Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uusi kello - paras mahdollinen GPS

Arvostele ketju:

Recommended Posts

Olen ostamassa uutta kelloa juoksuharrastuksen tueksi. Käyttämäni Suunto Ambit 3 on vanha ja väsynyt (latauksen kesto ja GPS:n toimivuus ovat heikentyneet huomattavasti vuosien aikana). Haluan parhaan mahdollisen GPS:n kellooni. Ambit 3 aikoinaan oli huomattava upgrade Garminiin GPS:n suhteen (tosin Garminin käyttömukavuus oli parempi). Mielellään kellossa saisi olla rannesykkeen mittaus. Hinnalla ei ole väliä kunhan saa parasta laatua. Mikä kello kello on paras minulle? Olen lukenut eri juoksufoorumeita useissa maissa enkä ole viisastunut lainkaan. Ehkä Suomesta löytyy vastaus?

Fenix 6 on kaikin puolin hyvä kello. Mutta sen GPS tarkkuus ei ole yhtä hyvä kuin Ambit 3:n. Ei tosin taida olla minkään muunkaan nykykellon.

Tein itse ihan vastaavan siirron puolisen vuotta sitten. Halusin Ambit 3 korvaajaksi markkinoiden parhaan kellon ja ostin Fenix 6 Pron. Opin sen että GPS tarkkuudessa ei ole kehitystä tapahtunut, päin vastoin. Kaikilla muilta osa-alueilla Fenix 6 hakkaa kyllä Ambitin. Tosin, ei tuo epätarkkuus enää häiritse, enkä vaihtaisi Fenixiä enää mihinkään. 😃

Eipä noissa juurikaan ole eroja tarkkuuden suhteen nykyään. Fenix 6 on paljon toimintoja, mm kartat. Karttojen hyöty tosin on vähän niiin ja näin, riippuen käytöstä.

Jos pelkkää urheilukelloa olisin ostamassa eikä tarvetta esim niille kartoille ostaisin Vantage V2:n. Sitten jos kaipaa muutakin kuin urheilukellon katsoisin Suunto 9 tai Fenix 6. Riippuen siitä mitä toimintoja haluaa ja mikä alusta (Polar Flow / Garmin connect / Suunto App) sopii itselle parhaiten.

23 tuntia sitten, MikaV kirjoitti:

Halusin Ambit 3 korvaajaksi markkinoiden parhaan kellon ja ostin Fenix 6 Pron. 

Fenix 6 Ultimate Champion Carbon Race Edition on vielä Prota parempi - samat sisuskalut mutta viimeisen päälle kevennetty kisamalli, jolla juoksunopeus paranee vähintään n. 5-10s kilometrillä ja menestys muillakin elämänalueilla on taattu.

Tunnetaan myös nimellä FR945.

On 14.3.2021 at 17.20, Iceman kirjoitti:

Olen ostamassa uutta kelloa juoksuharrastuksen tueksi. Käyttämäni Suunto Ambit 3 on vanha ja väsynyt (latauksen kesto ja GPS:n toimivuus ovat heikentyneet huomattavasti vuosien aikana). Haluan parhaan mahdollisen GPS:n kellooni. Ambit 3 aikoinaan oli huomattava upgrade Garminiin GPS:n suhteen (tosin Garminin käyttömukavuus oli parempi). Mielellään kellossa saisi olla rannesykkeen mittaus. Hinnalla ei ole väliä kunhan saa parasta laatua. Mikä kello kello on paras minulle? Olen lukenut eri juoksufoorumeita useissa maissa enkä ole viisastunut lainkaan. Ehkä Suomesta löytyy vastaus?

Vaihdoin itse juuri Suunto Ambit 3 peakista Garminin Forerunner 945 kelloon. Koko ja paino Fenixia pienempi ja ominaisuudet näytti olevan suht samat. Tähän mennessä olen ollut todella tyytyväinen.

Kartta on ainakin hiihdossa hyödyksi, vaikka aluksi pidinkin turhakkeena. Oikeastaan ainut purnauksen aihe on harjoittelutilojen "puute". Suunnistukselle esimerkiksi ei Garminissa ole omaa tilaa, vaan pitää kopioida ja uudelleennimetä joku toinen tila. 

On 14.3.2021 at 19.10, MikaV kirjoitti:

Fenix 6 on kaikin puolin hyvä kello. Mutta sen GPS tarkkuus ei ole yhtä hyvä kuin Ambit 3:n. Ei tosin taida olla minkään muunkaan nykykellon.

Samat fiilikset ja ranteessa on Ambit 3:sen jälkeen ollut Fenix5, Suunto 9 baro ja nyt Fenix6 Pro.

Tuo Ambit 3:sen paremmuus taitaa juontaa juurensa kellon designiin. Siinähän taisi olla GPS chippi siinä kellotaulun ja rannekkeen liitoskohdassa. 

11 minuuttia sitten, taikina kirjoitti:

Siinähän taisi olla GPS chippi siinä kellotaulun ja rannekkeen liitoskohdassa. 

Chippi = antenni tässä kontekstissa? Noissa on chippi kuitenkin erikseen antennista, vielä tässä vaiheessa integraatiokehitystä.

Mutta varmasti tuollainen erillinen antennipallura lisäisi tarkkuutta merkittävästi vs. bezeliin piilotettu piiloantenni. Tekisi siihen rannekkeen juureen sellaisen monitoimiliittimen AW:n tyyliin, jota pitkin saisi annettua lisävirtaa akkurannekkeelta tai vaihtoehtoisesti liitettyä lisävarusteena tarkkuus-GPS:n? Vaan ei taida olla markkinoita ja kysyntää...

Reilusti tarkkuus tulee parantumaan seuraavina vuosina kolmella tavalla:

- multikonstellaatiovastaanotto, GPS+Glonass+Beidou+Eu samaan aikaan (tämä siirtää tarkkuuden alle metriin)

- multitaajuus samanaikaisesti (tämä siirtää tarkkuuden kymmeniin senttimetreihin)

- LTE kelloihin, jolloin saadaan SSR-korjauspalvelu käyttöön (tämä siirtää tarkkuuden senttimetreihin)

Kaikki yo. tulevat kyllä, muutaman vuoden kuluessa.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

• Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:

"Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!

Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 

Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 

Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI

Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy