Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräretkeilyelämyksiä

Fuli
 Share

Recommended Posts

Samaan aikaan, kun haaveilen ensimmäisestä maratonista, haaveilen myös pidemmän pyöräretken tekemisestä. Jonain päivänä haluaisin polkaista rannikkomaisemissa Turusta Ouluun. Matkaan olisi tarkoitus varata aikaa melkein kuukausi, eikä tarkoituksenani ole selvittää reittiä lyhyimmällä tavalla, eikä mahdollisimman nopeasti vaan nautiskellen.

Alkuperäinen suunnitelma oli tehdä retki ensi kesänä, mutta koska täyttä lomaa on luultavasti vain heinäkuussa ja maraton on kesäkuun vika päivä, niin toistaiseksi idea saa luultavasti odottaa parempia aikoja. Lisäksi kaverin houkutteleminen mukaan on ollut yllättävän vaikeaa. (Hulluko oon?)

Olisin kuitenkin jo nyt kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia kyseisestä reitistä tai jostain pätkästä Turku-Oulu välillä. Saa myös kertoilla omista pidemmistä pyöräretkistä, jos joltain sellaisia löytyy. Vinkkejä hyvistä majoitus- ja ruokapaikoista, nähtävyyksistä ja maisemista otetaan ilolla vastaan. Kommentoida saa myös sitä, minkälainen päivämatka olisi järkevä pyöräillä.

Tarkoitus olisi suurimmaksi osaksi yöpyä leirintäalueilla, joten päivämatkassa pitää huomioida aika, joka menee teltan pystyttämiseen ja ruoanlaittoon.

Tostapa opaskirjaa ruokkimaan ajatuksia:

http://www.karttakeskus.fi/workspace.client_organization/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=F123816

Muutama kesä sitten ajelin Oulusta Turkuun. Moni on jälkikäteen todennut, että kannattaa ajaa nimenomaan Turusta päin, niin vallitsevat tuulet olisi myötiset...

Ite en jaksanut kuppelehtia viikkoa pitempää tolla reitillä. Niin no, lomaakaan ei tainnut olla silloin enempää :smiley: Leirintäalueita on aika mukavasti matkan varrella. Ruottinkielisellä pohjanmaalla tuntuu ku olis ulkomailla. Mukavia pikkukaupunkeja piisaa rannikolla. Että eipä muuta ku pistät fillarin kuntoon, ja lähet ajeleen jo ens kesänä. Ei se suunnittelemalla kummene, ite ainakin tykkään edellisenä iltana suunnitella, minne seuraavana päivänä ajelee.

Itse asiassa tuosta kartasta idea joskus vuosia sitten lähti. Itselleni en sitä ole ostanut, kun olen ajatellut, että jos vaikka uusi painos tulisi. Välillä kyllä käyn vilasemassa sitä kirjakaupassa.

Itse asiassa vanhemmat ovat tätäkin ideaa kauhistelleet ja ehdottaneet, että lähtevät huoltoautolla mukaan retkelle. Ajattelevat, että eihän nuorta tyttöä voi yksin tuonne päästää. Sillon voisi päästä hotelliinkin, kun eihän vanhat ihmiset nyt mihinkään leirintäalueille halua. Mutta oikeastaan yksi olennainen osa olisi se, että tämä olisi todellakin retki ja yöpyisin teltassa. Toki tuo kaveri helpottaisi tuota matkantekoa ja se toisi myös turvaa, jos jotain matkalla sattuisi. Lisäksi voisi välillä majoittua mökkiin, jos oikein sataa, niin ettei kustannukset pompsahda. Samanhenkiset kaverit ovat vaan aika vähissä, tai sitten he ovat työnarkomaaneja kesäisin.

Itse pidän vaan Suomea niin turvallisena maana, etten osaa pelätä eli en näe ongelmaa yksin lähtemisessä.

Niin ja minulle ovat kaverit todenneet, että aja mielummin Oulusta Turkuun, niin pääset alamäkeä.

No, esimerkiksi opiskelijabileissä alkoholin kanssa tolskaaminen on paljon vaarallisempaa, kuin yksi muutaman sadan kilsan fillarireissu. Jos vielä majoittuu leirintäalueille, jotka Suomessa ovat käsittääkseni verraten turvallisia ;)

Toki naiselle on suurempi kynnys lähtä yksin reissuun kuin meille miehille, mutta onpa omaan tuttavapiiriin siunautunut naisia, jotka yksinään viheltää repputuristina vaikka mitä Pakistaneja. En tiiä, jättävätkö kertomatta iskälle ja äiskälle matkakohteensa...

Tota opaskirjasta ny ei välttämättä kantsi ostaa, käyt vaikka kirjastosta lainaamassa sen verran ku haluut siittä luntata mahdollisia nähtävyyksiä. Sen sijaan ostat tarvittavat Pyöräily GT kartat, niin löydät mukavia pikkuteitä etkä uuvuta ittees kasitien reunaa turhaan tahkoamalla.

Leirintäalueista löytyy tietoa http://www.camping.fi ja matkalle pummaat mukaan tuon sivulla mainittavan Camping in Finland -lehden. Pohjoismainen leirintäaluekortti maksaa ittensä takaisin vähänkin pitemmässä reissussa.

Leirintäaluekortti pitää kyllä hankkia ehdottomasti. Viime kesänä kattelin aika ahkerastikin netistä noita leirintäalueita. Yyterissä ja Kalajoella voisi ehkä viettää muutaman päivän.

Löytyykö toi opaskirjanen kirjastostakin? Ei ollut tullut mieleenikään, että kirjastosta tuollaisia löytyisi. Lähinnä tuon kartan takia olin ajatellut sitä opaskirjaa hankkia, mutta onhan tietty noita muitakin vaihtoehtoja. Hyvä, että sanoit. Olen siis vielä aika suunnitteluasteella.