Jump to content
Juoksufoorumi.fi




Parempaa kuunneltavaa lenkeille:

Niksa (2021: 5000m alle 20min)


Recommended Posts

  • Replies 29
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ti 13.10 10,0km / 48:51 / 4:53 Tänään kympin testi kovaa. Ensimmäistä kertaa koskaan kymppi alle 50 minuutin. Kovempi aika olisi ollut mahdollista kovemmalla alulla, mutta nyt ensimmäinen 5k

Otsikossa näkyy ensi vuoden tavoite, johon olisi tarkoitus pyrkiä. Parhaimmat saavutukset tähän mennessä: Cooper 2900m n.3km 12:35 n.5km 22:55 n.6,5km 29:45 n.8,5km 42:25

Ti 10.11 10,0km / 47:33 / 4:45   Tänään pikkupakkasessa kympin testijuoksu. Neljän viikon takainen ennätys parani yli minuutin. Tämä on aika lähellä tämän hetkistä maksimia.

38 minuuttia sitten, iisak kirjoitti:

Jos kymppi täysillä menee vauhtia 4:53/km, niin nuo 5:30/km vauhdit on todennäköisesti liian kovia peruslenkkeihin. Pk-lenkkien vauhti yleensä on 1-2 min/km hitaampi kuin kympin kisavauhti.

Voihan sitä tietysti peruslenkkeillä lujemmillakin vauhdeilla, jos määrää vaikkapa on vähänlaisesti. Mutta olet mielestäni kyllä asian ytimessä. Vertailuksi itse varmaan tässä kuitenkin sub40min kymppikunnossa hissukseen ja peruslenkit tuppaa olemaan noita samoja ~5.15-5.30/km. Kaikki riippuu toki kokonaisuudesta, mutta yleisesti ottaen peruslenkkejä ei ole järkevää juosta edes pk2 alueella. Poislukien pitkä lenkki kilpailuun valmistautuessa. 

Link to post
Share on other sites

La 17.10

Lepo

 

Su 18.10

9,7km / 56:55 / 5:51

 

Ma 19.10

5,0km / 24:35 / 4:55

 

Vauhti peruslenkeillä on yleensä sellaista joka tuntuu helpolta ja rennolta. Jos jalat ja muutenkin tuntuu kevyeltä juoksen vähän reippaammin enkä väkisin ala hidastamaan. 

Ja se kymppi ei ollut maksimi. Siinä oli ennemmin tarkoitus juosta alle 50 minuutin eikä ihan maksimeita. Muutenkaan niitä ei yleensä yksin saa irti.

Link to post
Share on other sites

Vaikka kymppi 4:53/km ei olisikaan ihan maksimia niin vauhtiskaala tuntuu silti kapealta. Laaja skaala eli kovat kovaa ja kevyet tosi kevyesti toimii monilla.

 

Ainakin ennen kuin kunto nousee tietyn rajan yli, "oppikirjojen mukainen" pk-lenkkeily todella tuntuu väkisin hidastelulta. Itselläni taisi kestää noin 20 vuotta lopulta uskoa, että juoksen peruslenkit liian kovaa.

 

Ihmiset on kuitenkin erilaisia ja voi olla että jollakin toimii se, että juoksee pelkkää vk-vauhtia, joten mitään ehdotonta totuutta en uskalla alkaa julistaa.

 

Jos alkaa tuntua väsyneeltä niin siinä vaiheessa harkitse kuitenkin yhtenä vaihtoehtona vauhtien hidastamista. Voi olla että vauhtia pudottamalla pystyt tekemään enemmän määrää ja peruskunto nousee paremmin.

Link to post
Share on other sites
31 minuuttia sitten, iisak kirjoitti:

Jos alkaa tuntua väsyneeltä niin siinä vaiheessa harkitse kuitenkin yhtenä vaihtoehtona vauhtien hidastamista. Voi olla että vauhtia pudottamalla pystyt tekemään enemmän määrää ja peruskunto nousee paremmin.

Tämähän se pointti on. Kaikki riippuu kokonaisuudesta. Esim. ketjun juoksija näyttää viimeisen viikon aikana pitäneen kaksi lepopäivää ja monet peruslenkit ovat reippaasti alle tunnin mittaisia. Kyllä semmoisia voi juosta pk2-alueella ja jopa siellä alakynnyksen tienoillakin, mihin tuo vauhti voisi hyvin osua. Ja se voi jopa olla tehokkain ja paras tapa kehittää kuntoa tuolla kokonaisuudella, kun kokonaisrasitus on hallinnassa. Mutta tämä systeemi ei skaalaudu siihen, että juoksee joka päivä tai juoksee yli tunnin pk-lenkkejä. Se vaan yksinkertaisesti kuormittaa vääriä järjestelmiä ja tuloksena on joko loukkaantuminen, väsyminen tahi sitten kehitys hiipuu.

 

Ei peruslenkkien hidas vauhti ole mikään itseoikeutettu peruspilari, johon pitäisi pyrkiä. Tärkeämpiä prinsiippejä toimivassa harjoituksessa on oikeiden järjestelmien kuormittaminen sopivassa suhteessa (tarkoittaen lähinnä siis vauhtikestävyys ja sitä noeampia harjoitteita) ja progressiivinen kuorman nostaminen kohti "kilpailua". Siihen kun vielä yhdistää sen, että harjoitus muuntuu kisaa lähestyessä kisanomaisemmaksi, niin loppu on sitten hienosäätöä. 

 

Itsekin tullut nyt juostua vähän reippaammin peruslenkkejä, kun harjoittelua kertyy kuitenkin alle 10h. Jos harjoittelua olisi normaali treenikauden verran eli 15+h, peruslenkkien vauhtia pitäisi tiputtaa sen verran, ettei niillä tippaakaan väsyisi. Toinen seikka on se, että jos peruslenkkejä juoksee paljon alle 6min/km niin monella se vaikuttaa i) juoksutekniikkaan ja ii) iloon ja haluun tehdä juoksulenkki, jolloin kokonaisvaikutus voi hyvin olla negatiivinen! 

Link to post
Share on other sites
15 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Toinen seikka on se, että jos peruslenkkejä juoksee paljon alle 6min/km niin monella se vaikuttaa i) juoksutekniikkaan ja ii) iloon ja haluun tehdä juoksulenkki, jolloin kokonaisvaikutus voi hyvin olla negatiivinen! 

 

Näin se on. Kävelypätkien mukaan ottamisen voisi tässä yhteydessä mainita.

 

Itsellä 5:20/km alkaa olla se raja, että juoksu muuttuu hölkäksi ja tekniikka huonommaksi. Pyrinkin tekemään noin 6 min/km keskivauhtiset lenkit niin että juoksen pikku pätkän hyvällä tekniikalla noin 5 min/km kunnes syke nousee 130 paikkeille ja sitten kävelen muutamia kymmeniä askelia kunnes se laskee 110 paikkeille. Kaikki eivät toki tällaisesta sahauksestakaan tykkää.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy