Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kierukkavamman jälkeinen juoksu

Arvostele ketju:

VanaVeira
 Share

Recommended Posts

Heippa! 

Uutena ryhmäläisenä haluaisin tiedustella kokemuksia juoksun aloittamisesta kierukkavamman jälkeen. Polvessa siis napsahti noin 1,5 kk sitten, ja kun alkoi vaivaamaan niin magneetti kertoi kyseessä olevan mediaalimeniskin takasarvessa ärsytysmuutoksia. Söin kahden viikon tulehduskipulääkekuurin, ja lääkäriltä luvan palata juoksemisen pariin hiljalleen, kun polvi ei ole enää kipeä. Tällä hetkellä ei rasituksessa satu, mutta sen jälkeen iltaa kohti kipeytyy. 

Kokemuksia ja vinkkejä kaipaisin, ja mietin et olisiko polvituesta apua parantumiseen?

Tervetuloa, @VanaVeira! Riippuu ärsytysmuutoksista ja miten pitkään kipuilu jatkuu eli vamman laadusta. Itse kipuilin puolitoista vuotta ennen tähystysleikkausta, kierukka oli revennyt ja täten osapoisto; tuo vamma salli välillä juosta ja sitten kipeytyi muutamaksi päiväksi, ajan kuluessa pidemmäksi ajaksi.

Jos polven tukilihakset ml. lantio kunnossa, niin polvituki tuskin auttaa paljoa - jos taasen asentovirhettä, voi siitä lihasjumpan kanssa ollakin hyötyä.
Vaivan pitkittyessä ortopedille. Tuore ja pieni repeämä voidaan myös ommella.

Kiitos vastauksesta @riopentti!

Magneetissa ei näkynyt repeämää, mutta yllättävän kipeä on kyllä välillä ja pitkään. Mietin itsekin että onko tuo ortopedi seuraava vaihtoehto, jos kipuilu jatkuu? 

Korsetin pitäminen on pidemmillä lenkeillä työlästä (3 lasta tuli noin viiteen vuoteen) mutta sitä on hoidettu ihan asiaan perehtyneen fyssarin toimesta.

Täällä etelässä kevät tekee tuloaan ja kovat poltteet olisi vetää lenkkarit jalkaan ja lähteä baanalle. Fillarilla olen yrittänyt nyt korvata juoksemattomuuden, mut ei siitä kyllä ihan samaa fiilistä saa 😅

Tervetuloa minunkin puolesta foorumille @VanaVeira

Itselläni on operoitu molempien polvien kierukat. Minun kohdalla kierukkavauriot aiheutuivat jalkapallopelissä tulleista vääntymistilanteista. Toipuminen tähystysleikkauksista oli nopeaa ja ensimmäisen operaation jälkeen n. 3 viikon päästä pääsin jo lähes täyspainoisesti treenaamaan. Toisella kertaa kierukan palaset aiheuttivat lukkopolven ja operaation jälkeen toipuminen oli vähän hitaampaa, vaikka ei kierukan palojen poisto kai pitäisi toipumiseen vaikuttaa. 

Itse en ole käyttänyt ennen tai jälkeen minkään polvioperaation mitään tukia, vaan olen panostanut tukilihasten vahvistamiseen ja ylläpitoon, joten täältä suositus jumppaliikkeille ja tarvittaessa fysiolle. Toki polvia on operoitu ennen ja jälkeen näiden kierukka vammojenkin, joten en tiedä kuinka hyvin olen onnistunut ohjeitani itse noudattamaan. Nyt kun en enää pelaa jalkapalloa, vaan vain lenkkeilen ja teen lihaskuntoa/huoltoa, niin koivet kestää hyvin.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy