Jump to content
Juoksufoorumi.fi

neuvoa aloittelijalle?

jaakkoveto
 Share

Recommended Posts

Olen harrastanut hiihtoa kilpailumielessä koiran kanssa ja nyt ajatus kokeilla maratonia.

ja tietysti koko maraton 30.6.

Sohvaperunana on oltu tässä pari kuukautta, sitä ennen tavoitteellista harjoittelua talven kisakauteen about kolmen neljän vuoden ajan.

Juoksua on nyt aloiteltu totuttelemalla asfalttiin. Muutama 40 minuutin lenkki ja pari tunnin lenkkiä.

Mutta miten tästä eteenpäin?? Pitkät lenkin on tarkoitus juosta maastossa, jotta jalat eivät mene ihan jumiin.

Antakee neuvoa aloittelijalle. Olen lukenut jonkin verran näitä ohjeita, mutta vinkkejä kaivataan.

Hiljaa hyvää tulee. Eli kannattaa varoa liiallista harjoittelua, etteivät paikat tosiaankaan mene jumiin tai jopa rikki.

Sitten tulee se mutta....

...maratonit juostaan pääosin asfaltilla, eli sitä jalkojen iskukestävyyttä on syytä ihan oikeasti treenata. Itse siirtäisin pikkuihiljaa nuo pitkätkin lenkit asfaltille.

Kuulostaa aika kovalta aikataululta, mutta kun aerobinen kunto on vielä hiihtohommelin jäljiltä paremmassa kunnossa, kuin mitä voisi päätellä, jos 10vko ennen maratonia on tehty vasta max. tunnin lenkkejä niin ok. Ilmeisesti treenausta tarvitsee nimenomaan jalkojen kestävyys eikä kunto sinänsä?

Kantsii ehkä pitää aerobista kuntoa yllä oheisharjoittelulla, jos jalat ei kestä paljoa juoksua ja tehdä juoksua vaan pari lenkkiä sen pitkän lisäksi ihan loppuun asti.

Ja tämä on sitten ihan valistumaton arvaus.