Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Juoksemalla kuntoon, aloittaminen kaikista ongelmista huolimatta

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Eilen mentiin niin muodikkaasti toiminnallisella harjoittelulla ja kaadettiin puu. Kertaalleen tehden tämä käy treenistä, mutta juoksemista se ei helpota.
 

Juoksemisen suhteen liikkuvuudessa on ongelmaa, sillä lantio on reilusti tiltissä eikä jalkaa saa taakse juostessa lonkan lihaskireyksien vuosi. Illalla tein siksi venyttelyä ja vahvistin vatsaa. Maksimi istumaannousuissa oli 18 toistoa.

 

Tänään otin ensimmäiset juoksuaskeleet reippaaseen ylämäkeen voimaharjoitteluna. Kaksi kertaa hapoille ja palautukset kävellen.

Link to post
Share on other sites

Nyt on ensimmäisen, suunnitellun harjoitteluohjelman vuoro.

 

Ei kaiveta ongelmia juoksemalla pitkää matkaa vaan aloitetaan sillä ylämäellä. Tuollaista puolikasta hyppyrimäen alastulorinnettä sahataan nyt kerran päivässä siten, että eilen 2x, tänään 3x, huomenna 4x ja siitä eteenpäin niin pitkään, kun pystyy lisäämään. Samalla painoa alas lisäämällä aamuun ja iltaan valkuaista sekä pienentämällä annoskokoja. 
 

Suunnitelma se on tämäkin. Lisäksi jos saisi venytettyä niitä lonkan koukistajia, niin saattaisi päästä tuohon ensimmäiseen tavoitteeseen.

 

Eli kun lakkaa kulkemasta, niin sitten lepopäivä ja jotain muuta.

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Lonkankoukistajan kireys voi johtua pakaran ja takaosan heikosta kunnosta, se kannattaa tarkistaa. Panostaisin ennemmin lihaskuntotreeniin jos kireyksiä ilmenee.

Vahvasti samaa mieltä. Esim. istumatyöstä saatu lonkankoukistajien "kireys" todellisuudessa on vaan aliaktivaatiota ja suhteellista lihasepätasapainoa etu- ja takaketjujen välillä. Siinä venyttelyllä saa lähinnä lisäongelmia aikaan. Ehkä lyhyitä avaavia juttuja ja pääosin lihasaktivaatiota sillä takaketjulle. Toki on olemassa myös sekin mahdollisuus, että etupuoli on kireä ja vaatii jumppailua sekin, mutta harvemmin kai noin. Juoksussa lonkankoukistajan rooli kasvaa vasta melko suurissa vauhdeissa eli jos tavoite on juosta 12min yhtäjaksoisesti, niin oletan vauhdin olevan todella rauhallinen. Siinä ei lonkankoukistajien kireys tule olemaan rajoittava tekijä!

Link to post
Share on other sites

Eihän se kireys vauhtia rajoita, mutta kyllä sillä alaselän saa kipeytymään. Ja yhtään ei vielä huvittaisi saada mitään paikkaa kipeäksi. 
 

Ja kyllä tuo rinteeseen tehty juoksu nostaa voimaa. Ainakin tällä lähtötasolla. 
 

Nyt 4x ja se meni mukavammin kuin eilinen 3x. Veren maku on tosin ollut suussa joka kerta, joten ei tuota enää montaa päivää jatku

Link to post
Share on other sites

Ja sehän loppui pikkaisen nopeampaa, mitä ajattelin. Tänään ei päässyt ylös kuin kolme kertaa ja viimeinen oli niin vaikea, että enempää ei uskalla vielä rääkätä.

 

Huomenna jos olisi töiden jälkeen muutaman tunnin kylpylässä palutumassa ja sitten kokeilisi viikonlopun aikana pikkaisen tasamaalla hyökkäämistä 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy