Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Juoksuharjoittelun sovittaminen talviolosuhteisiin

Arvostele ketju:


Recommended Posts

On 10.1.2021 at 21.56, perttu kirjoitti:

@TuulalaaNyt kun olet itse kokeillut niin voit tehdä arvion ihan siltä pohjalta että miten pahalle se tuntui. Talvella kelit vaihtelee aika paljon ja joskus voi olla oikein hyvä juosta pitkis, mutta toisilla keleillä ja kengillä se voi olla jonkinlainen riski paikkojen jumittumiselle vaikka vauhti ei olisikaan niin kova. Kaikenlainen ylimääräinen luisto askelluksessa kyllä vähän jumittaa helposti paikkoja kun lihakset siihen tahtovat reagoida automaattisesti.  Silloin kannattanee pelata varman päälle ja juosta vaikka matolla tai lyhyesti ja tekee pitkiksen sitten kun on parempi olosuhde. Hyvässä lumialustassa voi olla hyvätkin puolensa, laskeutuminen voi olla pehmeämpää kuin asfaltilla ja kun pito on riittävän hyvä mutta ei aivan seinäpito niin jotkut vaivat voi olla kovaan alustaan tottumattomalle jopa vähäisempiä.

Selkäkipu tuli ja meni, jää mysteeriksi mistä johtui. Ehkä tästä kelien muutoksesta. 

 

Juoksu on koronan aikaa mahtavaa juuri siksi, että on voinut ulkona harrastaa huoletta. Sen takia salit on mulla poissa kuvioista toistaiseksi. Nastakengät vois hankkia, tai vaikka polkujuoksukengät jos niiden pohja antais vähän paremman tuntuman alustaan. Ainakin jos oikeesti liukkaita, eikä vain lumisia kelejä tulee, niin nastat varmaan nousee ostoslistalle. 

Link to post
Share on other sites

LIIKUNTAMYLLY ON SULJETTU 30.11.2020 - 31.01.2021

 

Toimipisteen kuvaus:
Hinnat

Aikuiset
- kertamaksu 3,50 e
- 10 kerran sarjakortti tai kuukausikortti 28 e
- kausikortti 84 e

Lapset (15-17 v.) ja Muut (opiskelija, työtön, eläkeläinen, varusmies/siviilipalvelus, invalidi. Alennusoikeus todistettava)
- kertamaksu 2 e
- 10 kerran sarjakortti tai kuukausikortti 16 e
- kausikortti 48 e


- henkilökohtainen asiakaskortti (kausi-, kuukausi ja sarjaliput) 4 e

Liikuntamylly palvelee monipuolisesti pääkaupunkiseudun kuntoliikuntaa ja huippu-urheilua ja on yksi yleisurheilun valtakunnallisista harjoittelukeskuksista. Säännöllistä kilpailutoimintaa järjestetään yleisurheilussa, voimistelussa ja salibandyssä. Liikuntamyllyssä on liikunnalle tarkoitettuja tiloja yhteensä 12 060 neliömetriä.

Lajit: Budolajit, itsepuolustuslajit, kiipeily, koripallo, kuntosali, lentopallo, paini, pöytätennis, salibandy, sähly, sulkapallo, tanssi, yleisurheilu.
 

Link to post
Share on other sites

Yllättävän hyvin siihen kylmyyteen tottuu. Ensin kävin 20km -10 asteessa, sitten -18 ja ne oli todella kylmiä lenkkejä ja kummallisen vaikea oli hengittää. Mutta sitten kun neljän päivän päästä juoksin 26km -19 asteessa niin se sujuikin aivan mainiosti. Sen jälkeen 20km -12 olikin helppoa.

Otinkin vaikutteita nimimerkin MMM 35km lenkistä -10 asteessa, ja muistaakseni nimim. Pexrun ei käyttänyt kovaa pakkasta tekosyynä jättää lenkki tekemättä.

 

Varmaan ennen vanhaan kestävyysjuoksijat teki päivittäin pitkiä lenkkejä vaikka olisi jotain 30 pakkasta.

 

Link to post
Share on other sites

Joo, on tullut nuorena hiihdettyä ja juostua ainakin noin -27 olosuhteissa useita kertoja. Yksilölliset vaihtelut kylmänsiedossa ovat kuulemma suuria. Sukuni on asunut Pohjois-Suomessa jo ainakin 1500-luvulta, joten olisikohan 17 sukupolven aikana ehtinyt jo vähän luonnonvalintaakin tapahtua 😉

 

Mutta vakavasti puhuen kyllä kylmään pitää aina suhtautua varoen. Paleltumat, keuhko- ja sydänoireet ovat mahdollisia.

Link to post
Share on other sites

Sallassa mitattiin tammikuussa 1900-luvun siihenastinen pakkasennätys -50,4 astetta. Se rikkoutui vasta vuonna 1999

 

liekö joku jo lenkkeillyt noilla leveyksillä..kyllä se etelä suomeskin tais aika kylmää olla välillä talvella -90 luvulla..ja hiihdettiinhän joskus kouluunkin kesät talvet ja matkaa oli 30 km . ja ylämäki oli molempiin suuntiin..:hali_hehe:

Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, Reenaaja kirjoitti:

Sallassa mitattiin tammikuussa 1900-luvun siihenastinen pakkasennätys -50,4 astetta. Se rikkoutui vasta vuonna 1999

 

Olin Sodankylässä armeijan leivissä tuolloin tammikuussa -99, kun kirjattiin mittaushistorian kylmimmät lukemat. Paikkakunnan virallinen lukema 27.1.1999 oli -49,6 astetta. Juoksua en kokeillut, mutta kevyt hyötyliikunta, telttojen pystytys ja sen semmoinen onnistui kyllä. Maastossa siis oltiin tuonakin yönä, mutta ei ollut muuta ohjelmaa kuin selviytyminen. En kuullut että kukaan olisi saanut paleltumia, joten luottamus armeijan varusteisiin ja toimintatapoihin nousi ainakin minun silmissäni.

Link to post
Share on other sites

juoksu harrastuksen sovittaminen elämään..tai elämän sovittaminen juoksuun..se on ollu tasa painon löytämistä enemmän välillä vähemmän ..yli 30 v ..mutta juoksu on usein läsnä , silloin kun laitan lenkki kamat päälle ja lähden lenkille..juoksu itselleni muuttaa muotoaan.. juoksu sinänsä ei muutu. mutta ikä, ulkoiset fyysiset rajoitukset tulevat selvemmin vastaan..joskus vedoissa , vk lenkeillä sekin unohtuu että täyttää jo 52 tänä vuonna..

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy