Jump to content
Juoksufoorumi.fi

DrZipzoke (HCM 15.5.2021 alle 3h {JD 2Q})

Arvostele ketju:

Recommended Posts

Tuon absoluuttisen oikean treeni vauhdin hakeminen on kyllä hieman hankalaa. Varsinkin kun kisoja on niin harvakseen, ettei pääse ulosmittaamaan kuntoa. Itse määrittelen kunnon 8-10km VK lenkin mukaan, joka pyritään juoksemaan aina samaa reittiä. No talvella eri reitti kuin kesällä. Talvella toki tulos on aina sinne päin kun välillä on lunta ja välillä tossu ei pidä. Kunnon kehityksestä kertoo myös se, että minkä oli lenkin tuntuma eli pitikö puristaa vai menikö helposti. Minulla yläkynnys on mittausten mukaan alhaisempi kuin vaikkapa puolimaratonin keskisyke tai vauhti. Myös puolipitkällä lenkillä kertoo kunnosta lenkin tuntuma suhteessa vauhteihin. Tuo tuntuma on hiukan epämääräinen käsite tai ainakin oli minulle joskus, mutta jossain vaiheessa aukesi mistä on kysymys. Itse kipittelen VK:n 4.00 sta ja viimeksi taisi mennä 3.55. Nyt kun tiet sulaa niin voisi kokeilla 3.50 vauhtia. Itse olen nostanut viikko kilsat sinne 100-110km väliin, jotta kuntoa saisin ylös. Pakko lisätä määrää kun lahjat ei muuten riitä

2 tuntia sitten, DrZipzoke kirjoitti:

Näyttäisi 169-173 tuntumassa puolimaratonin sykkeet olleet, sää oli puolipilvinen +17 C. Tämähän alkaa vaikuttamaan siltä että olen Garminin testin ansioista treenannut aivan väärillä olettamuksilla.

Olisin melkein voinut arvata, että tuohon syke osuu. Minulla aika sama maksimisyke ainakin ollut muutama vuosi sitten, ja hyvin onnistunut puolimara tai muut sen mittaiset suoritukset että pitäisi olla anakynnyksellä oli juuri tuossa 170 tienoilla, aiemmin vähän ylikin. Jos laktaattia muodostuisi nopeasti jo noilla sykkeillä ja vauhdeilla, niin täysivauhtisella puolikkaalla tulisi selvästi positiivinen splitti.

17 tuntia sitten, juhanahm kirjoitti:

Minulla yläkynnys on mittausten mukaan alhaisempi kuin vaikkapa puolimaratonin keskisyke tai vauhti. 

16 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Jos laktaattia muodostuisi nopeasti jo noilla sykkeillä ja vauhdeilla, niin täysivauhtisella puolikkaalla tulisi selvästi positiivinen splitti.

Arvelisin että on tosiaan poikkeuksellista jos puolimaraton menee tasavauhtisesti anaerobisen kynnyksen yläpuolella. Lueskelin internettiä ja yleinen käsitys tuntuu olevan että anaerobisella kynnyksellä jaksetaan juosta n. tunti maksimaalisella effortilla, jolloin vauhti on kympin ja puolimaratonin kisavauhtien välillä.

Otan nyt olettamuksen että minulla ana-kynnys onkin jossain 170 hujakoilla, eli n. 90% maksimista. Täytyypä harkita jos kävisi itsekin ihan testaamassa sen suorassa maksimaalisen hapenottokyvyn testissä.

Suunnittelin myös että käyn tuolla Finlandia -maratonreitillä testaamassa jo puolimaratonin lähiviikkoina jos/kun tiet ovat sulia ja katselen samalla pullopiilot.

tunti sitten, DrZipzoke kirjoitti:

Lantio on kallistunut eteenpäin ja sen vuoksi alaselkä kipeytyy.

Muistinkin nähneeni jossain tästä samasta asiasta foorumilla ja @puujalka:han se @mml:n ketjussa mainitsi tästä samasta lonkankoukistajan kireydestä ja sen aiheuttamista ongelmista aivan kuten tuossa videossakin esitetään. Ilmeisesti Youtuben algoritimit havaitsivat asian.

Su

6 km, 5.16/km, HR 122

Ma

Kuntosali ml. vähän käsiä, keskivartaloa

Ti

Q1=

24 km E, 5.10/km, HR 127, 257W

Ke

Kuntosali ml. jalkaprässi, yhden jalan kyykyt, kuminauhapelleilyt

Tänään

8 km, 4.49/km, HR 124, 272 W

Kyllä, tilasin lenkkarin nauhoihin liitettävän "tehomittarin", Strydin. En vielä ole vakuuttunut antaako se merkittävää lisäinfoa vai onko se suuri huijaus. Se on ehkä jotain siltä väliltä. 

Sille pitäisi ensiksi opettaa Critical Power eli maksimiteho jonka pystyn pitämään tunnin ajan juoksussa (eli anaerobisen kynnys). Tästä se pystyy päättelemään kuinka paljon jaksan ja voin tuottaa tehoa kilogrammoiheni nähden tällä kynnysvauhdilla ja se osaa laskea sen perusteella kisaennusteeni, koska tiettyyn matkaan kuluva energia on jokseenkin vakio. No, onhan noita laskureita jo ennestään.

Sitten se määrittää minulle voima-Zonet 1-5 jotka vastanneevat jotakuinkin sykealueita ja mahdollistaa wattien mukaiset harjoitusohjelmat. Laite ilmeisesti oppii CP:n automaattisesti kun on muutaman juoksun tehnyt, mutta sen opettamiseen suositellaan 5k tai 10k kisaa tai Strydin omaa testiä jossa juostaan ensin täysiä 9 min ja sitten hetken kuluttua 1 min. Taidan nyt juosta tuon 5k niin tuleepahan sekin juostua ensimmäistä kertaa.

4 minuuttia sitten, DrZipzoke kirjoitti:

Laite ilmeisesti oppii CP:n automaattisesti kun on muutaman juoksun tehnyt, mutta sen opettamiseen suositellaan 5k tai 10k kisaa tai Strydin omaa testiä jossa juostaan ensin täysiä 9 min ja sitten hetken kuluttua 1 min. Taidan nyt juosta tuon 5k niin tuleepahan sekin juostua ensimmäistä kertaa.

Ei opi laite/järjestelmä itse muutamasta juoksusta. Se ennuste perustuu malliin, joka vaatii maksimaalisia suorituksia. Eli vain treenaamalla normaalisti ennuste on selvästi alakanttiin. Myöskään pelkkä 5k tai 10k ei tule toimimaan, valitettavasti. Nimittäin niissä on sellainen ongelma, että sitten sinulla on aliarvioituna anaerobinen teho (jos et ole juossut 30s..1min täysiä). Eli suosittelen juoksemaan 5k/10k täysiä ja sen LISÄKSI muutamia lyhyempiä vetoja, ehkä 10s+30s+2min. Tuon jälkeen mallin pitäisi toimia luotettavasti. Kunhan muistat aika-ajoin aina juosta noita maksimaalisia vetoja eri pituisina. 

Älä huoli, kyllä tuo Stryd toimii ihan 98% luotettavasti ja siinäkin se 2% virhe on käytännössä aina tekninen ongelma, joka menee takuuseen/huoltoon/softakorjaukseen/käyttäjän korjaukseen. Siitä tulee olemaan paljon hyötyä, jos jaksat opetella, miten sitä on järkevää käyttää harjoittelussa!

15 minuuttia sitten, DrZipzoke kirjoitti:

Kyllä, tilasin lenkkarin nauhoihin liitettävän "tehomittarin", Strydin. En vielä ole vakuuttunut antaako se merkittävää lisäinfoa vai onko se suuri huijaus. Se on ehkä jotain siltä väliltä.

Ainakin Strydiä käytettäessä voi rapsan perään laittaa teholukeman, mikä näyttää ammattimaiselta.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

• Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:

"Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!

Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 

Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 

Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI

Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy