Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kirja-ketju

Recommended Posts

En varmaan ole kovin monen australialaisen kirjailijan teosta (en ainakaan ulkoa muista muita) lukenut, mutta nyt on menossa yksi tuollainen.

Tim Wintonin Maantiemusiikkia on todella kauniilla tavalla kirjoitettu, vaikka kirjassa käsitellään paljon myös niitä vaikeita asioita.

Muokattu
Typo
  • Replies 1,3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

- Ei tuommoista rytyytystä, liian kovaa, pitää juosta sellaista vauhtia, että pystyy puhumaan. - Kenen kanssa? Se on yksilölaji.    😄 Miika Nousiainen, Maaninkavaara 

Sain lopulta kahlattua läpi Trio Niskalaukaus -kirjan, seuraavaksi mennään mopolla kovvaa. Ja kukas se onkaan tuossa julisteessa seinällä? Etualalla siis futis- ja judoveljekset...

Alakulttuuri teosta "Läjä Äijälästä".  Eli TK:n laulajasta. Torniossa syntynyt hardcore musiikkia, maalauksia ja sarjakuvien kuvitusta tehnyt ukkeli.  Ei ihan perustimppa. 

Posted Images

• 4 weeks later...

Mulla on vielä kesken (mutta hyvää vauhtia nyt vihdoin etenemässä) Sofi Oksasen Puhdistus. Ahdistavaa asiaa, mutta uskottavaa kerrontaa ja täytyy myöntää, että hyvä kirjahan tuo on. Mulla nyt on vaan sellainen jakso menossa, etten ehdi/jaksa oikein kunnolla keskittyä lukemiseen. Naisten elämää rankalta kantilta Sofi tuossa kuvaa nuoreksi ihmiseksi yllättävän kypsästi. Tämän kirjan jälkeen mun pitää lukea joku hellyyttä pursuva positiivinen romaani, muuten syyssynkkyys vie minusta mehut.

Onko muuten kukaan palstalainen lukenut tämävuotisen Nobel-palkitun eli Le Clezio tuotantoa? Kyseisen kirjailjan suomennetuista teoksista "Harhaileva tähti" löytyy kirjahyllystä, mutta odottaa lukuvuoroaan.

Tarttui sitten pokkarihyllystä mukaan Le Clezion suomennetuista kirjosta Kaupunki nimeltä Onitsha. Kaunin riipaiseva omaelämänkerrallinen kirja eurooppalaisen pojan sopeutumisesta Afrikkaa.

Ennen Le Cleziota tuli luettua yhden suosituimman norjalaisen dekkaristin eli Nesbön uusimmat suomennetut kirjat eli Pelastaja ja Lumiukko. Ei ole turhaan saanut kunniamainintoja myös suomesta.

Mulla on menossa rakkausromaani! Douglas Kennedy ja toinen nainen. Olen lukenut puoleenväliin. Se on vähän erilainen rakkaustarina, mutta ihanan viihdyttävä. Sopii tähän vuodenaikaan.
Erilainen rakkaustarina mulle juuri nyt sopisikin. Olen nyt viimeisillä kilometreillä Puhdistuksen kanssa. Tosin tuo uusi Juoksija-lehti taas hidastaa maaliin pääsyä, ihan niinkuin jäisi viimeiselle huoltopisteelle napostelemaan kaikenlaista.

Ulysses liikkuu mutta todellakin kun ultraaja. Nyt olen vaihessa jossa ollaankin näytelmän muodossa. Kun Brecht kännissä, suurinpiirtein. Ahistaa: 300 sivua jäljellä, ja iso pino paljon kiinnostavampia kirjoja odottaa: Simon Sebag Montefioren Nuori Stalin, Troikka, Sofi OKsanen, Elmore Leonardin Up in Honey´s room, Grahame Fyfen Tour de France....en vaan uskalla Ulyssestä jättää edes väliaikaisesti koska pelkään että en palaa. Ja tämä nyt on vaan hoidettava muuten se jää vaivaamaan. Edelleen on sama kun olen tilittänyt: Kielellisesti -ja hulludessaan- tietenkin/varmaankin loistava- mutta...onko tämä kirja alkuunkaan? Tai onko tämä romaani, siis? Jossain vaiheessa tein järkiratkaisun: Kymmenen sivua päivässä mutta se ei onnistu- nyt luen sitä raivon puuskissa pitkät pätkät mutta puuskien välissä saattaa mennä viikkokin. Ja kun vielä ajattelee että Finnegans Wake:iä pidetään Joycen rankimpana teoksena niin kyllä kylmää. Senkin aion ostaa ja katsoa, mutta läpilukemista en todellakaan lupaa. Heh- ehkä tämä vaikeus ja miettiminen onkin Ulysseksen idea. Lainatkaa ja silmäilkää niin tiedätte mitä tarkoitan.

Tämä Ulysses on jo kielellisestikin sen verran vaativa, että senkin takia on melko raskaslukuinen, ainakin minulle. Osa sanoista lienee Joycen itse keksimiä, esim. secondleg. Ei sentään tarvitse sanakirjan kanssa sitä tavata, mutta jotain tästä jää puuttumaan sen takia, kun sana siellä ja toinen täällä on outo.

Tuo kirjahan löytyy webistäkin silmäiltäväksi: http://www.readprint.com/work-871/James-Joyce

Muokattu

Tuli luettua, mulle uuden kirjailijan, Cormac McCarthyn teos Matka toiseen maailmaan. Kaunis, eeppinen keromus matkalla olemisesta ja elämästä ja elämän matkasta. Lievetekstistä: "vaikuttava matka Meksikon karuille preerioille joilla kasvavat vain myytit, se on loistavan kielen viitoittama tutkimusretki miesten ja petojen maailmaan".

Paljon dialogista on espanjaksi ja jätetty kääntämättä, kieltä en osaa, mutta jonka ihmeen tavalla ymmärtää silti.

Täytyy tutustua miehen muihinkin teoksiin. Taisin löytää uuden kirjailija suosikin.

• 2 weeks later...