Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Juoksuharjoittelun sovittaminen talviolosuhteisiin

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Talvella perusharjoittelu onnistuu hyvin, mutta juoksu on liukkaudesta ja lumesta johtuen hitaampaa.

 

  • onko tämä ensinnäkään ongelma?
  • tulisiko harjoittelun kuormitusta sovittaa kesäolosuhteita vastaavaksi?
  • jos kyllä, tulisiko juoksuvauhtia laskea niin, että kuorma vastaa kesäolosuhteita?
  • vai sittenkin lyhentää lenkkiä mutta yrittää juosta samaa vauhtia?

 

Ainakin minusta tuntuu, että olisi hyvä päästä juoksemaan nopeusharjoituksia pitävällä alustalla. Mutta onko se pelkkää turhaa hifistelyä?

Link to post
Share on other sites

Päätin tässä talvella treenailla aktiaa silmällä pitäen ja kovat treenit on sujuneet yllättävänkin hyvin. Muutamia muutoksia tein kesäharjoitteluun verrattuna, jotka ovat tuntuneet ihan hyviltä:

 

- Pilkoin pitkiksen kahteen osaan (2 x n. 60min), niin ei pääse kylmettymään. Olen juossut toisen pätkän vähän reippaammin, tyyliin 2x20min maravauhtia.

 

- VO2-treenit olen tehnyt kadulla tuntuman mukaan aikaan perustuen. Uusi suosikki on 3x(10x40s/20s), jossa 40s mennään kovaa ja 20s rullaten. Hyvin pelaa.

 

- Muutenkin kaikki lenkit ovat olleet vauhdin sijaan tuntumaan perustuvia. Tämä on aika hyvä, kun keli vaihtelee ja tarkan vauhdin määrittely on hankalaa.

 

- Jos keli on totaalisen paska, niin teen vedot mäkitreeninä. Ei huono tämäkään, tuleepahan vähän erilaista ärsykettä.

 

Saa nähdä millaista tulosta syntyy. Tuntuma on hyvä, mutta tammikuun aktialla kunto mitataan.

  

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, jogo3000 kirjoitti:
  • onko tämä ensinnäkään ongelma?
  • tulisiko harjoittelun kuormitusta sovittaa kesäolosuhteita vastaavaksi?
  • jos kyllä, tulisiko juoksuvauhtia laskea niin, että kuorma vastaa kesäolosuhteita?
  • vai sittenkin lyhentää lenkkiä mutta yrittää juosta samaa vauhtia?

Ainakin minusta tuntuu, että olisi hyvä päästä juoksemaan nopeusharjoituksia pitävällä alustalla. Mutta onko se pelkkää turhaa hifistelyä?

 

Talviharjoittelu on ongelma jos siitä sellaisen tekee. Nykyisin tosin on lähes joka nurkalla halleja ja juoksumatot ovat halvempia kuin ikinä. Eikä Etelä-Suomessa edes ole ollut kunnon talvea moneen vuoteen.

 

Silloin kun vielä treenasin lyhyemmille matkoille tein käytännössä kaiken harjoittelun talvellakin ulkona. Hallissa kävin ehkä 1-2 kertaa talvessa juoksemassa tonnin vetoja, nekin hyvin maltillisilla vauhdeilla. Peruskestävyyslenkit pyrin tekemään samalla syketasolla kuin kesällä, vauhteihin en juuri kiinnittänyt huomiota. VK-lenkkejä tein 1-2 kertaa viikossa, niissäkään vauhti ei päätä huimannut. Silti keväisin noin kympin maantiekisat kulkivat yleensä sellaisella vauhdilla, että sai kuvan paikallislehteen.

 

Määrää juoksin talvella reilusti enemmän kuin kesällä. Kuulun siihen sukupolveen, jonka mukaan talvella tehdään peruskuntoharjoittelua ja rakennetaan sitä pohjaa, jotta kestetään kevään ja kesän tehoharjoitukset ja kilpailut. 

 

Mikäli tavoitteet ovat 1500m pidemmillä matkoilla ovat nopeusharjoitukset talvella turhaa hifistelyä, pikajuoksijoilla asia on tietenkin toisin. Nykyisin monen juoksijan talviharjoittelua sotkevat kaiken maailman Aktia-cupit sun muut talvikauden treenikisat, joihin keskitytään ja viimeistellään kuin kauden päätapahtumaan. 

Link to post
Share on other sites

Ylellä myös juttua ulkoharjoittelusta johon on ainakin tällä seudulla ollut nyt pakko siirtyä melkein kokonaan.

 

Kyllähän se varmasti hyvä olisi toisinaan juosta myös nopeasti pitävällä alustallakin esim. hallissa. Suomen talvi on kuitenkin pitkä aika vain kyntää. Tosin täällä etelässähän on täysi kesä pidon kannalta ainakin joka toinen päivä. Jos olisi lunta ja jäätä niin hiihtäminen olisi varteenotettava vaihtoehto jossa voi iskuttomuuden kautta tehdä enemmän tunteja.

Muokattu
Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, X66 kirjoitti:

Soratiet jäätyvät ikävästi talvella. Mistä löydätte jalkaystävällisempää pohjaa talvioloissa?

 

Itse juoksen niin paljon kuin mahdollista poluilla, myös talvella. Omat jalat tykkään enemmän siitä kuin jäätyneestä tiestä. Ja jos nastakengällä juoksee, on tuntuma polulla paljon miellyttävämpi kuin tiellä.

Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, hatapa kirjoitti:

 

Jos asfaltti on liian kovaa jaloille, niin lumi kyllä pehmentää alustaa juuri sopivasti. 

 

Itse olen keksinyt tänä syksynä/talvena ensimmäistä kertaa käydä juoksemassa kovavauhtisemmat treenit yu-kentän mondolla! Suosittelen, se ei ole liukas sateellakaan eikä jäädykään ihan äkkiä. 

Link to post
Share on other sites

Pakko se on sovittaa juoksuvauhteja, kun kesänopeudet talvella nostaa sykkeet ainakin mulla n.15 pykälää korkeammaksi.

Johtuu ihan lämpötilasta. Pintaverisuonet talvella supistuneemmassa tilassa niin pumppu kovemmalla rasituksella.

Rasitusvammariski myös lisääntyy varovaisemman askelluksen takia.

Kai se on PK määrää pääasiassa ja kerran viikossa(tasosta riippuen tai tavoitteista) erilaisia VK harjoitteita

Lihaskuntoa myös 2krt/vko voi huoletta tehdä.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Olen itse juossut aktiivisemmin nyt muutaman kuukauden ajan. Olin suunnitellut että otan pitkät (15-20 km) lenkit ohjelmaan vuoden alussa mutta nyt tänne eteläänkin tuli talvikelit. Mietin, että onko tässä nyt riski aiheuttaa itselleen joku vamma, jos liukkaalla/kovalla lähtee pidempiä lenkkejä juoksemaan? Lisäksi lopetin työmatkapyöräilyn liukkauden takia, joten nyt keho kaipaisi enemmän juoksua kun muuta treeniä ei tule arjessa. Huomaan jumiutuneen aika samankaltaisiin lenkkeihin, peruslenkki on 60-80 minuuttia 130-140 sykkeellä, joskus teen 30 min lenkin joka tuntuu aina loppuvan ennen kuin on ehtinyt alkaa. En tykkää lyhyistä, kun tuntuu että ei niin lyhyestä lenkistä ole mitään hyötyä. Kuitenkin koita lyhyitä on joka juoksu ohjelmassa niin oon "pakolla" sitten niitäkin tehnyt. 

 

Pari päivää sitten jostain puskista alkoi alaselkäkipu, en tietääkseni ole nostanut mitään painavaa huonossa asennossa joka selittäisi sen.  Jalat myös tuntuu olevan jumissa. Samoihin aikoihin olin käynyt ekaa kertaa aamulenkillä, puolen tunnin kevyt juoksu melkolailla suoraan sängystä noustua. Tämä varmaan voi myös provosoida jumiutumista, kun onhan kroppa alkuillasta lenkille lähtiessä jo vertyneempi päivän normaalin liikkumisen myötä? Aamulenkit ois mukavia, mutta pitäis kehittää tehokas lämmittely, että pääsisi nopeasti juoksemaan. Olen laiska, en jaksais lämmitellä. 

 

Mutta siis haluaisin kuulla teidän mielipiteitä, lähdenkö juoksemaan pitkää lenkkiä talvikeleillä, vai kannattaisiko odottaa sulia teitä ennen ekaa pitkää? 🤔

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy