hyvin liukkaalla päkiäaskel myös kävellessä pienentää huomattavasti liukastumisen riskiä.

Jep. Sama huomio ollut itsellänikin. Sitä on turvallaan lähes välittömästi, jos astuu liikaa kantapäilleen.

4 tuntia sitten, PaHa kirjoitti:

Tarkoitetaanko edellä kanta-askelluksella, että jalka tulee kantapää edellä maahan? Vai sitä, että kantapää ylipäätään osuu alustaan?

Kun itse aloitin muutamia vuosia sitten juoksun ns. kunnolla, pyrin ja pääsinkin eroon siitä, että jalka tulee kanta edellä maahan. Toki kantapää osuu tavallisessa juoksussa/ hölkässä maahan, muttei ensimmäisenä jalkaterän osana. En usko oman kropan kestävän kanta-askellusta.

Joo, just sitä meinaan, että jalka tulee päkiä edellä, mutta kyllä kantapääkin käy maassa lyhyesti. Ennen tuli juostua hyvin vahvasti kanta-askeleella ja siitä todennäköisesti johtui juoksijanpolven vaivat. Nyt onkin sitten oikea lonkankoukistaja vähän oireillut ja siitäkin ois kiva päästä eroon, vaikkei juoksua mitenkään haittaakaan (ainakaan vielä).

5 tuntia sitten, X-Caliber kirjoitti:

Tästä ei kylläkään taida olla mitään luotettavaksi laskettavaa tutkimustietoa olemassa. Siitä on kyllä tutkimustietoa, että nopeat yritykset oman askelluksen muuttamiseksi johtavat helposti rasitusvammoihin.

Ylivoimainen enemmistö huipputason kestävyysjuoksijoista on muuten kanta-askeltajia. Päkiäjuoksua näkee 800m ja sitä lyhyemmillä matkoilla, joilla se on tehokkain tapa edetä. Muutamat kestävyysjuoksijat siirtyvät loppukirivaiheessa askeltamaan päkiälle, mutta eivät suinkaan kaikki.

https://www.runnersworld.com/health-injuries/a36650122/heel-striking/

Jesh, just siksi ajattelin avata tän ketjun ja kuulla muiden kokemuksia tekniikan muuttamisesta. Ei tosiaan tekisi mieli hommata rasitusvammaa liian nopean muutoksen kautta. Kun on tullut aktiivisemmin juostua poluilla (usein keväällä ennen maastopyöräilykauden alkua), on huomannut tuon pohkeiden kipeytymisen vähenevän toistojen myötä. Jos tässä vaikka aluksi kerran viikkoon vetäisi ”uudella” tekniikalla ja tsekkaisi, miten homma kehittyy.

Ja mitä huipputason kestävyysjuoksijoihin tulee, niin enemmistö heistä ei oo varmasti myöskään yli 190 cm pitkiä, paina vajaa 90 kg ja harrasta myös muita lajeja juoksun ohella. 😊

4 tuntia sitten, JohnnyBuzz kirjoitti:

Joo, just sitä meinaan, että jalka tulee päkiä edellä, mutta kyllä kantapääkin käy maassa lyhyesti. Ennen tuli juostua hyvin vahvasti kanta-askeleella ja siitä todennäköisesti johtui juoksijanpolven vaivat. Nyt onkin sitten oikea lonkankoukistaja vähän oireillut ja siitäkin ois kiva päästä eroon, vaikkei juoksua mitenkään haittaakaan (ainakaan vielä).

Toi juoksijanpolvi on tuttu. Aika iso syy siihen on usein heikko keskimmäinen pakaralihas tai muutkin kyseisen alueen muskelit. Punttia, punttia ☝️

36 minuuttia sitten, PaHa kirjoitti:

Toi juoksijanpolvi on tuttu. Aika iso syy siihen on usein heikko keskimmäinen pakaralihas tai muutkin kyseisen alueen muskelit. Punttia, punttia ☝️

Tuossa alustuksessa mainitsinkin, että lihaskuntotreenin muokkaaminen juoksua tukevaksi on jeesannut varmasti ja vaiva ei ole uusinut. Mm. kyykky, mave ja boksille nousu mukana. Lantion ja pakarat puutteista juoksijan polvi useimmiten johtuu.

• Like 1

Kun askel osuu maahan painopisteen alla ja jaksaa viedä lantion ylös eteen (eli hyvä ryhti), niin varmasti löytyy luonnollisin askellus, on se sitten päkiällä, kannalla tai sillä välillä. Pääasia ettei lähde venyttämään askelta eteen. Ja polvet eteenpäin (ei ulko/sisäkiertoa) niin ei rasitu.

• Like 3

On 13.1.2022 at 13.21, Jabbe kirjoitti:

Kun askel osuu maahan painopisteen alla ja jaksaa viedä lantion ylös eteen (eli hyvä ryhti), niin varmasti löytyy luonnollisin askellus, on se sitten päkiällä, kannalla tai sillä välillä. Pääasia ettei lähde venyttämään askelta eteen. Ja polvet eteenpäin (ei ulko/sisäkiertoa) niin ei rasitu.

Juuri näin. Pelkästään nilkan kulmaa muuttamalla saadaan kuka tahansa kanta- tai päkiäjuoksijaksi. Juoksun taloudellisuus rakentuu myös muista asioista, kuin vain askelkontaktista.

• Like 1
  • Thanks 1