Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Dropin vaikutus pohkeisiin

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Mietin, että kummat aktivoivat pohjelihaksia vähemmän: korkean vai negatiivisen dropin (päkijä kantapätä korkeammalla) kengät, kun a) juoksen b) kävelen? Korkean dropin pitäisi auttaa laskeutumaan enemmän kantapää edellä ainakin juostessa, jolloin pohjelihas ei rasitu niin paljoa, mutta minua hämmentää se, että vaikka negatiivinen droppi ohjaa askelta enemmän jalkaterän keskiosaan tai päkijälle, se myös toisaalta venyttää pohkeita, minkä pitäisi taas vaikutta päin vastoin? Ainakin kuvittelisin, että kävellessä negatiivinen droppi venyttää hyvin pohkeita, juostessa en ole niinkään varma.

Link to post
Share on other sites

Puhtaasti vaan estettisistä syistä, sillä haluaisin pohjelihakseni pienenevän. Tiedän, että iso vaikutus lihasten pienenmiseen on myös kalorivajeella lihasten käyttämättömyyden lisäksi, mutta jos tällä kenkämetodilla voisi edes jotain vaikuttaa. Vältän jo liiallista ylämäkien juoksemista ja juoksen n. 2-3x/vko ihan omaksi ilokseni vaan. Juoksu on niin mukavaa, etten sitä tämän takia halua tietenkään lopettaa.

Link to post
Share on other sites

Siitä en olisi huolissaan että juoksuponnistuksessa pohje kasvaisi. Katsopa noiden kavereiden pohkeita jotka juoksevat ~200km viikossa. Ovat kuin riisipuikot. Tämä johtuu pitkälti siitä että juoksu ei vaadi kovin paljon maksimaalista voimaa eikä siten lisää lihasten poikkipintaa ja runsas juoksu pikemmin kiinteyttää pohkeita kun pläski poistuu, aineenvaihdunta ja kudosnesteiden palautuminen tehostuu ja vähentää turvotusta jne.

Link to post
Share on other sites

Kyllä pohkeen massa on massaa ja vielä erityisen haitallista ja epätaloudellista massaa kun se on vipuvarsien päässä. Tämä taisi olla myös yksi teorioista miksi afrikkalaiset juoksijat ovat niin hyviä. Mutta kyllä he myös juoksevat paljon ja pohje kasvaisi jos se ylipäänsä runsaalla kestävyysharjoittelulla kasvaisi. Pohkeelta/alaraajalta tarvitaan juokussa keveyden lisäksi  kimmoisaa/elastista ominaisuutta eli sen pitää voida varastoida kehossa lentovaiheessa valmiiksi oleva potentiaali/liike-energia ja palauttaa se taas liikkeeksi mahdollisimman hyvin jotta voimaa ei huku tarpeettomasti. Voiman tuottaminen on pitkälti hermoston ominaisuus ja voimaa voi lisätä muutenkin kuin hypertofisella lihasharjoittelulla l. pohjetta paksuntamalla. Se että pohje on paksu voi tarkoittaa että 'iskari ei tunnu olevan pohjassa' äkkiseltään kun voima riittää seisomaan pohkeilla, mutta on sitten vielä eri asia onko sillä pohkeella pitkäkestoinen juokseminen taloudellista ja tehokasta kun pohje painaa eikä ehkä pysty tuottamaan voimaa vaadittavalla nopeudella, aerobisen energiantuoton varassa tai tarpeeksi raajan elastista mekanismia hyödyntäen. Noista asioista seuraa että juoksussa kuten muissakin lajeissa voimaa kannattaa harjoittaa etenkin lajinomaisesti jolloin harjoittelu huomioi sen millaista voimaa suorituksessa pystyy hyödyntämään eikä vain kasvateta lihaksia näön vuoksi ilman että niistä saataisiin parasta hyötyä suoritukseen.

Link to post
Share on other sites

Pohkeiden, kuten muidenkin lihasten, muoto on yksilöllistä, eikä siihen voi juurikaan vaikuttaa. Joillakin ihmisillä lihakset ovat "lyhyempiä" ja jänteen osuus on suurempi, kun taas joillain vice versa eli lihas on pitkä ja jänne suhteessa lyhyempi. Todennäköisesti sun pohkeet on jälkimmäistä valmistuserää.

 

Hyvä juttu tässä on se, että juoksuharjoittelu ei sun pohkeiden muotoa tule muuttamaan, joten kannattaa lopettaa tyhmäily treenin suhteen ja vahvistaa niitä pohkeita. Vahvat pohkeet ovat juoksussa erittäin tärkeät niin tehokkaan juoksun kuin vammojen ehkäisyn kannalta. Jokainen voi (ainakin mielessään) koittaa juosta pelkästään kantapäillä ja havainnoida millaista lyllertämistä se on.

Link to post
Share on other sites
17 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Pohkeelta/alaraajalta tarvitaan juokussa keveyden lisäksi  kimmoisaa/elastista ominaisuutta eli sen pitää voida varastoida kehossa lentovaiheessa valmiiksi oleva potentiaali/liike-energia ja palauttaa se taas liikkeeksi mahdollisimman hyvin jotta voimaa ei huku tarpeettomasti.

 

Oikein, kyllä noilla jalkapohja-nilkka-pohje systeemeillä on iso vaikutus juoksuun ja askeleeseen.  Jos juoksijalla siellä on jonkinlaista kimmoisuutta, niin siitä on hyötyä. Varsinkin sitten, kun juostaan kovempaa. Mutta jos tuolla lumisilla teillä hölkkää kantapäävoittoisesti koukkupolvilla, niin siinä ei paljon elastista energiaa esiinny.

 

Sitä samaa juttuahan haetaan noilla hiilikuitulevyillä varustetuilla kengillä. Askeleen aikana jalan systeemeihin varastoituu energiaa, ja se pyritään hyödyntämään askeleen ponnistusvaiheessa.

 

Jostakin syystä viime viikkoina on tullut mietittyä sellaista, että jos joku juoksija vaikka vuoden tai parin ajan vahvistaisi ahkerasti jalkapohjia ja myös niinku varpaita, niin olisiko tuloksena tehokkaampi ponnistus ja askel. Vai tappaisiko lenkkarit sen hyödyn. 

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, huh huh kirjoitti:

Jostakin syystä viime viikkoina on tullut mietittyä sellaista, että jos joku juoksija vaikka vuoden tai parin ajan vahvistaisi ahkerasti jalkapohjia ja myös niinku varpaita, niin olisiko tuloksena tehokkaampi ponnistus ja askel. Vai tappaisiko lenkkarit sen hyödyn. 

Ainakin hiilikuitulevykengät tappavat sen ja muut päkiästä taipumattomat kengät, jalan luontainen windlass-mekanismi ei niissä pääse toteutumaan. 

Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, sk kirjoitti:

Ainakin hiilikuitulevykengät tappavat sen ja muut päkiästä taipumattomat kengät, jalan luontainen windlass-mekanismi ei niissä pääse toteutumaan. 

Niin kai se sitten on. Monissa kestävyysjuoksupiikkareissa taitaa olla löysä pohja, ja sellaisissa juoksu voi tuntua tehottomalta. Koska on tottunut lenkkareihin eikä paljasjalkajuoksuun.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy