Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuukausi aikaa puolimaratonille

Heppu
 Share

Recommended Posts

Kerkiääkö kuukaudessa tehdä kummia puolimaratonkunnolleen. Kisa olisi 6.5.

Olen juossut peruslenkkinä 1 h ja pitkä lenkki on venynyt 2 tuntiin ilman kummoista jalkojen väsymystä. Vauhtikestävyyttä en ole kuitenkaan käytännössä ollenkaan harjoittanut, vieläkö kuukaudessa ehtisi. Hyvä aikatavoite kisassa olisi 1.50. Tuolla 2 tunnin hitaalla harjoituslenkillä on matkaa kertynyt noin 18 km, mutta kyllähän kisassa nopeammin pystyy juoksemaan, mutta pystyykö aikaan 1.50.

No toivottavasti kerkiää tehdä paljonkin! Sullahan pitäis kai olla ihan hyvät lähtökohdat? Ainakin oot juossut paljon enemmän ja pitempiä lenkkejä kuin mä. Mulla juoksulenkkejä lumientulon jälkeen eli viikosta 4 lähtien vajaa 10 kpl joista suurin osa lyhyitä palauttavia ja pisinkin vain 10 km kevyt. Hiihtoa toki aika paljon, mutta sehän ei juoksuvauhtia kehitä. Ja ennätystä piti lähteä yrittämään puolikkaalla myöskin 6.5, aikatavoite vois olla 1.35. Nyt kahden viikon keväthuilitauon aikana paino on noussut 2-3 kg, olo jotenkin laiskistunut ja tuntuu mahdottomalta ehtiä hyvään juoksukuntoon. Tämän ja 2 seuraavan viikon aikana pyrin kuitenkin harjottelemaan määrällisesti kohtuu paljon (noin 10 krt/vko) ja tekemään hyviä harjotuksia. Mun tilannetta hankaloittaa vielä se, että mun on "pakko" treenata myös soutua 30.4. olevaa 2 km kisaa varten.

Mutta sullahan on varmaan jo juoksutekniikka ja lihaskestävyys siinä mallissa, että riittää kun juokset tällä ja ens viikolla vielä 15-20km pitkikset ja pari lyhyempää vk-harjotusta ja puolikas pitäis mennä alle 1.50.

Juoksin nyt harjoituslenkillä kovempaa ja 18 km taittui sen suuremmitta ongelmitta aikaan 1.40. Vähän pitäisi siis kisassa vielä kiriä että tulisi 21 km 1.50 h.

Nyt päivä juoksun jälkeen ei jaloissa ole kipua mutta muuten väsyttää kun tuolla hitaalla 18 km 2 h tunnin lenkillä ei oikeastaan tuntunut mitään seuraavana päivänä.

Joo hyvin menee. Kisassa vauhti on kuitenkin aina harjotuksia kovempi ja sisua löytyy juosta maaliin asti vauhdikkaasti eli 1.50 alittuu sulla kevyesti. Mä juoksin sunnuntaina tän vuoden ekan "pitkiksen" eli mökkijärven ympäri, matka lienee noin 17-18km. Aikaa kului 1.39 kun viime vuonna vastaava eka pitkis kulki 11min nopeammin, silloin tosin 2vko myöheisempänä ajankohtana. Mutta ei nyt ihan parhaalta mahdolliselta tunnu juokseminen. Vielä on kuitenkin aikaa hyville harjotuksille.