Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Juoksijoilla on viisi erilaista tyyliä – juoksuvammojen näkökulmasta mikään niistä ei ole toista parempi

Arvostele ketju:


Recommended Posts

"Jyväskylän ja Calgaryn yliopistoissa tehdyssä tutkimuksessa(siirryt toiseen palveluun) huomattiin, että juoksijoilla on viisi erilaista juoksutyyliä. Juoksutyylien ja juoksuvammojen väliltä ei kuitenkaan löytynyt yhteyttä."

 

https://yle.fi/uutiset/3-11305578?fbclid=IwAR3hqVfINOouJzNSMPtMqHxvQt7Q5o13lvxff5siR-PtOtqYzkAndfztOa8

 

Mitä  ajatuksia herättää?

 

 

Link to post
Share on other sites
22 minuuttia sitten, PaHa kirjoitti:

Tämä oli aika mielenkiintoista. Usein olen ajatellut, että esim. kantapääaskellus olisi tehokkaampi tapa hajottaa itsensä kuin koko jalan tai päkiä-askellus.

 

Eipä sillä miten jalka tulee maahan tosiaankaan taida kovin paljon väliä olla mikäli se ei ole joku ääri-ilmiö, esim. erittäin hidas harppominen. Jos kadenssi on järkevä ja kontakti on kevyt, loppu on aika yhdentekevää. Sitäpaitsi paksupohjaiset lenkkarit tekevät melkein kaikista kanta-astujan anyways.

 

Link to post
Share on other sites

Tulee mieleen se alan yleinen haaste että vaikea tutkia tuolla tavalla, pitäisi nähdä ne menetelmät miten tuo on tehty mutta ei nyt pääse juttuun käsiksi.  Aivan eri taustoilla liikkuvat niputetaan samaan kokeeseen ja ilmeisesti aivan pystymetsästä tulevia ei ollut mukana. Mitä kaikkia parametreja oli syötteenä tekoälylle joihin nuo 5 tyyliä pohjaavat? Juoksivatko kaikki samaa määrää (/vauhtia) tuon kokeen ajan (osa tottunut ihan eri määriin aiemmin kuin toiset ja kudokset ovat vahvistuneet) vai juostaanko sen verran kuin hyvältä tuntuu jolloin kokeneet juoksijat joiden tekniikka hioutunut ehkä keskimäärin taloudellisemmaksi (näin ainakin uskon!) ottavat paljon enemmän kilsoja. Kokemattomissa taas osa juoksee hyvin vähän ja toisaalta osa laittaa pahasti liikaa keholle riippumatta tyylistä. Sinänsä uskon tuon että luontainen tyyli on siinä mielessä hyvä että se asettuu kohdalleen niistä henkilön kehon liikkuvuus- voima, kehonpaino- ja mittasuhde- ym. rajoitteiden perusteella ja jos koettaa juosta väkisin niitä vasten niin ensi tilassa tulee ongelma. Kuitenkin korjaamalla selviä ongelmakohtia (mikäli niitä on) vähintään taloudellisuutta ja sitä kautta suorituskykyä voi usein parantaa, kuten tuosta lehtijutustakin voi vähän lukea ("epätaloudellinen tyyli"). Tuo juoksutavan muuttaminen onnistuneesti vain vaatii kehitystä liikkuvuudessa tai voimassa kuten @Umpimähkä viittasi. Jos juoksija kuitenkin juoksee ns. limiitillä niin mahdollisesta tyylin kehittymisestä usein seuraa että pystytään harjoittelemaan nopeammalla vauhdilla ja/tai enemmän => vammat eivät ehkä vähene vaikka kehittynyt juoksutapa antaisi ehkä siihenkin mahdollisuuden mikäli treeni olisi kuten ennen.

Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, PaHa kirjoitti:

Tämä oli aika mielenkiintoista. Usein olen ajatellut, että esim. kantapääaskellus olisi tehokkaampi tapa hajottaa itsensä kuin koko jalan tai päkiä-askellus.

En raaskinut maksaa itse tutkimustekstistä, mutta ylen tekstin perusteella tuossa ei varsinaisesti eroteltu päkiä- ja kanta-askellusta (paitsi se yhden tyylin korostunut kanta-askel). Samanlaiset kengät kaikilla ei oikein tuekaan tuon eron havainnointia. 

 

edit: Jos oikeasti haluaisi selvittää juoksuvammojen syntyyn vaikuttavia tekijöitä, pitäisi olla tiukasti rajattu testi. Ablout samanikäisiä, -kokoisia ja -kuntoisia juoksijoita vakioiduissa olosuhteissa.

 

Juurikin kuten perttu tuossa edellä sanoi, itse juoksen tällä hetkellä n. 20 km/viikko pääasiassa hitaasti, ja ongelmitta. Joku toinen paremmalla fysiikalla juoksee tuon moninkertaisesti, yhtä lailla ongelmitta. Jos itse nostaisin kilometrit nyt johonkin 50-70 km/vko, minut saisi aika pian kaapia lusikalla ämpäriin - vaikka tekniikkani väitän olevan aika pitkälti oppikirjojen mukainen.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy