Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Krampit juoksuun siirtyessä

jiivee
 Share

Recommended Posts

Mites on muilla tuo kriittinen piste, eli juoksuun siirtyminen?

Olen ollut tänä keväänä vähän ihmeissäni, kun reippaammissa yhdistelmissä on esiintynyt pohkeissa aika laillakin kramppeja heti juoksun alkuvaiheessa. Ei kuitenkaan sellaisia, että täysi lukko tulisi päälle, mutta epämiellyttäviä joka tapauksessa...

Tottumattomuutta ja kylmää keliä ehkä voisi veikata, mutta oletteko huomanneet jotain juttuja, millä voisi tuota osa-aluetta parantaa?

Tietysti yhdistelmiä tekemällä, mutta olisiko jotain muutakin....?

Eipä tule nyt totuttelun lisäksi muuta mieleen kuin perinteiset kramppijutut eli riittävästi nestettä ja suoloja. Ja tietysti ainahan voi ajaa hitaammin/kevyemmällä vastuksella ainakin juuri ennen vaihtoa. Ehkä jollain kehäketulla on parempia käytännön vinkkejä. Mulla ei ole kyllä kramppeja ollut, mutta yleisesti vaan energiat loppu ja jalat raskaat pitkien ajojen jälkeen.

Kilpailussa kriittinen vaihe on juoksukengän jalkaan laitto. Jos kenkä ei sujahda ensimmäisellä yrityksellä, niin pohje saattaa krampata. Tätä riskiä voi vähentää istumalla alas kenkiä pukiessa. Sekunttipelissä se tosin ei tule kyseeseen, ja onhan se kramppiriski taas siinäkin kun nousee maasta ylös.

Juoksun alkuvaiheen kramppeja voi yrittää välttää mm. hieman keventämällä pyöräilyä viimeiseksi pariksi kilometriksi, syömällä/juomalla hieman runsaammin noin 10 km ennen vaihtoa, venyttelemällä pohkeita polkimilla seisten pyöräilyn loppumatkasta. Minulla on hyvin harvoin krampannut kisoissa, mutta harjoituksissa esim. uinnin käännöksestä potkaisussa alkaa helposti kramppaamaaan, jos energiat on vähissä esim. ennen uintia tehdyn pitkän pyöräilyn tai hiihdon jälkeen.

• 4 weeks later...

Pistetään nyt tietoa/viisaampien kokemuksia jakoon, jos joku salaa tuskailee tämän ongelman kanssa...

Eli yksi keino jota kuulemma (kävin vähän vieraissa:wife: tuolla pyörämiesten foorumilla) voisi koittaa:

- Pikkaisen satulaa alas

- Pikkaisen klosseja taaksepäin (siis kohti kantapäätä)

Eli näin pohkeeseen kohdistuva rasitus pitäisi pienentyä, kun pyöritys tapahtuu jalkaterä vaakatasossa, eikä varpaat alaspäin...

Kokeilemisen arvoinen juttu, kamppeet on jo ruuvattu uuteen uskoon ja lähiviikot näyttänevät onko mitään apua...

Lueskelin myös tuota fillarin palstaa.

Mainitsit siellä, että kadenssisi on näillä lenkeillä 80-90 välillä. Ainakin mulle tuo kadenssi olisi hippasen liian rauhallinen. Peruslenkeillä mun kadenssi näyttäisi olevan 95-105 välillä ja tempossa oli tuolla aivan ylälaidassa myös.

Klosseja olen siirtänyt tälle kaudelle myös pikkuisen taaksepäin.

Hyvältä tuntui muutokset.

Lähiviikot näyttää sitten tarkemmin. Mulla ei ole kadenssimittaria, että noi lukemat tulee ihan lihasmuistista/ hatusta.

Talven kun surrasin kuntopyörää (ja siinä kampikierrosmittari on) niin jonkunlainen käsitys ehti syntyä.

Toki se voi hyvin olla väärä :-).

• 5 months later...

Mites on muilla tuo kriittinen piste, eli juoksuun siirtyminen?

Jatkaisin tätä ketjua vielä uinnin suuntaan. Vasta lajiin tutustuvana olen jo ehtinyt huolestua moisesta asiasta. Nyt kun uintitekniikka alkaa pikkuhiljaa löytyä ja matkat hallitreeneissä pidentyä, olen huomannut, että 4-5 km kohdilla jalat kramppaavat välillä oikein kunnolla. No eihän se hallissa haittaa, kun rataköysi on käden ulottuvilla, eikä kisoissakaan valvotuissa olosuhteissa, mutta entäs sitten, kun on itse avovedessä harjoittelemassa? Märkäpuku on tietysti hankintalistalla keväällä, mutta kelluttaako puku käytännössä niin paljon, että nenä pysyy pinnalla vaikka iskis kramppi molempiin jalkoihin yhtäaikaa? Vai onko ohjeet samat kuin aloittelevalla lentäjällä: "hiljaa sitten ja matalalla"?

Puku kelluttaa, mutta ilmankin pukua pärjää ihan hyvin vaikka molemmat jalat kramppaisivat. Käsillä voi pitää itseään pinnalla ja happea keuhkoihin, niin käsiäkään ei tarvita. Minä en ole koskaan oikein osanut pelätä kramppea uinnin turvallisuusuhkana, ennemmin pelkään, että uin kiveä päin, otan matsia jonkun eläimen ( esim. käärmeen, majavan, joutsenen ) kanssa, uin verkkoon, tai vene jyrää yli. Tosin veneen moottorin äänenkin kuulee jo vähintään 30 m päähän. Jos kyytä rupeaa uintireissulla miettimään, ja samalla sattuu uimaan jotain kaislaa päin, niin saa kyllä hyvät kiksit, kerran meinasi selkä karketa kun vedin jarrut päälle. Kerran uin järvellä ajelehtivaa laituria päin. Ja kerran joku sukeltajalintu sipaisi siivellä reidestä kun uin sen poikueen vierestä. Kerran uin sitä selän ainoaa reimaria päin, jonka tiesin olevan jossain näillä main, mutta eihän huurteisilla laseilla vasta-aurinkoon paljon mitään näe. Jos pitempään ui oudommassa ympäristössä, niin kannattaa pistää muistiin joku maamerkki lähtöpaikan läheltä. Tarpeeksi kaukaa järveltäpäin katsottuna ranta saattaa näyttää melko samanlaiselta pusikolta joka suunnassa, ja uintisuunta on voinut olla eri kuin mitä on kuvitellut.

Puku kelluttaa, mutta ilmankin pukua pärjää ihan hyvin vaikka molemmat jalat kramppaisivat. Käsillä voi pitää itseään pinnalla ja happea keuhkoihin, niin käsiäkään ei tarvita...

Näin se varmaan on. Täytyykin kokeilla seuraavan kerran hallissa ja jättää nappaamatta ratköydestä kiinni. Tänään kramppasi vasta altaasta noustessa, olis pitänyt hoksata hypätä heti takaisin ;-)

Muuten oli mainio "kuulla" mitä kaikkea avovedessä voikaan tapahtua, pesee varmaan turvallisen ja tylsän kaakelikauhomisen mennen tullen.

Joo, kramppeja tulee varsinkin kun pidentää matkoja, mutta tottumisen myötä ne katoaa ainakin itseltäni aika hyvin. Myös juomalla riittävästi. Ja ennen kaikkea opettelemalla potkimaan jalat mahdollisimman rentoina. Ei ole kyllä mullakaan kisoissa krampanneet jalat. Jos jalat kramppaa kisassa niin kuten 226 sanoi, on puvun kanssa helpompi uida iloman jalkoja koska se kelluttaa sen erran että jalat ei vajoa.

Mulla myös jalat joskus altaassa kramppailee, lähinnä kuitenkin kääntöpotkun yhteydessä. Eli tuo vaiva ei sitten haittaa avovesissä...

Sama vika itselläni myös käännöksen yhteydessä kramppaa. Oikeastaan heti

käännöksen jälkeen. Itse uin pullareilla, auttaa jonkin verran.

Mites nuo räpylöitten käyttö, vaikka muutama lämmittelyveto räpylöillä ennen varsinaista uintia n.300m. Räpylöillä pohkeet on käytössä...

Kävin märkäpukua testaamassa altaassa, niin eipä tullut kramppia.

Räpylöiden käyttöä ei suositeltu kovasti eräässä jutussa jonka luin Mens Health lehdestä tms, koska noissa pitkän matkan uinneissa ei kuitenkaan se jalka voimien määrä ole nii määräävässä asemassa. 10% tehosta tulee jaloista mikäli oikein muistan, ni kait tossa o parasta keskittyvä vain käsillä uintiin. Itselläni ei ole kyllä ollut noita krappi ongelmia viime aikoina. Eräs hollantilais uimari sano mulle ettei kannattais tehdä uintia samana päivä jonku pyöräily tai juoksu treenin jälkee koska sillo yleensä kuulemma saattaa noita krappeja tulla. Itse aikanani aloin syömään tota magnesiumia sitten ku krappaili.

-joonas