Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Voimaharjoittelu nilkan nivelsideleikkauksen jälkeen


Recommended Posts

Meikäläisellä operoitiin nilkan nivelsiteet keväällä 2019. Huonoon kuntoon oli nilkka päässyt ja vaikka leikkaus sujui sinänsä hyvin, niin lääkäri totesi että oli ollut aika haastavaa rakentaa nivelsiteet uusiksi. Nilkkaan laitettiin myös kuituvahvisteet, minkä pitäisi suojata nyrjähtämiseltä.

 

Juoksun suhteen ei ole ollut minkäänlaisia nilkkaa liittyviä ongelmia, lukuunottamatta jotain alkuaikojen pieniä haasteita. Nykyisellään uskaltaa jo juosta maastossakin. Kenkien valintaan kiinnitän toki paljon huomiota. Liian kiikkerillä tossuilla en lähde kivikkoon juoksemaan.

 

Mutta nyt on herännyt kysymyksiä voimaharjoitteluun liittyen. Mulla on pitkään vaivannut lonkan sivujen kipeytyminen, josta en ole päässyt eroon. Kipeytyminen ilmenee helpoilla pk lenkeilläkin, varsinkin jos edellisinä päivinä on ollut raskaampaa harjoittelua takana.

 

Itse olen yhdistänyt sen lihasten heikkouteen reisi/pakara osastolla. Varsinkin kovemmissa nousuissa loppuu voima kesken hitaammallakin vauhdilla. Voimaharjoittelua en ole kovin suunnitelmallisesti missään vaiheessa tehnyt. Fyssari otti nilkan operoinnin jälkeen sen kannan, että mun pitäisi tehdä nilkkaa rasittava lihakuntoharjoittelu vain ruumiin omalla painolla. Toisin sanoen ei kyykkyjä, maastavetoja tms. Jalkoja voi kyllä vahvistaa erilaisilla kuntosalilaitteilla, kunhan rasitus ei kohdistu nilkkaan.

Itsestä tuo fyssarin ehdoton asenne on turhan rajoittava. Nuo erilaiset koukistajia/ojentajia yms. harjoittavat laitteet ei kohdista rasitetta oikeaan paikkaan (juoksun kannalta).

 

Onko jollain kokemusta samasta asiasta ? Millaisia ohjeita olette saaneet nivelsideoperointien jälkeen ?

 

Link to post
Share on other sites

Lonkan sivuilla on keskimmäinen ja pienempi pakaralihas jotka toimivat reiden loitontaja sekä koukistajana. Nuo siellä varmaan kipuilee, toki se että johtuuko niiden kipuilu vaikkapa heikosta psoas lihaksesta (=lonkan koukistaja) on sitten toinen juttu. Reiden loitontaja on yksi laite joka kohdistaa kuorman noihin kuormittamatta nilkkaa. Se toki on ns bodausliike eikä sikäli välity välttämättä juoksuun.

 

Lantion ojennusta voit koittaa kanssa. Sekä yhden jalan kyykkyjä ja/tai askelkyykkyjä. Fyssari kielsi kuormittamasta, mutta esimerkiksi askelkyykky jo keveällä kahvakuulalla/käsipainolla, tai kuminauhalla joka on kiinni vaikka seinässä, niin että paino/kuminauha on vain toisella puolella kehoa on aika hyvä ottamaan noihin pakaran lihaksiin koska niiden tehtävä on pitää kroppa suorassa yhdellä jalalla seistessä.

 

Itse saan parhaan tuntuman perseeseen juuri tuolla tavalla, kahvakuula toisessa kädessä askelkyykkyjä tekemällä.

 

Kyllä minä ihan fyssarin ohjeita lähtisin nuodattamaan. Toisaalta ihmeellistä on että juosta saa jossa iskua nilkkaan tulee, ja maastossa jopa vääntöä... Lieneekö hyppimistäkään kieltänyt? Sitten helposti hallitavat voimailuliikkeet on kielletty joissa ei kummoisia voimia nilkkaan välity ja liikekin helposti hallittavissa, kuulostaa vähän wanhan liiton fyssarilta. 

 

Toki se psoas lihaksen heikkous kannattaa kanssa jotenkin sulkea pois myös.

Link to post
Share on other sites

Tätä minä itsekin ihmettelin, että ylimääräistä painoa ei saisi nilkkaan kohdistaa, mutta mitään rajoitteita ei kuitenkaan juoksun tai muun liikunnan suhteen enää ole. Kyllähän näissä dynaamisemmissa kuormitustilanteissa kohdistuu huomattavasti suurempia voimia nilkkaan. Noh, tää on ehkä joku fyssareiden kultainen sääntö. Tai sitten yritetään vain välttyä siltä tilanteelta, että karkaa mopo käsistä ja lähdetään repimään jotain 150kg tankoa leikatun nilkan kanssa.

 

Mutta kiitoksia vinkeistä. Eipä sitä tosiaan tarvi käsikuulaa kummempia painoja, kuin askelkyykkyihin saa jo ihan tarpeeksi vastusta. Reiden loitontajan harjoittamiseksi voisi kokeilla ihan kuminauhaakin reisien ympärillä.

 

Pitääpä tutustua vähän tarkemmin tuohon psoas lihakseen....

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Moi, löysin tämän foorumin sattumalta ja huomasin että sulla on leikattu nilkan nivelside. Itsellä oikean jalan nilkka myös löysä, muljahtelee aina väliin.

Ortopedi totesi että löysä on ja suositteli leikkausta. Magneettikuvissa näkyi että jänteessä rappeuma (leikattu aiemmin joskus 2007) eikä ole kuin 20% jännettä jäljellä joten suositteli leikkausta.

 

Maanantaina olen menossa keskustelemaan siitä. Eihän tuo periaatteessa pahemmin häiritse normielämää. Mitä nyt juostessa ja pelatessa pidän vahvaa nilkkatukea. Olen siis kahden vaiheilla, leikataanko vaiko eikö..?

 

Missä sut leikattiin, mikä oli toipuminen, kuinka kauan piti olla kipsi ja koska pääsi aloittamaan jumppaamisen..?

 

Alustavasti puhui että leikkauksesta 8vkoa saikkua koska itsellä työ jossa "tarvitsen jalkoja".

 

Link to post
Share on other sites

Mulla oli tosiaan nivelsiteet aika hurjassa kunnossa, Ulkopuolelta oli vain yksi nivelside osittain ehjä, sisäpuoleltakin olin siteen saanut hajalle. Rekonstruktiossa laitettiin kuituvahvisteet, jotka suojaavat nilkkaa uudelta nyrjähtämiseltä varsinkin toipumisen aikana. Tämän ansiosta ei tarvinnut pitää kovin pitkää taukoa liikunnasta. Kipsiä ei laitettu ollenkaan, pelkällä irrotettavalla saappaalla alusta asti. Saapasta piti pitää muistaakseni pari viikkoa myös suihkussa käydessä (muovipussissa), mutta sen jälkeen sen sai irrottaa peseytyessä. Ilmeisesti kipsaus ei kuulu muutenkaan nykyiseen hoitomuotoon, jos on pelkästä nivelsiteiden rekonstruktiosta kysymys.

 

Nilkka leikattiin keväällä. Kesällä ahkeraa pyöräilyä, ja syksymmällä jo juoksumatolle. Loppusyksystä pääsi juoksemaan normaalisti ja pääsi aloittamaan normaalia treeniohjelmaa.

 

Varsinaista saikkua mulla ei ollut ollenkaan ensimmäisiä päiviä lukuunottamatta. Pari kuukautta pelkkää konttorityötä, kentällä käynnit piti tietenkin jättää väliin. Lääkäri kyllä sanoi, että tarvittaessa olisi kirjoittanut pari-kolme kuukautta lomaa.

 

Olihan tuolla elämänlaatuun tuntuva parannus. Aikaisemmin en olisi uneksinutkaan, jostain teknisemmässä maastossa juoksemisesta. Nyt ei ole mitään rajoituksia. Sen verran itsesuojeluvaistoa toki on, että alamäissä ja pahimmissa kivikoissa yritän pitää vauhdit kurissa ja etsiä aina ne tukevimmat askelpinnat.

 

Link to post
Share on other sites

Lykkyä tykö. Toipumisen kanssa ei kannata kyllä ahnehtia. Jotkut lekuritkin ovat sen suhteen ylioptimistisia ja päästävät liian pian tositoimiin. Parempi pari lisäkuukautta rauhallisempaa harjoittelua kuin pieleen mennyt toipuminen. On näitä kuituvahvisteitakin kuulemma jotkut onnistuneet porsimaan jos eivät olet antaneet kunnolla parantua. Ja fyssarin määräämät nilkkaharjoitteet kannatta ottaa tosissaan, vaikka välillä käy jo puuduttavaksi.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy