Jump to content
Juoksufoorumi.fi

NUTS 300 2021

Recommended Posts

19 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

Tuota 15 min/km vauhtia pystyn ainakin itse vetämään melko lailla loputtomasti, joskus kävellyt joku 60 km vaellusmaastossa päivässä mm. Seitsemisen/Helvetinjärven maisemissa ja se ei tunnu edes pahalta.

Tuolla keskivauhdilla ollaan esim. TOR:lla aika usein palkintopallilla 😉 Moni asia näyttää Excelissä pirun paljon helpommalta kun luonnossa. Ainakin itse suhtaudun tähän matkaan kyllä syvällä kunnioituksella ja paljon saa hikeä valuttaa treenilenkeille, että tuon kunnialla selvittää läpi. 

• Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jossain vaiheessa pitäisi uskaltaa kertoa vaimolle, että vaihdoin UTTF:n tähän.   Pari kertaa valvonut myös UTMB:n yhteydessä 57h. Aika väsynyt olo alkaa olla siinä loppupuolella, tosin siin

Hups lipsahti 😉  

Kiinnostava kisa tulossa. Saattaa kääntyä itsellä jopa LUT 120 ja UTMB:n edelle, mut saa nähdä. Jos koronan vaikutuksia ajattelee, niin siitä näkökulmasta 300 on todennäköisin. Mutta ei se helpolla tu

Posted Images

3 tuntia sitten, vmaksi kirjoitti:

Tuolla keskivauhdilla ollaan esim. TOR:lla aika usein palkintopallilla 😉

Tor on _vähän_ erilaista verttiä. Ei tuolla mitään vuoristoa ole, eikä se ole mitään Värtsäriä.

5pv on 120h. Jos nopeat menevät sen 50h-60h, niin puolta hitaampi ei mielestäni ole _mitenkään_ mahdoton aika. Samalla sapluunalla olen kävellyt (ilman yhtään juoksuaskelta) Hautajärveltä Rukalle reiluun 20 tuntiin, kun nopeat menevät sen (alle) kymmeneen ja itsekin juossut vähän yli kymppiin. Minusta tuo arvio on täysin linjassa. 

Sama kyllä _sinänsä_ pätee vuoristoisillakin reiteillä, mutta niissä kerrointa saa ehkä nostaa lähemmäksi 3x kuin 2x, ei reitistä johtuen, vaan siitä että FKT:t eivät ole ihmisten tekemiä 🙂

edit. Piti vielä oikein katsoa Garmin connectista. Tuossa juurikin suoritus tältä kesältä elokuusta, hieman reilu 40km metsässä pääosin polulla kävellen, aikaan 8:58:30. Verttiä 771 metriä, 19 metriä kilsalla, ei mäkistä muttei täysin tasaistakaan. Keskivauhdiksi Garmin laskenut 13:27 min / km. Mukana kaikki normaalit niukat tauot, ei pausetettu välillä. Minusta tämä on hyvinkin linjassa sen kanssa, että 16:00 min / km keskarilla voitaisiin noissa maastoissa edetä juoksematta askeltakaan.

Kiinnostava kisa tulossa. Saattaa kääntyä itsellä jopa LUT 120 ja UTMB:n edelle, mut saa nähdä. Jos koronan vaikutuksia ajattelee, niin siitä näkökulmasta 300 on todennäköisin. Mutta ei se helpolla tule menemään - Kenelläkään. Excel-toimitusten sijaan ajattelin keskittyä harjoittelemaan, koska numeroihin on vaikea sisällyttää sitä fiilistä kun samoilla jaloilla on taivaltanut omilla jaloilla yli 200 kilsaa. Enhän mä excelissä saa Hautajärveltä Rukallekaan kulumaan kymmentä tuntia millään kaavoilla, mutta niin se vaan otti kolme yritystä päästä edestakaisin alle 20 tunnin.

Mun mielestä se 80 km ultran läpäisyvaatimus on aivan hyvä. Ei noita minimitavoitteita pidä lukea, että tämä olisi looginen jatkumo suoritetulle minimivaatimuskisalle. Kyllä jokaisella osallistujalla pitää olla sen verran suhteellisuuden tajua, että voi arvioida onko edes kohtalaisia mahdollisuuksia päästä läpi. Siihen vaadittavat valmiudet voivat hyvin olla satamailisista kisoista tai sitten jostain aivan muista aktiviteeteista.

Voisko tota jotenkin suunnitella niin, etta aluksi olisi juoksumoodissa, juoksee 100km tai pari, ja sitten jossain vaiheessa olisi drop-bagi, jolla voisi siirtya retkeily-moodiin: toiset kengat, teltta ja muut keittimet ? Ei kai siina lopussa kuitenkaan hirveasti enaa hirveasti juosta, joten ehka olisi parempi suosiolla vaihta liikkumistapaa ? Vai onko toi ihan typera idea, ehka parempi sittenkin lahtea suoraan retkeilymoodissa ?

2 tuntia sitten, Miska kirjoitti:

Voisko tota jotenkin suunnitella niin, etta aluksi olisi juoksumoodissa, juoksee 100km tai pari, ja sitten jossain vaiheessa olisi drop-bagi, jolla voisi siirtya retkeily-moodiin: toiset kengat, teltta ja muut keittimet ? Ei kai siina lopussa kuitenkaan hirveasti enaa hirveasti juosta, joten ehka olisi parempi suosiolla vaihta liikkumistapaa ? Vai onko toi ihan typera idea, ehka parempi sittenkin lahtea suoraan retkeilymoodissa ?

Suoraan sanoen aika vähän itsellä ainakaan olis satamailinen ultran jälkeen haluja vetää vaelluskenkiå jalkaan ja rinkkaa selkään. 

Ei tuosta kikkailemalla selviä. Pitää olla kondiksessa ja keskittyä perustekemiseen. 

5 tuntia sitten, andu_i kirjoitti:

Suoraan sanoen aika vähän itsellä ainakaan olis satamailinen ultran jälkeen haluja vetää vaelluskenkiå jalkaan ja rinkkaa selkään. 

Ei tuosta kikkailemalla selviä. Pitää olla kondiksessa ja keskittyä perustekemiseen. 

Samaa mieltä kikkailujen osalta. 🙃 Itellä vasta yksi 100 malin (pep171km) kisa maaliin päästynä niin parempi koittaa saada vyölle eka lisää kokemusta noista kuin tuplata matka.

Aika harva tota tulee pääseen läpi. @vmaksi Jumisko  @andu_i ja Leppälän Mika (Zorro). No Kukkosen Jukka vielä. Sitten on hiljasta. Exceli ei ole ultrajuoksussa pelittänyt kuin Marko Forsselin kohdalla. Se oli aikanaan kyllä melkoinen seppä ton ohjelman ja 24h juoksun kanssa.

8 minutes ago, Cosmos74 said:

Aika harva tota tulee pääseen läpi. @vmaksi Jumisko  @andu_i ja Leppälän Mika (Zorro). No Kukkosen Jukka vielä. Sitten on hiljasta.

Nämä ovat juoksusarjalaiset. 5 vrk on pitkä aika ja kyllä sieltä joku vaellussarjalainen vielä läpi tulee. Hitaampi tahti vaatii enemmän varusteita.

10 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Nämä ovat juoksusarjalaiset. 5 vrk on pitkä aika ja kyllä sieltä joku vaellussarjalainen vielä läpi tulee. Hitaampi tahti vaatii enemmän varusteita.

Mitä nyt olen huhuja viivalle tulevista kuullut, niin kyllä sieltä aika monta läpi tulee ja osa aika nopeastikin. Kiitos @Cosmos74 luottamuksesta, mutta itse olen näillä matkoilla täysi noviisi joten läpipääsyn mahkut eivät ole kummoiset. Mutta jossainhan se pitää käydä virheet tekemässä 😉

@vmaksi - Missasin tuon esittelyn ja sitten olikin jo pakko laittaa vapaa aika Synkän Syysunelman loppusäätöön, joten vasta nyt tuli tutkailtua tämä ketju. Kyllä tämä kisa heti harkintaan meni ja on edelleen. Kevyt vaellus kyllä kiinnostaa ja esim. Ruotsin Kungsleden rupesi kiinnostamaan Abiskossa käytäni - pikatrekkailla sitten joskus kun ei ole kisoja.

Ajan osalta; laskin ensin äkkiseltään, että eikös tuon joku hilppaise kahteen vuorokauteen (48h), jos hiukan satamailisten voittoaikoihin laskee päälle. Mutta kyllä tuo sub 60h on paljon realistisempi tavoitetaso. Kun mietin, että ensin olisin juossut NUTS Karhunkierroksen (PB 21h) ja suoraan startannut NUTS YPH:lle (PB 19h ja tänä vuonna 20h), alkaa realismi palaamaan, että keskivauhdin on pakko pudota, koska en minkään noista jälkeen olisi juossut yhtään enempää.

Olen monta kertaa löytänyt nopean etenemisen osalta oman rajan 12-16h jälkeen ja hitaammankin taivaltamisen raja alkaa tulla jalan edetessä 24h kohdilla vastaan, kun etureidet hyytyvät ja/tai jalkapohjat korkkaavat. Näin kävi Synkkikselläkin viime pe-la; 177km 25:40 ja tästä oli pääosa kovapohjaista metsäautotietä ja asvalttiakin tuli läpsyteltyä monta kymmentä kilsaa. Kirjoitin eilen blogiin Synkkä Syysunelma 150T -reissun stoorin.

Synkkis on mulla yksi vertailupiste, mutta LWC olisi paljon parempi. Vähän vielä epävarmaa minulle, voiko suunnistuksen jättää GPS:n varaan vai pitääkö olla laadukasta karttaa matkassa. Ei ainakaan 2v vanhan Polar Vantage V:n akunkestolla pärjää tuota reissua, kun ei se kestänyt Synkkistäkään. Mahtaako GritX tai Vantage V2 selvittää 60h+ siivua lyhyillä tauoilla, vaikka akunkestoa luvattaisiin jopa 100h? Noita Polareita kun ei voi ladata lennossa eivätkä tue mitään pikalatausta huoltopisteellä power bankista. Tai olla toinen kello, jonka swappaa huoltopisteellä. Tai sit pitää ottaa toisen merkin laite käyttöön.

Reitin seuranta on vain yksi sivuseikka suorituksessa. Toinen vuorokausi etenemistä ja sitten vielä puolikas kolmannesta on se juttu tässä, miten hyvin sen kestää. Kokemusta mulla on vain yhdestä pitkästä non-stopista multisportin puolelta, 2004 Endurance Quest, eikä sekään ollut kuin 3 vrk. Kolmantena päivänä mun vastuulla ollut suunnistus alkoi hajoamaan, kun unta oli vain parit 15min avaruushuopa-torkut sekä jossain huollossa tunti sekä vähän jotain siirtymä-automatkaa. EQ oli etappikisa 2005 ja tässäkin oli haasteita, vaikka sai 1-3h unet etappien välissä. Nuorena myös tuo valvominen oli helpompaa. Vuorokausi on ihan jees, mutta toisesta en tiedä. EQ:ssa lajit vaihtuivat monta kertaa, joten se helpotti rakkojen kanssa ja iskutusta jaloille tuli 400-500km kisassa suht vähän. Eniten mua jalat mietityttää tässä kisassa - juuri nyt nilkat turvoksissa ja jalkapohjat hellinä kirjoittaessa; kyllä tuon reitin navigoi vaikka kartan kanssa, kunhan sellaista on suht laadukkaana koko matkalta ja jos ei valvomatta yritä edetä.

9 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Eikös tuossa tarvitse GPS-jälkeä suunnilleen Pöyrisjärvelle saakka, voiko sen jälkeen luottaa retkeilyreitin seuraamiseen?

NUTS YPH Special Edition 160km tänä kesänä oli pääosin merkkaamaton, mutta juoksin sen reitin toista kertaa. En ole varma, olisinko enemmän ollut huolissani, jos ei olisi ollut tuttu jo. Nyt olin aika huoleton, että pysyn reitillä joten kuten, vaikka rannelaitteesta virta loppuisi. Kyllä väsyneenä olisi todennäköisesti silti mennyt pieleen lähempänä Yllästä, jossa polkujen ja urien määrä kasvaa Äkäsmyllyltä Äkäslompoloon päin.

Muutama kohta oli käyty merkkaamassa. Erityisesti Ylläksen lisäkilsat keräävissä koukeroissa merkkaus oli hyvä varmistus. Muistin kyllä nuo parit X-risteykset, joissa käytiin kahdesti (= kaikki neljä suuntaa kuljetaan). Jos ei tietäisi reittiä, olisi ollut riskiä mennä simppelillä Polarin breadcrumb-seurannalla solmuun tuollaisessa kohdassa ja lähteä väärään suuntaan. Mulla tuli 160km aikana vain yksi noin minuutin pummi, kun juoksin yhden X-risteyksen läpi (arvaamalla) ja olisi pitänyt kääntyä. Turvaa rannelaitteesta kyllä sai ja rennommin voi juosta, vaikka joitain virhehälyytyksiäkin tuli.

NUTS 300 -matkalle kannattaisi olla backup, ellei suoraan vaadita. Mulla se ehkä olisi Garmin Edge fillari-GPS. Kännykkäkin voisi olla varalla, mutta kun se on myös turvaväline, ei sen akkua voi tyhjentää navigoinnilla.

Alue on niin iso, että aidosti suunnistuskelpoisena karttaa pitäisi olla pari neliömetriä, vaikka olisi vain käytävä reitin ympäriltä. Ei sujuisi sellaisella reitin esittelykartalla, mikä on normaalisti jaossa.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy