Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Peruskunnon kehitys rapakunnosta edes vähän ylöspäin - kokemuksia?

Arvostele ketju:

Recommended Posts

12 minuuttia sitten, jt train kirjoitti:

^Jep, maantiepyöräilyn Suomen mestaruudenhan voitti pari vuotta sitten 50-v heppu https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006161128.html

Linkin mukaan myös Vainionpää piti 27 vuotta täytettyään vajaan 10 vuoden tauon eli ihan tarkasti ottaen hänkään ei mene kategoriaan "nuoresta asti (koko ajan) kovaa treenananut". 

Tuo muuten voi olla lähellä optimaalista urapolkua, jos haluaa olla mahdollisimman hyvässä kunnossa 5-kymppisenä. Eli on tehnyt nuorena riittävät pohjat. Sitten ottanut kevyemmin ettei ole kuluttanut itseään loppuun. Ja lopuksi ehtinyt treenata muutaman vuoden että päässyt taas huippukuntoon 50-vuotiaaksi.

Kyseessä oli lisäksi 4,5 tunnin suoritus, mikä ehkä hiukan auttaa myös. Tätä voi verrata siihen, että on vaikeampi kuvilla jonkun 50-vuotiaan voittavan maratonin SM, mutta ultrajuoksun SM jo todennäköisempi.

2 minuuttia sitten, iisak kirjoitti:

Linkin mukaan myös Vainionpää piti 27 vuotta täytettyään vajaan 10 vuoden tauon eli ihan tarkasti ottaen hänkään ei mene kategoriaan "nuoresta asti (koko ajan) kovaa treenananut". 

Tuo muuten voi olla lähellä optimaalista urapolkua, jos haluaa olla mahdollisimman hyvässä kunnossa 5-kymppisenä. Eli on tehnyt nuorena riittävät pohjat. Sitten ottanut kevyemmin ettei ole kuluttanut itseään loppuun. Ja lopuksi ehtinyt treenata muutaman vuoden että päässyt taas huippukuntoon 50-vuotiaaksi.

Kyseessä oli lisäksi 4,5 tunnin suoritus, mikä ehkä hiukan auttaa myös. Tätä voi verrata siihen, että on vaikeampi kuvilla jonkun 50-vuotiaan voittavan maratonin SM, mutta ultrajuoksun SM jo todennäköisempi.

Pesonenhan olisi 50v ikäisenä ollut aika lähellä SM-mitalia ainakin, jos ei voittamassakin, kun 2.29 juoksi 52v Frankfurtissa(?). Riippuen vähän ketä kisaamaan olisi minäkin vuonna tullut. Samahan se pyöräilyssä on, että aina kaikkein kovimmat ammattilaiset maailmalta ei tule SM-kisaan mukaan.

• 2 weeks later...

Kysytäänpä tässä ketjussa kun oma tilanne on suht sama. Kävin kynnystestissä ja aerobisen kynnys oli 134 ja 9,5km/h. Tämä siis matolla ja testipaikan mittareilla. Oma garmin näyttää tuollaiselle vauhdille 150-160 sykkeitä. Eilen kävin tunnin juoksemassa 8min/km vahdilla ja puhuin samalla puhelimessa koko lenkin. Ei puuskututtanut tai hengästynyt yhtään. Keskisyke lenkille oli 153 eli vk puolella selvästi. 

Koiran kanssa kävellään reilulla vauhdilla 2-3h päivittäin. Syke rannesykkeen mukaan 90-110. Ei tuohon ole mitään järkeä mennä kävelemään lisää vaan kyllä sen liikunnan pitäisi juoksun muodossa tulla. Onko tässä nyt vaihtoehto, että garminin sykevyö arpoo sykkeet hatusta kun kevytkin palautteleva lenkki on kellon mukaan vk sykkeillä? Juoksenko jatkossa tuntemuksen mukaan pari kevyttä ja pari reippaampaa ja heitän kellon järveen?

46 minuuttia sitten, 4lbert kirjoitti:

Kysytäänpä tässä ketjussa kun oma tilanne on suht sama. Kävin kynnystestissä ja aerobisen kynnys oli 134 ja 9,5km/h. Tämä siis matolla ja testipaikan mittareilla. Oma garmin näyttää tuollaiselle vauhdille 150-160 sykkeitä. Eilen kävin tunnin juoksemassa 8min/km vahdilla ja puhuin samalla puhelimessa koko lenkin. Ei puuskututtanut tai hengästynyt yhtään. Keskisyke lenkille oli 153 eli vk puolella selvästi. 

Koiran kanssa kävellään reilulla vauhdilla 2-3h päivittäin. Syke rannesykkeen mukaan 90-110. Ei tuohon ole mitään järkeä mennä kävelemään lisää vaan kyllä sen liikunnan pitäisi juoksun muodossa tulla. Onko tässä nyt vaihtoehto, että garminin sykevyö arpoo sykkeet hatusta kun kevytkin palautteleva lenkki on kellon mukaan vk sykkeillä? Juoksenko jatkossa tuntemuksen mukaan pari kevyttä ja pari reippaampaa ja heitän kellon järveen?

Jotain jossain on pielessä. 

Testistä saatu aerobinen kynnys on vauhtina 6:18 min/km ( ja sykkeenä 134) ja nyt juoksit kevyen lenkin 8 min/km keskisykkeellä 153, joka on varmaan aika lähellä testin anaerobista kynnystä? (+-?). Joko testi on poskellaan, tai sitten sykevyösi on viallinen ja näyttää mitä sattuu. Toki puhuminen nostaa sykettä vähän, mutta silti.. Tsekkaa ensin Garmin connectista miltä sykekäyrä näyttää. Jos syke sahaa pahasti, niin sykevyö on vanha ja/tai patteri on loppu. Varmista ensin että sykevyö toimii ja juokse sen jälkeen noin 3 km sykkeellä 134, ja vertaa vauhtia testistä saatuun. Jos heittoa on edelleen paljon ja voit luottaa siihen että syke on oikein ottaisin yhteyttä testaajaan ja kertoisin tilanteen. Onko kynnysmääritys mennyt oikein vai voiko testissä olla muuten jotain häikkää.

Jos aerobinen kynnys on vauhtina tuo 6:18 min/km, niin kyllä mä osan lenkeistä tekisin kävellen tai juoksun ja kävelyn yhdistelmänä. Pk-aluetta kannattaa treenata mahdollisimman leveällä vauhtiskaalalla ettei vauhti puuroudu aerobisen kynnyksen tuntumaan pelkästään. Kävelyllä, tai kävelyn ja juoksun yhdistämisellä saat monipuolisuutta treeniin.

Vie tuo sykkeen tuijottaminen fiiliksen koko juoksusta. Meneekö pahasti metsään jos teen tuota 3kk kolmeen tonniin, cooper ohjelmaa siten että, juoksen fiiliksen mukaan rennosti nuo peruslenkit noin pppp säännöllä ja muut sitten ohjeiden mukaisesti. Sen enempiä sykkeistä välittämättä. Lisäksi tulee kävelyä sekä maasto- ja maantiepyöräilyä.

Voisi kokeilla toki tuon garminin oman kynnystestin tehdä ja katsoa mitä syketuloksia kello näyttää.

44 minuuttia sitten, 4lbert kirjoitti:

Vie tuo sykkeen tuijottaminen fiiliksen koko juoksusta. Meneekö pahasti metsään jos teen tuota 3kk kolmeen tonniin, cooper ohjelmaa siten että, juoksen fiiliksen mukaan rennosti nuo peruslenkit noin pppp säännöllä ja muut sitten ohjeiden mukaisesti. Sen enempiä sykkeistä välittämättä. Lisäksi tulee kävelyä sekä maasto- ja maantiepyöräilyä.

Voisi kokeilla toki tuon garminin oman kynnystestin tehdä ja katsoa mitä syketuloksia kello näyttää.

Ei tietenkään mene metsään, jos treenaa ilman mittaria. Siihen suuntaan kaikkien pitäisi pyrkiä, että päästäisiin eroon sykemittarin tuijottamisesta. PPPP-sääntö on toimiva ja hyvä tapa, kunhan sitten kunnioittaa sitä sääntöä - oikeasti! Ja että vauhtiskaala on riittävän leveä.

Henkilökohtaisesti mua itseäni kiinnostaisi selvittää, miksi testin ja testilenkin välillä oli noin iso gappi, kun siitä testistäkin olisin maksanut jotakin.

1 minuutti sitten, Tylsimys kirjoitti:

Miksi? 

Esimerkiksi siksi että sykerajat voivat heitellä päiväkohtaisesti jonkin verran. Jos sokeasti uskoo mittariin antamiin lukemiin, niin voi mennä metsään pahastikin. Siksi oman kehon kuuntelu on tärkeä oppia, ja sitä kohti pitäisi harjoittelussa pyrkiä. Vauhtiohjatussa harjoittelussa sama juttu.

2 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Esimerkiksi siksi että sykerajat voivat heitellä päiväkohtaisesti jonkin verran. Jos sokeasti uskoo mittariin antamiin lukemiin, niin voi mennä metsään pahastikin. Siksi oman kehon kuuntelu on tärkeä oppia, ja sitä kohti pitäisi harjoittelussa pyrkiä. Vauhtiohjatussa harjoittelussa sama juttu.

Tai vaikkapa siksi, että kilpailutilanteessa sykemittaus voi mennä rikki. Tai syystä X syke käyttäytyy eri tavalla kuin harjoitellessa. Kisatessa tuntuma on parempi ohjenuora kuin syke, joka on niin herkkä kaikelle. Sykkeen mittauksen ongelma on se, että se ei ole mittari tehdystä ulkoisesta työstä vaan enemmänkin sisäisestä työstä. 

12 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Ainahan kroppaa tulee kuunnella, ei sykkeiden kyttäys sitä tarkoita että sitten ei kroppaa voisi kuunnella. Jos ideana on juosta esim. harjoitus AerK:in tuntumassa, niin kyllä minä tiukasti vaan tuijotan sitä mittaria. On aika rohkeaa väittää että juoksija pystyisi tunnustelemaan päiväkohtaista aerkia. Tottahan se on että sykealueet saattaa hieman elää, mutta jos laktaattivehkeitä ei ole + liuskat 2-3e/testi, niin kyllä se syke vaan minun mielestä se paras vaihtoehto on. 😃 Kilpailut on sitten erikseen. Minun mielestä esim. maratonin alkupuoliskalla voi hyödyntää syketietoja, mutta niissä ratkaisee enemmän tuntemus.

Itsekin liputan itsetuntemuksen puolesta, koska silloin ei välttämättä tarvitse mittareita ja treenailu on entistäkin yksinkertaisempaa. Mutta vaikka tuntisin tarkastikin oman kuntoni, käytän silti sykemittausta silloin tällöin. Pari esimerkkiä:

• Erittäin kevyet lenkit jolloin syke on reippaasti alle aerk:n. Jos ei ole mittaria, mulla karkaa todella herkästi tehot. Mittarin kanssa tulee pidettyä se harjoitus suunnitelman mukaisena. Tämä on yllättävän tärkeä juttu varsinkin silloin kun lisää kilsoja. Jos vaan vettää kevyellä tuntumalla, saattaa kokonaisuus silti olla liian rasittava. Sykemittarin avulla sitä voi pakottaa itsensä juoksemaan överikevyesti.
  • Tempo/kynnystreenit. Näitä kun ei päivittäin tee, niin ainakin itselläni on todella vaikea arvioida tuntuman perusteella sopivaa tehoa.
18 minuuttia sitten, Tylsimys kirjoitti:

Ainahan kroppaa tulee kuunnella, ei sykkeiden kyttäys sitä tarkoita että sitten ei kroppaa voisi kuunnella. Jos ideana on juosta esim. harjoitus AerK:in tuntumassa, niin kyllä minä tiukasti vaan tuijotan sitä mittaria. On aika rohkeaa väittää että juoksija pystyisi tunnustelemaan päiväkohtaista aerkia. Tottahan se on että sykealueet saattaa hieman elää, mutta jos laktaattivehkeitä ei ole + liuskat 2-3e/testi, niin kyllä se syke vaan minun mielestä se paras vaihtoehto on. 😃 Kilpailut on sitten erikseen. Minun mielestä esim. maratonin alkupuoliskalla voi hyödyntää syketietoja, mutta niissä ratkaisee enemmän tuntemus.

Lue mitä kirjoitetaan! Mä en ole väittänytkään, että se olisi helppoa, vaan että siihen suuntaan pitäisi pyrkiä. En myöskään väittänyt että se on joko tai. Itsekin harjoittelen sykeohjatusti, mutta samalla PYRIN kuuntelemaan kroppaani.

No, mulla on laktaattimittari ja jonkun verran sitä käytän treenissä. Mulla on ollut useinkin tilanteita, jossa sykemittari sanoo "aerobinen kynnys", mutta laktaattimittari jotain muuta. Olo voi olla kurja, mutta sykemittari  näyttää että ihan hyvin menee. Laktaattimittari sitten todistaa että paska olo ei ole kuvitelmaa.

Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa? Puskisitko menemään, vai uskoisitko oloasi ja vaikka keskeyttäisit treenin, tai hidastaisit vauhtia, vaikkei sulla laktaattimittaria olisikaan?

Maratonilla mulla homma toimii juuri päinvastoin. Pystyn yleensä hyvinkin tarkasti menemään sykeohjatusti n 30 k asti, jonka jälkeen sykkeillä ei ole oikein käyttöä (nestehukka, kropan lämpötila), ja mittarin voi siinä kohdassa heittää jonkkaan.

15 minuuttia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa? Puskisitko menemään, vai uskoisitko oloasi ja vaikka keskeyttäisit treenin, tai hidastaisit vauhtia, vaikkei sulla laktaattimittaria olisikaan?

Maratonilla mulla homma toimii juuri päinvastoin. Pystyn yleensä hyvinkin tarkasti menemään sykeohjatusti n 30 k asti, jonka jälkeen sykkeillä ei ole oikein käyttöä (nestehukka, kropan lämpötila), ja mittarin voi siinä kohdassa heittää jonkkaan.

Jos harjoitusta ei pysty suorittamaan, on sen takana HYVIN suurella todennäköisyydellä jotain ihan muuta kuin päiväkohtainen syketasojen vaihtelu, joten tämä ei sinänsä liity keskusteluun. Kroppaa kun kuuntelee niin hyvin menee, mutta Aerkki on aerkki vaikka voissa paistaisi. Ei se toisinsanoen kymmeniä lyöntejä heitä, joten syke on laktaattitestin jälkeen paras mittari. En oikein ymmärtänyt tätä.

Mitä tarkoitat päinvastoin? Minun mielipide oli että maratonin alkupuoliskalla pystyy sykettä käyttämään hyvin vauhdinjakoa helpottamaan, kuten sinäkin tuossa totesit?

15 minuuttia sitten, Tylsimys kirjoitti:

Mitä tarkoitat päinvastoin? Minun mielipide oli että maratonin alkupuoliskalla pystyy sykettä käyttämään hyvin vauhdinjakoa helpottamaan, kuten sinäkin tuossa totesit?

Sori, luin huonosti tuon osan kommentistasi. Siis juuri samalla tavalla ajattelen itsekin.

Tuohon toiseen en viitsi kommentoida tässä kohdassa. Niin kuin itsekin sanoit, niin ei liity keskusteluun. 

Alussa kommentoin PPPP-sääntöä ja kropan kuuntelua. Pysyn edelleen kannassani.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Our picks

• VJ Ultra
      Uutta kenkää tulossa VJ Sportilta:

”💥 Nyt on aika esitellä uusi VJ Ultra 💥

VJ ultra on hyvin vaimennettu polkujuoksukenkä, joka on kehitetty yhdessä huippu-urheilijoiden kanssa. Nimensä mukaisesti Ultra soveltuu hyvin pidemmille matkoille ja niille juoksijoille, jotka arvostavat vaimennuksen tuomaa mukavuutta. 
      Vaimennuksesta huolimatta emme ole tehneet kompromisseja keveyden tai juostavuuden suhteen 🔥💪
      Kengillemme tunnusomaisesta loistavasta pidosta huolehtii omasta erikoiskumistamme valmistettu Superior Contact -ulkopohja. Medium+ lestin ansiosta varpailla on hieman enemmän tilaa, mikä tekee juoksusta tasapainoisempaa ja mukavampaa. Ultra tulee myyntiin ensi viikolla niin jälleenmyyjille kuin omaan verkkokauppaammekin. ”

• 2 vastausta
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy