Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Nukkumalla tulosta?


mustakynsi
 Share

Recommended Posts

Lahjakkuutta on monenlaista, ja ainakin minulla käypi useasti kateeksi ihmisiä, joilla on hyvät unenlahjat.Ite kun nukun keskimäärin aika huonosti, välillä nukahtaminen tuottaa vaikeuksia, toisinaan taas herään aamuyöstä enkä tahdo saada enää uudestaan unen päästä kiinni.Aamulla on olo sitten sen mukainen, energisyys on siitä kaukana.

Ressistä ja kiireestä tämä ainakin osittain johtunee.Joskus kun unet jäävät oikein vähiin, jätän lenkinkin suosiolla väliin, vaikka toisaalta harmittaakin.Mikähän lienee unen määrän ja laadun vaikutus fyysisen suorituskykyyn?Pieni ja tilapäinen univajaus tuskin hirveästi hetkauttaa, mutta pitemmän päälle unihäiriöillä on varmasti

vaikutuksensa.Itse nukun keskimäärin 6 tuntia yössä, ja juoksua tulee treenattua n. 5 kertaa viikossa.Kahdeksan tunnin yöunet tekisivät terää, mutta kun ei pysty..Paljonkohan muut juoksuharrastajat mahtanevat nukkua..?

Link to comment
Share on other sites

Unimääräni vaihtelee aika paljon...

Kesällä en paljon ehdi nukkumaan, mutta talvella taas tulee nukuttua joskus yhdeksänkin tuntia (harvinaista kylläkin)...

Unenlaatuni taas on erittäin hyvää, sillä hyvin nopeasti vajoan todella syvään uneen, josta herään lähes poikkeuksetta hyvin levänneenä (tosin vasta kahvin jälkeen olen elävien kirjoissa)... :snoopy

Link to comment
Share on other sites

Talvella tulee minullakin nukuttua enemmän eli n. 8 tuntia on se vähimmäisvaatimus, jolla tunnen olevani ihmisten kirjoissa. Viikonloppuna ja lomilla tulee nukuttua kevyesti 9-10 tunnin öitä. Kesällä pärjää vähemmälläkin eli seitsemänkin tuntia on ihan ok.

Joskus on vaikeuksia saada unen päästä kiinni, nukahdan vasta joskus kolmen-neljän kieppeillä, ja sitten on pälli ihan sekaisin seuraavana päivänä. Onneksi nuo unettomuusjaksot ovat olleet ohimeneviä, ja parin huonosti nukutun yön jälkeen uni taas tulee houkuttelematta.

Riittävä uni on kyllä älyttömän tärkeää. Sen puutteen kyllä huomaa omassa suoritus- ja vireystasossa: sitä puhuukin ihan mitä sattuu, ja työteho on aivan olematon. Sama olisi jäädä omailmoitussairalomalle, mutta ainakaan meillä ei työnantaja katso hyvällä silmällä, jos sanoo, että mua nukuttaa, menen takaisin peiton alle nukkumaan univelkoja ;)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on uniongelmia hyvin harvoin. Lähes poikkeuksetta nukahdan heti, kun pistän ruotoni suoraksi ja 8 tunnin unet on hyvät mulle. Yhdeksänkin menee, mutta sen jälkeiset tunnit aiheuttavat koko päivän kestävän pääkivun ja tokkuraisen olon. Tulen myös kärttyisäksi, jos nukun liikaa.

Yksi hyvä keino saada kunnon nuijanukutus on muuten nukkua ikkuna raolteen. Minä pidän yleensä mahdollisimman myöhään syksylle ikkunaa raolteen ja nukuttaa vallan makeasti - on kuin halolla olisi päähän lyöty. Nyt on ikkuna kiinni, kun siippa valittelee viileyttä. Mulle tuo ikkuna kiinni nukkuminen aiheuttaa taas sen, että nukun levottomammin.

Hyviä unia osaa kyllä arvostaa, kun on seurannut huonosti nukkuvia sukulaisia. Heillä nukkuminen tahtoo olla jatkuvaa säpsähtelyä ja painajaisten näkemistä. :tökkiminen

Link to comment
Share on other sites

Itse nukun aika vaihtelevasti. Tuntuu vaan mulla että yli 7 tunnin unia ei edes kaipaa. Yksi ongelmahan tuo on sitten tuo yövuoro sillon tahtoo jäädä unet vähemmälle. Se on välillä aika raskasta valvoo noita öitä ku nukuttas niin hirveesti. Mutta silti on yövuoron jälkeen huomannu että juoksun suhteen ei oo oikeen mitään logiikkaa millon jaksaa. Joskus jaksaa juosta tosi hyvin ja joskus tosi huonosti. Onko täällä muita yövuoron tekijöiä?

Link to comment
Share on other sites

Teen myös yövuoroja aina 2 peräkkäin. Täytyy kyllä myöntää, että olen niin ryytynyt silloin, että juoksu ei maita.

Muuten nukun hyvin. Illalla ehdin perssilmän kääntää kallelleen ja alan kuorsata. Nukun heräämättä 8 tuntia. Pakollisina herätyksinä on lasten sairastamiset, jotka sitten tekevät sen, että menee monta päivää, että tuntuu olo virkeältä.

Olen huomannut, että vanhuus on tullut väsymyksen kanssa. Nuorempana jaksoi kummasti valvoa yökaudet ja ei paljoa hetkauttanut, nyt pari yötä ja olen perseelle ammuttu karhu.

Link to comment
Share on other sites

Täällä tarvitaan unta runsaasti, mutta nukahtaminen tuottaa välillä isojakin ongelmia. Varsinkin, jos on aikainen herätys, voi olla vaikea saada unen päästä kiinni.

Jos en saa nukuttua tarpeeksi, en koe olevani treenivireessä. Mieluummin käyn päiväunille, kuin lähden väsyneenä lenkille. Pyrin kaikin keinoin saamaan tarpeeksi unta. Onhan se paljon muusta pois, mutta sopii minulle.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se niin on, että hyvät ja riittävät yöunet ovat enemmän kuin puoli asiaa teenauksen ohessa.

Jos ei palaudu ei tule kehitystä eikä tuloksia, päinvastoin...lihakset ja muu elimistö joutuu äärimmäisen koville. Tuloksena voi olla totaalinen romahtaminen. Nimimerkillä kokemusta löytyy.

Mä kuulun ns. "univammaliittoon", eli uni on lähes joka yö riittämätöntä ja liian lyhyttä. Uni ei meinaa tulla ja kun tulee, niin heräilen parin tunnin välein,kunnes aamuyön tunteina se ei sitten enää onnistukaan.

Palautunmis asian ja asteen huomaa aika selvästi silloin kun joudun välillä turvautumaan kemialliseen apuun unen saamiseksi ja riittävien unituntien saavuttamiseksi.

Tällaisten kausien aikana unta riittää ja tuloksena on kaipinpuolin parempi elämä. Kunto ja voimat kehittyvät aivan eri tavalla kuin huonoina unikausina.

Noilla nukahtamis- ja unilääkkeillä on vaan aika lamaava vaikutus ja riippuvuus kehittyy niin nopsaan, että ei uskalla kovin usein niitä napsia.

Hankalaa on ihmiselo usein.

Link to comment
Share on other sites

Täällä yksi, joka nukkuu tosi vähän. Omasta valinnasta. Öisin on niin kiva puuhata omia juttuja, kun perhe nukkuu. Käyn myös lenkeille aamuisin ennen kuin muu perhe herää. Välillä, noin pari kertaa kuussa elimistö selkeesti ilmoittaa, että nyt riitti, ja silloin tankkaan unta, menen parina yönä peräkkäin jo klo 8-9 illalla nukkumaan...

Link to comment
Share on other sites

Juu, olenkin vihdoin viimein alkanut miettimään että haaskaan ehkä aikaani pähkäillessäni treenaamiseni ohjelmointia.Parasta mitä voisin tehdä juoksuharrastukseni suhteen olisi yrittää lisätä nukkumisen määrää ja laatua.Ja mitenköhän se tapahtuisi?Joutuu varmaan muuttamaan elämäntapaansa ja -asennettaan.Vähemmän kuormaa ja ressiä, siitä se alkaa.

Treenaamista suunnitellessa pitäisi aina ottaa huomioon elämän kokonaiskuormitus, sillä sehän loppujen määrää todellisen rasitustason.Työ, perhe, ym. asiat vaativat nekin aina oman aikansa ja energiansa, eikä harrastusta yleensä voi eikä pidäkänn laittaa niiden edelle.Itseltäni alkoivat tuossa alkuviikosta häipyä ne vähätkin yöunet, nukuin pari yötä todella huonosti.Ei auttanut kuin määrätä ittensä harjoituskieltoon, kokonaiskuorma yksinkertaisesti nousi liian kovaksi meikäläisen suorituskyvylle.Kielto on päällä vieläkin,viikonloppuna olisi taas tarkoitus jatkaa juoksentelua.Tämmöstä näin aamutuimaan, kohta pitäisi taas alotella noita työhommiakin..

Link to comment
Share on other sites

Viikolla pitää olla koko ajan pientä univelkaa, että yöt pystyy nukkumaan kunnollista syvää unta. Jos nukun arkisin yli 7 tuntia, niin se kostautuu heti seuraavina öinä levottamana nukkumisena, jonka jäljilta aamulla olen paljon väsyneempi, kuin nukuttauani määrällisesti vähemmän, mutta parempaa unta. Viikonlopuilla sitten yritän nukkua hieman pidempään, sellaiset 8-9 tuntia yössä.

Loma-ajat ovat minulle yleensä yhtä kärsimystä, kun tuo tuttu unirytmi menee sekaisin, niin öisin ei oikein tahdo saada nukuttua. :itku

Link to comment
Share on other sites

Pienen vauvan isänä voisin kommentoida tähän sen verran, että vaikka itellä unentarve on aika pieni, niin tässä viime aikoina on kyllä yövalvomisilla ja heräilyillä ollut selvä vaikutus treeneihin.

Eli unikoulu on ollut menossa, ja :innostunut viime yönä pikku kaveri veti unta käytännössä koko yön!!!

Konkreettisesti unen puute on näkynyt siinä, että aamu-uinnit on jäänet tosi vähille.

Olen yleensä ankara siinä, että suunniteltu treeni tehdään mutta en vaan kerta kaikkiaan ole noiden pahimpien öiden jälkeen saanut itseäni ylös.

Hyvä kun on töihin jaksanut raahautua. Mutta näyttäisi siltä, että valoa on tunnelin päässä tässä hommassa!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy