Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksua tukevat ja "korvaavat" lajit

Arvostele ketju:


Guest Vierailija
 Share

Recommended Posts

  • Vieras
Guest Vierailija

Mitä muita lajeja kannattaa juoksun ohella tehdä? Mitkä ovat parhaat lajit korvaavina, jos ei pysty juoksemaan vamman takia? Crosstraineria/elliptistä olen kuullut suositeltavan ainakin. Osaako kukaan suositella, millä Turun kuntosaleista on parhaat crosstrainerit? Tai ylipäänsä eri kuntosaliketjuista (isommissa ketjuissa taitaa olla saman merkkiset laitteet eri kaupungeissa)

Useampi kysymys tässä, voi vastata vaikka vain yhteen.😜 Yritän vain herättää keskustelua korvaavista lajeista, koska tiedän, että en ole ainut, joka painii vamman kanssa ja haluaisi vinkkejä juoksukunnon ylläpitämiseen.

Link to comment
Share on other sites

Paras juoksua korvaava laji mattojuoksu. Joskus paikat kestää sitä vaikka ei kestäisi ulkona maastossa juoksua. Kannattaa kokeilla ainakin.

 

Toiseksi paras on kilpakävely. Harmillisen usein vain on niin, että jos paikat ei kestä juosta, ei ne oikein kestä kilpakävelyäkään. Mutta jos kestää, se on loistava tapa korvata juoksukilsoja. About samat lihakset tekee töitä, pystyy vetämään tosi kovia treenejä ilman iskutusta. Suosittelen kokeilemaan.

Link to comment
Share on other sites

-Pyöräily, erityisesti lukkopolkimin.

-Rullahiihto, hiihto, skimo. Tätä pystyy yleensä aina tekemään vaikka olisi juoksuvaivaa.

-Vesijuoksu.

Jänne ja lihasperäiset vaivat on siitä hankalempia, että yleensä myös oheislajit rasittaa niitä. Iskutuksesta johtuviin ongelmiin vesijuoksu ja pyörä toimii.

Esim. Lonkankoukistajan vaivatessa pyöräily ilman lukkopolkimia on hyvä vaihtoehto. Tasuri on myös sellainen laji, että pitää olla käytännössä makuulevossa ettei sitä pysty tekemään. Kannattaa muistaa myös oheislajeilussa maltti. Itse olen saanut tasurista tenniskyynärpään kun korvasin kaiken juoksun tasurilla kertaheitolla. 

Link to comment
Share on other sites

Itsellä ykkösvaihtoehtona pyöräily. Nykyään se on jopa syrjäyttänyt juoksun tärkeimpänä kuntoilumuotona.

 

Kokemusta on myös crosstrainerista. Aikoinaan säären rasitusmurtuman takia 3 kk juoksukielto, jolloin jatkoin maratontreenin tapaisia treenejä crosstrainerilla. Kovaa päätä se vaati ja hyvät musiikit kuulokkeisiin.

 

Silloin tein treenit sykemittarin avulla, jolloin treeneinä saattoi olla crosstrainerilla esim. PK 1 h, VR + VK 45 min. + VR tai kiihtyvä pitkis PK1 45 min. + PK2 45 min. + VK 45 min. + VR. Viimeisen aikana vaihtui kuntoilijat viereisellä laitteella yleensä useaan kertaan.

 

Saman telakan aikana salilla joskus myös yhdistelmätreenejä eli peräkkäin sisäpyöräilyä, soutua ja crosstraineria. Jonain päivinä myös uintia. Juoksutauon loppumisesta n. 4 kk kuluttua juoksin vieläkin voimassa olevan puolikkaan enkkani.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy