Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Aloittelija tarvitsee apua!

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Alotin uudestaan juoksemisen raskauden jälkee ja nyt uudet kengät ostettuani ja muutama lenkin juostuani penikat on todella kipeät. Tänään ollut täyslepo, mutta normaalisti käyn vähintää  kerran päivässä kävelyllä. Tiedän että alotin liian nopeasti, olisi pitänyt palautua välissä, mutta näin jälkeenpäin otan vinkkejä mieluusti vastaan penikka vaivan helpottamiseen ja juoksu harrastuksen aloittamiseen. Miten kuntoa saa kehitettyä parhaiten? Entäpä minkä olet huomannut olevan sinulle paras palautumis keino? :)

Link to comment
Share on other sites

Eli ihan vähitellen vain juoksua, reipas kävely on myös ihan hyvä juuri säärille välipäivinä koska se niitä jossain määrin vahvistaa ilman että tarvitsee heti ottaa sitä koko kuormaa säärille. Minusta kannattaa juosta ennenkaikkea vähemmän kerrallaan aluksi, siis niin vähän että lopettaessa sääret eivät saa olla vielä kovin kipeät. Pikemminkin siis tulisi ajatella niin että juokset lyhyemmin ja useammin kuin että lepäisit täydellisesti pidemmin. Silloin levosta ei tule liian pitkä ja saat hyvän frekvenssin juoksuun mikä vahvistaa vähitellen. Tarvittaessa vaikka minuutti lämpimin lihaksin kävelyn loppuun ja hetken päästä sitten jo pari minuuttia..parikymmentä. Jos aloittaa rajusti niin tuossa voi joutua olemaan hyvän tovin telakalla aroin säärin jonka aikana mahdollinen hyöty eli lihasten ja luiden voimistuminen valuukin jo aika lailla hukkaan ja sitten on lähdettävä nollasta eli paikat taas heti kipeytyvät. Eli pieniä lenkkejä niin usein kuin niistä vain palautuu ja vain kipujen pysyessä poissa lisäilee juoksumatkoja. Slow and steady, gets you ready kuten kiekkokommentaattori sanoi. Kävelyä, hierontaa ja säären ja jalkaterän lihaksia voimistavia liikkeitä kuten seisontaa/nousuja päkiälle, jalkaterän nostoja (dorsiflexio) ja nilkan pyörittelyä, maton 'ruttaus' varpailla jalan alla jne. sitten kun on taukoa juoksusta. Tuota kevyttä venyttelyä voi myös koettaa kun ei riko ja ärsytä sillä paikkoja lisää. Kunnon kohotuksesta laajemmin täällä onkin sitten aika paljon ollut ketjuja. Itse asiassa tuo säärilihasten (posterior & anterior tibialis) omahieronta on yksi suosikeistani jos niissä on ongelmia, etenkin lenkin jälkeen se mukavasti laukaisee kireyksiä.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy