Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Apua kellon hankintaan?


Piisku

Recommended Posts

Heippa!

Mulla on kello menossa vaihtoon, tällä hetkellä ollut Polarin M400. mutta ongelmana on, etten oikein tiedä mitä lähtisin katsomaan. Olen kierrellyt kaupoissa, mutta ei oikein tunnu olevan tietoa. Toiveena olisi, että kello sopii pieneen ranteeseen ja mittaa sykkeen ranteesta. Polar ignite olisi kokoluokaltaan sopiva, mutta en missään nimessä halua kosketusnäyttöä. Vantage taas tuntuu hieman isolta. Minulle riittää kelloon gps ja sykemittaus. Eli vain treenikäyttöön. Lajeina luistelu, hiihto, juoksu, soutu, pyöräily ja suunnistus. Olisin kiitollinen vinkeistä 🙂

Link to comment
Share on other sites

Selasin kyllä tuon keskustelun läpi, mutten ehkä osannut poimia oikeita asioita sieltä, kun esimerkiksi kellon kokoon en oikein törmännyt... Itse tosiaan tarvitsen nimenomaan rannemittauksen, sillä jostain syystä sykevyö ei pysy kunnolla paikallaan ja jos koittaa kiristää,niin hiertää. Nyt jo pari vuotta ollut tämä ongelma, ensin vain juoksussa,mut nyt jo muissakin lajeissa... itse olen kokenut tuon oman polarin rannemittauksen suht hyväksi ja riittäväksi minulle. Kello on vain niin valtava, että joudun pitämään sitä aika ylhäällä käsivarressa,mikä hankaloittaa aika paljon. 

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Millä mittarilla olet tuota rannesykemittausta kokeillut? Varsinkin talvella siinä voi olla suuriakin heittoja, ja eri lajeissa toimii vähän erilailla. Esim itse en koskaan käytä rannesykemittausta kun en halua ottaa riskiä että sykkeet on mitä sattuu. Suurempi syy miksi käytän sykevyötä on se että talvella pidän mittaria aina takin hihan päällä ja silloin rannemittaus ei tietenkään toimi.

Yksi vaihtoehto on käyttää esim käsivarteen laitettavaa sensoria kuten OH1, joka pitäisi olla tarkempi kuin rannesyke.

En edes tiedä onko nykyisin myynnissä yhtään mittaria ilman rannesykemittausta enää.

Link to comment
Share on other sites

Samaan yksinkertaiseen käyttöliittymään uudemmat Polarit eivät pääse kuin m4x0 ja v800 mallit. Samoin kaikenlaista turhahkoa ominaisuutta niissä on, koska ovat nykyään keskittyneet etenkin palautumisen mittaamiseen. Sanotaan vaikka niin että jos Polar M430 toiminnallisuuden saisi igniten muodossa ja koossa, olisi siinä täydellinen kello vain treeneihin. Mutta nykyään kaikki kellot tuovat mukanaan kaikkea muuta ylimääräistä. Ja polarissa niitä ei saa edes pois päältä.
 

 

Polarissa löytyy kellosta valmiina lajeja paljon (130), jos se merkitsee että lajit ovat treenin jälkeen palvelussa oikein. Käytännössä noissa lajeissa ei ole mitään merkitystä, koska ainoastaan juoksussa on erityisiä ominaisuuksia (kadenssi, teho). Polar vantaget (M, V ja V2) ovat melko kevyitä vaikka muuten suht isoja. Ovat suunnon kanssa samaa kokoluokkaa mutta painavat 25-40% vähemmän. Igniten gps-tarkkuus on myös heikompi. Vantagen tarkkuus on nykyisin suht sama M400 ja m430. Gps-tarkkuus on yleisesti siis heikentynyt, koska on suosittu virtapihiyttä ja pientä kokoa.

 

Garmineita löytyy sitten pienemmässä koossa olevia kelloja. Ehkä yksi huono puoli on se, että mitä halvempi malli, sitä vähemmän lajeja valittavana. Juoksu ja pyöräily löytyvät varmaan melkein kaikista mutta noita muita ei. Suunnistusta ei ole missään. Toisaalta sillä ei ole kyllä käytännössä merkitystä, paitsi jos haluaa seurata jälkeenpäin kokonaismääriä per laji. Garmin 45, 245 ovat pienikokoisia ja 45 on vielä S malli vielä pienempänä. Ne ovat ns päivittäiskäytössä mukavampia. Myös Vivoactive 4(s) ja Venu (myös sq eli neliskulmaisen muotoinen malli) ovat pieniä. Niissä on enemmän ominaisuuksia kuin 45 ja 245 malleissa mutta niistä puuttuu joitain spesifisesti juoksuun tehtyjä ominaisuuksia kuten juoksun analytiikkaa ja intervalliharjoitusten teko. Intervalleja voi kyllä helposti tehdä ihan vain itse kellosta väliajan ottamalla. Ainakin itse teen niin vaikka kellossa olisi ym ominaisuus.

 

Omasta kokemuksesta sykemittaus ranteesta toimii parhaiten Polareissa ja esim vanhassa M430 oli yhtä toimiva kuin Vantageissa. Mutta toisilla Garmin toimii paremmin. Suosittelen itse myös polar OH1:stä sykemittaukseen jos haluaa myös kylmemmällä säällä toimivaa mittausta. Se on mukavampi kuin perinteinen sykevyö ja toimii lähes yhtä hyvin.

 

Coros Pace 2 on myös pieni ja kevyt. Siinä ei ole paljoa eri lajeja mutta paljon juoksuun liittyviä ominaisuuksia. Saatavuus on vain toistaiseksi huono.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy