Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Metsästäjä ampui maasto­pyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallis­puistossa

Recommended Posts

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Joissain foorumeilla on nyt vaadittu, että ihmisten pitäisi pysyä pois metsästä, kun metsästetään. Tälle computer says no, koska melkein kaikkina aikoina metsästetään _jotakin_. Ei Suomen maastoja voi

Nyt en ihan ymmärrä tätä ajatusmaailmaa. Elämässä tuppaa olemaan omat riskinsä. Ulkonaliikkumiskielto, koska salama voi osua? Autollakaan ei saa ajaa, koska vaikka kuin varovainen olisi, niin aina onn

Taidat viitata minun kirjoitukseen. Laitan tähän nyt kaksi eri tapahtumaa: 1) Ajat autolla, sääntöjen mukaisesti ja vastaantulevasta rekasta menee rengas rikki, se tulee päälle ja kuolet.  2

Lehdessä luki metsästysonnettomuuksia tapahtuu vuosittain 5 - 20.

Yleisen elämänkokemuksen mukaan harrastuksessa kuin harrastuksessa "läheltä piti" tai "lieviä vahinkoja" - joista ei hiiskuta pelikentän ulkopuolella on 95%. Jäävuoren huippu on ne missä tarvitaan lääkäriä.

Jos foorumilla on joku metsästäjä, olis kiva kuulla minkälainen meininki metsästysseuroissa on.

25 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

Pitäisikö odotella vaikka poliisiraporttia jossa tarkemmin kerrotaan mitä tapahtui?

Mahdolliset juridiset seuraukset, rikosnimike ja tapahtumien kulku ovat oma lukunsa.

Sitten on se tapa miten asiasta keskustellaan mediassa ja muualla. Painotetaanko tapahtuman harvinaisuutta, nostetaanko jostain kumman syystä esille tapahtumapaikan syrjäisyys ja vähäinen kävijämäärä, verrataanko tapahtumaa jostain eriskummallisesta syystä  liikennetapaturmaan tai salamaniskuun. 

Selvennykseksi vielä. Mulla ei ole mitään vastuullisia metsästäjiä ja metsästystä vastaan. Mutta asian kuittaaminen sillä, että maastopyöräilijän nyt pitää hyväksyä pieni riski, että joku ampuu jos menee Lappiin pyöräilemään merkitylle reitille ei ole hyväksyttävää. Semmonen sattuuhan näitä pakostikin, onneksi ei usein -diskurssi on mielestäni väärin.

Tällä foorumilla porukka on asian suhteen fiksua. Ja myönnän itse, että aikaisemmin kirjoitin tunteen vallassa ja ei ehkä olisi pitänyt. 

tunti sitten, villea kirjoitti:

Pitäisikö odotella vaikka poliisiraporttia jossa tarkemmin kerrotaan mitä tapahtui?

No nää nyt on ollut spekulaatioita, mitä todennäköisesti on tapahtunut. Fakta on se, että maastopyöräilijä on kuollut metsästäjän ampumaan luotiin. Aikanaan varmasti saadaan lukea asian todellinen kulku. 

Rapottia odotellessa kannattaa nyt ainakin pukeutua värikkäästi maastoon, välttää alueita jossa tietää että on metsästys käynnissä (hirvijahti tms.), eikä nyt ainakaan ala pelkäämään maastoon menemistä. 

Metsästysonnettomuudet on yleensä sellaisia että metsästäjä ampuu vahingossa kaverinsa tai itsensä. Se, että täysin sivullinen joutuisi uhriksi, on erittäin pieni mahdollisuus.

tunti sitten, Two horses too many kirjoitti:

Jos foorumilla on joku metsästäjä, olis kiva kuulla minkälainen meininki metsästysseuroissa on.

Itse olen nuorena poikana harrastanut metsästystä. Kyllä niitä läheltäpiti-tilanteita on sattunut minullekin. Menkööt kokemattomuuden piikkiin. Onneksi kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut. Viimeksi aseen kanssa metsässä olen ollut noin 25v sitten.

Metsästäjiä tuntevana sanoisin että hyvin vastuullista porukkaa on, joskin aina joku typerys mahtuu suureen joukkoon.

17 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Tätä juuri mietin eilen illalla itsekseni, että jos tommoseen normilintuun ammut .308:lla niin ei siitä pahemmin jää kotiin pakastimeen viemisiä. Että käytetäänkö pienempää kaliiberia jolloin ohilaukauksessa ei aiheudu niin paljon vahinkoa. Mutta toisaalta kyllä se pienempikin kaliiberi menee tuulitakista läpi että heilahtaa. Tuommonen .308 luoti ei pahemmin edes laskeudukkaan reilun kilometrin matkalla.

Eli jos itse olet metsän puolella ja huomaat suon reunassa linnun olevan matalan puun oksalla niin sehän on vaaran paikka. Se luoti menee suon yli että heilahtaa juuri vartalon korkeudella. Jos on iso kiikaritähtäin niin sillä voit nähdäkkin tarkasti sinne 1-1,5km päähän suon toiselle puolelle, mutta jos aseen päällä on heikompi kiikaritähtäin niin ei sinne reilun kilometrin päähän edes välttämättä näe kunnolla. Pusikot yms vielä hankaloittaa. Tiedä sitten miten noissa hommissa on rutiinia katsoa ensin kiikaritähtäimellä kohteen taustat ja vasta sitten valmistautua ampumaan. Ei välttämättä käy aina mielessä tai tarkistus on aika suurpiirteistä. Tai millaisia kiikaritähtäimiä noissa käytetään. Harvoin sitä lintua varmaan ammutaan monen sadan metrin päästä.

Varsinaiset lintukiväärit on tietysti pienempää kaliiberia, mutta kun esim .222:n teho riittää vain linnuille ja metsäkauriille, monilla on yleiskäyttöisempiä kaliibereja ainoana luodikkona. Kaliiberin merkitys tällaisille onnettomuuksille on varsin vähäinen. Kaikki metsästyskaliiberit ovat, tietysti, tappavan vaarallisia, jos virhe tapahtuu.  

Lintuja ammutaan (luodikolla) lähes poikkeuksetta kiikaritähtäimellä, joiden kiikari on tyypillisesti hyvin suurentava, eli kohteen näkee todella hyvin.  Ampumamatkat ovat 100-200m. Jos kiikari on viimeisen päälle kohdistettu, siinä on tarkat etäisyys- ja tuulikorjaimet ja ampuja on erittäin taitava, 300m on mahdollinen, mutta osuma menee silti jo enemmän tuurin puolelle. Tällä on melko vähän merkitystä, koska luoti jatkaa matkaa joka tapauksessa lähes aina, ja ampujan pitää vaaranarvioinnissa aina olettaa, että se menee ohi.  

21 tuntia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Mun mielestä merkityn retkeilyreitin yli ampuminen vastaa samaa kuin ampuisi autotien tai kävelytien yli. On metsästäjän velvollisuus tietää missä menee merkityt reitit ja tiet. Ja niiden yli ei ammuta. 

Nyt ammuttiin ja se on vain välinpitämättömyyttä. Ampujahan ei saa tästä Suomessa mitään seuraamuksia. Ehdollista ja pienet sakot. Ja kivääri valtiolle. Halpa on ihmishenki Suomessa. 

Metsästäjän Oppaasta muistan, että "tieltä, tielle tai tien yli ei saa ampua". Tässä säännöksessä tuskin on ajateltu luotiaseiden mahdollisia kilometrien "roikkuja", vaan lähietäisyyksiä ja suoria linjoja. Nykyistä lakia tulkittaessa merkitty polku tai retkeilyreitti tuskin täyttäisi tien määritelmää. Kuitenkin, jos metsästäjä osuu ihmiseen missä tahansa olosuhteissa tai aiheuttaa sellaisen läheltä piti -tilanteen, siitä tullee jokin tuomio ja rangaistus aina (jos jää kiinni), kyse on vain sen asteesta. Mutta tuomiothan ei sinällään estä tai peruuta tapahtumia. 

14 tuntia sitten, jtp kirjoitti:

Mahdolliset juridiset seuraukset, rikosnimike ja tapahtumien kulku ovat oma lukunsa.

Sitten on se tapa miten asiasta keskustellaan mediassa ja muualla. Painotetaanko tapahtuman harvinaisuutta, nostetaanko jostain kumman syystä esille tapahtumapaikan syrjäisyys ja vähäinen kävijämäärä, verrataanko tapahtumaa jostain eriskummallisesta syystä  liikennetapaturmaan tai salamaniskuun. 

Selvennykseksi vielä. Mulla ei ole mitään vastuullisia metsästäjiä ja metsästystä vastaan. Mutta asian kuittaaminen sillä, että maastopyöräilijän nyt pitää hyväksyä pieni riski, että joku ampuu jos menee Lappiin pyöräilemään merkitylle reitille ei ole hyväksyttävää. Semmonen sattuuhan näitä pakostikin, onneksi ei usein -diskurssi on mielestäni väärin.

Tällä foorumilla porukka on asian suhteen fiksua. Ja myönnän itse, että aikaisemmin kirjoitin tunteen vallassa ja ei ehkä olisi pitänyt. 

Kun aseella ammutaan (tai niitä edes ladataan) missä tahansa, missä saattaa olla edes yksi ihminen aseen kantamalla, riski on olemassa, eikä sitä saa nollaan. Mutta se voidaan saada hyvin pieneksi. Esimerkkinä vaikka ampumarata, jossa riski on periaatteessa valtava, mutta onnettomuuksia ei juuri koskaan tapahdu, koska ne on minimoitu. Siellä jos otat askeleenkin pois ampumapaikalta niin, että aseen lukko ei ole auki, niin huutoa tulee ja seuraavasta porttikielto 🙂

20 tuntia sitten, jtp kirjoitti:

verrataanko tapahtumaa jostain eriskummallisesta syystä  liikennetapaturmaan tai salamaniskuun. 

Taidat viitata minun kirjoitukseen. Laitan tähän nyt kaksi eri tapahtumaa:

1) Ajat autolla, sääntöjen mukaisesti ja vastaantulevasta rekasta menee rengas rikki, se tulee päälle ja kuolet. 

2) Ajat pyörällä metsässä, joku ampuu samalla alueella lainmukaisesti metsästäen ja luoti sattuu vain osumaan sinuun ja kuolet. 

Mielestäni nämä ovat vertailukelpoisia asioita, en osaisi itse syyttää sen koommin rekkakuljettajaa kuin metsästäjää. Jos halutaan kontrolloida sitä missä saa metsästää se on ihan fine, mutta joku byrokratiaviidakko, jossa täytyy tietää 2-10km vaara-alue takamaastossa menee sitten enemmän jonkun sotilasampuma-alueen puolelle. Se onko alue Lohjan perämetsä vai maan yksi syrjäisimmistä alueista mielestäni liittyy asiaan. Itse en esimerkiksi kuuna päivänä voisi ampua yhtäkään yläkulmaan suuntautuvaa laukausta Lohjalla siinä missä mielestäni tuolla alueella se on ihan normaali tapa toimia. Jos tuollainen halutaan kieltää, puhutaan sitten käytännössä metsästyksen kieltämisestä kategorisesti kokonaan. 

Metsästäjät ovat 99.9999% todella säntillistä väkeä. Johtuu siitä, että pienempikin virhe nykypäivänä johtaa aseiden menetykseen. Eli esim. sellainen, että syystä X ajautuu tappeluun, niin siitähän lähtee aseet samointein. Missä muussa harrastuksessa kontrolloidaan noin vahvasti? Harvempi ottaa mitään riskejä harrastuksen yhteydessä. Myös opetus ainaskin itselle on tehty niin, että asetta käsitellään aina kuin se olisi ladattu. Olen harrastanut metsästystä about 20 vuotta ja pahin vaaratilanne on sellainen, että asetta ladatessa patruuna laukesi suoraan (viallinen nalli, jälkikäteen tarkistettuna). Mutta koska oli opetettu, että ase ladataan aina etuviistoon maahan osoittaen seurauksena oli vain järkytys ja tumahdus hiekkaan. Olen ampunut kymmeniä tuhansia laukauksia, joten aina tietysti sattuu jotain vähemmän vaarallista ja epäennustettavaa. 

2 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Taidat viitata minun kirjoitukseen. Laitan tähän nyt kaksi eri tapahtumaa:

1) Ajat autolla, sääntöjen mukaisesti ja vastaantulevasta rekasta menee rengas rikki, se tulee päälle ja kuolet. 

2) Ajat pyörällä metsässä, joku ampuu samalla alueella lainmukaisesti metsästäen ja luoti sattuu vain osumaan sinuun ja kuolet. 

Mielestäni nämä ovat vertailukelpoisia asioita, en osaisi itse syyttää sen koommin rekkakuljettajaa kuin metsästäjää. Jos halutaan kontrolloida sitä missä saa metsästää se on ihan fine, mutta joku byrokratiaviidakko, jossa täytyy tietää 2-10km vaara-alue takamaastossa menee sitten enemmän jonkun sotilasampuma-alueen puolelle. Se onko alue Lohjan perämetsä vai maan yksi syrjäisimmistä alueista mielestäni liittyy asiaan. Itse en esimerkiksi kuuna päivänä voisi ampua yhtäkään yläkulmaan suuntautuvaa laukausta Lohjalla siinä missä mielestäni tuolla alueella se on ihan normaali tapa toimia. 

Ymmärrän, että tapaukset 1 ja 2 ovat molemmat pienen todennäköisyyden tapahtumia. Tässä kyseisessä jutussa mua mm. mietityttää se, että metsästäjä ampuu tietäen, että varoalueella on ulkoilureitti. Vaikka todennäköisyys, että siellä joku kulkee on todella pieni, pienempi kuin Lohjalla tai Keskupuistossa, niin on se silti olemassa. Sitten jos käy niin kurjasti, että reitillä osuvaa pyöräilijää osuu niin mielestäni ampujan on siitä epätodennäköisestä tapahtumasta kannettava vastuu. Eikö tuolla riittäisi tilaa ampua muihin suuntiin? 

Meidän ajattelun perustavanlaatuinen ero on siinä, että sinä uskot että ampujalla on laaja vastuu ampumastaan luodista, mutta se vastuu kuitenkin päättyy johonkin. Mä olen sitä mieltä, että ampujan vastuu ei pääty mihinkään. Jos ostaa kiväärin ja luoteja ikään kuin suostuu siihen, että näin on. Olen asian suhteen varmaankin kaksinaismoralistinen. Jos esimerkiksi polkupyörän takavaihtaja hajoaa rautareisien paineen alla ja singahtaa vieressä pyöräilevän kurkkuun, en katso rautareiden olevan vastuussa. Aseet ovat vastuuasiassa mielestäni poikkeus. 

Pitäisikö metsästys kieltää tuollaisen reitin läheisyydessä? Pitäisikö tuollaisen reitin läheisyydessä metsästäjät velvoittaa kaikissa tapauksissa pitämään se ampuma-alueen ulkopuolella kun lääniä kerta on? Mä en tiedä ja myönnän auliisti, että tiedät tuon paikan olosuhteet tarkemmin. 

Tuo rekkavertaus mielestäni ontuu vähän siinä, että esimerkissä kuski ei tee tietoista päätöstä toimia siten, että onnettomuus on (edes vähän) todennäköisempi. Ehkä osuvampi vertaus on ajaa rekalla joku kurvi aina vähän keskeltä, kun sieltä ei edelliset 100000000 kertaakaan ole tullut ketään vastaan. Luultavasti ei siis tule nytkään. 

Myönnän myös, että reagoisin tapahtumaan eri tavalla jos siihen ei liittyisi aseet ja luodit enkä ole asian suhteen täysin rationaalinen. Suhtautuisin varmaan myös asiaan eri tavalla jos pyöräilijä ei olisi pyöräillyt nimen omaan merkityllä reitillä, ymmärtäen että ero reitin ja ei-reitin välillä on ehkä lähinnä filosofinen tuolla päin Suomea.

Mua on todella paljon kyrsinyt muualla esiintynyt uhrin syyllistäminen (punaiset hatut, mitäs liikkui polulla alueella jolla saatetaan metsästää) ja se on värittänyt ajatteluani asian tiimoilta. Mä näin painajaisia siitä, miltä takana tulevasta pyöräilijästä tuntui kun edestä joku lähtee. 

Haluan muuten tehdä selväksi, että kun puhuin vastuuttomista metsästäjistä en missään nimessä tarkoittanut sinua AnttiSn. Se että olen käynyt googlailemassa esim. Facebookin metsästäjät! - ryhmää on oma mogani. 

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy