Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mitä mieltä aluemestaruuskisoista?


Recommended Posts

Ainakaan Etelaisellä alueella yleisen sarjan aluemestaruuskisoilla ei tullu olevan juurikaan mitään arvostusta. Puhutaan nyt esimerkiksi matkoista 5 - 10 km radalla ja maantiellä. Kisoissa on vain muutama osallistuja ja taso on sellainen, että keski-ikäinen harrastelija pääsee lähelle kärkeä.

 

Mitä mieltä olette näistä? Mihin näitä tarvitaan? Tulee lähinnä mieleen, että jos joku sattuu tulokset huomaamaan, eivät ne ainakaan mitenkään imartele tai lisää lajimme arvostusta. Väistämättä tulee mieleen, että "turhien" mitaleiden jakamisen voisi lopettaa ja keskittää energian johonkin mikä oikeasti parantaa lajin imagoa. Kisat ovat jonkinlainen jäänne menneisyydestä.

 

Oman panokseni olen antanut osallistumalla useammankin kerran, mutta ovathan ko. kisojen tulokset olleet lähinnä surkuhupaisaa luettavaa.

 

Kuinka moni on edes tietoinen 10 km maantiejuoksun aluemestaruuskisoista? Sellainen juostaan nimittäin sunnuntaina Espoon Rantakympin yhteydessä. Ei tunnu montaa kiinnostavan siitäkään huolimatta että ilmoittautumalla aluemestaruuskisaan pääsisi juoksemaan saman kympin kisan vain murto-osalla ilmoittautumismaksusta. (sorry: mahdollisuus meni jo). 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minuuttia sitten, tuomasnu kirjoitti:

 

Kuinka moni on edes tietoinen 10 km maantiejuoksun aluemestaruuskisoista? Sellainen juostaan nimittäin sunnuntaina Espoon Rantakympin yhteydessä. Ei tunnu montaa kiinnostavan siitäkään huolimatta että ilmoittautumalla aluemestaruuskisaan pääsisi juoksemaan saman kympin kisan vain murto-osalla ilmoittautumismaksusta. (sorry: mahdollisuus meni jo). 

 

 

Huomasin tuon 10 km aluemestaruuskilpailun ihan sattumalta Kilpailukalenterista ja meinasin ilmoittautuakin, kunnes huomasin, ettei seura ole hankkinut mulle tälle vuodelle lainkaan kilpailulisenssiä.. 🤔 No, ei tuolla kilpailulla sinänsä mitään arvoa mulle olisi ollutkaan ja joka tapauksessa pääsen kyllä Rantakympille, mutta en aluemestaruuskilpailuun. 

Link to comment
Share on other sites

Täällä Pohjois-Suomen alueella noissa on ihan kovaa vastusta, kiitos Limingan Niittomiesten. Kestomatkoilla saattaa usein kyllä näkyä sellainen tilanne, ettei muita osallistujia sitten olekaan. Tänä vuonna jäi kaikki välistä itsellä. Olen pitänyt noita melko takuuvarmasti itselle hyvinä kovina kisoina ja olen osallistunut aina kun on sopinut kalenteriin ja olen ollut terveenä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, tuomasnu kirjoitti:

Mitä mieltä olette näistä? Mihin näitä tarvitaan? Tulee lähinnä mieleen, että jos joku sattuu tulokset huomaamaan, eivät ne ainakaan mitenkään imartele tai lisää lajimme arvostusta. Väistämättä tulee mieleen, että "turhien" mitaleiden jakamisen voisi lopettaa ja keskittää energian johonkin mikä oikeasti parantaa lajin imagoa. Kisat ovat jonkinlainen jäänne menneisyydestä.

 

Kaikkialla ei enää järjestetä piiritason kisoja, joten nämä aluekisat ovat ihan tarpeellisia joillekin. Kyllä minä ainakin nostan hattua niille jotka vielä jaksavat sitkeästi järjestää kisoja vaikka osallistujia ei pahemmin ole, katsojista nyt puhumattakaan.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tuomo Salonen on ehdottanut että järjestettäisiin SM-maantiekymppi. Tästä jutusta ei selviä miksi Salonen moisen kisan kilpailukalenteriin haluaa; ehkä kysymys ei ole sen kummemmasta kuin siitä, että saadaan laadukkaita kisoja.

 

Aluemestaruuskisat sopivat erinomaisesti niille jotka eivät ole aivan Salosen tasoisia juoksijoita. Sitten pitäisi enää sopia siitä, että kaikki osallistuvat.

 

Jos maailma olisi sellainen kuin minä haluaisin, erilaiset mestaruuskilpailut olisivat juuri niitä kisoja joita varten treenattaisiin ja joihin osallistuttaisiin.

 

Tiedän tietysti, että kun sanoo menevänsä aluemestaruuskilpailuihin, jostakin nousee (aina) apina, joka muistuttaa, että joskus piirinmestaruuskilpailuissa voittoaika oli 27.57, ja kaikki juoksivat alle puolen tunnin.

 

Totta. Siksi reitillä on merkitystä (kun puhutaan maantiekisoista). Kukaan ei halua juosta mestaruuskilpailuissa huonosti.

 

(En tiedä järjestettiinkö muinoin piirinmestaruuskilpailuja maantiekympillä.)

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Uolevi kirjoitti:

Ja tuskin kysyttiin, onko virallisesti mitattu reitti.

 

Joo ei sillä ole kai niin väliä ollut perinteisesti, pääasiana on ollut selvittää piirin kovin maantiejyrä. Joissakin piireissä (uudenmaan?) on käytetty virallisesti mitattua reittiä (Aktia). Voin muistella omiani, mutta tällainen on jäänyt mieleen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ainakin itselle noiden kisojen löytäminen on tehty niin vaikeaksi, tämä koskee myös kaikkia kyläkisoja. Kissojen ja koirien kanssa saa aina kaivaa jos löytyisi 5 tai 10km kisoja testijuoksuksi. 

 

Juoksijalehden kalenteri on aika hirveä käyttää ja siellä on vain murto-osa tapahtumista ja kaikki piirikisat puuttuu sieltä. 

 

Kilpailukalenteri ei ole sen käytettävämpi, mutta sinne on sentään koottu kaikki kisat. Unohdan vain sen olemassaolon. 

 

Facebookkia en käytä, siellä varmaan noita kyläkisoja olisi. 

Link to comment
Share on other sites

8 minuuttia sitten, varolevy kirjoitti:

Kyllä ainakin itselle noiden kisojen löytäminen on tehty niin vaikeaksi, tämä koskee myös kaikkia kyläkisoja. Kissojen ja koirien kanssa saa aina kaivaa jos löytyisi 5 tai 10km kisoja testijuoksuksi. 

 

Juoksijalehden kalenteri on aika hirveä käyttää ja siellä on vain murto-osa tapahtumista ja kaikki piirikisat puuttuu sieltä. 

 

Kilpailukalenteri ei ole sen käytettävämpi, mutta sinne on sentään koottu kaikki kisat. Unohdan vain sen olemassaolon. 

 

Facebookkia en käytä, siellä varmaan noita kyläkisoja olisi. 

 

Facesta ei löydy mitään.

 

Riippuen vähän kisoista, noista yllä mainituista:

- kilpailukalenteri.fi on paras YU-kisojen löytämiseksi

- juoksija-lehti kyläkisojen löytämiseksi

 

Valitettavasti en ainakaan ole itse löytänyt Yhtä Palvelua, jossa olisi Kaikki.

 

(Siinä olisi muuten tehtävä jollekkin innokkaalle nikkarille: koota eri lähteistä hyvin toimiva portaali jossa olisi KAIKKI, vähän samaan tapaan kuin tulospuolella on tilastopaja).

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, Uolevi kirjoitti:

Tuomo Salonen on ehdottanut että järjestettäisiin SM-maantiekymppi. Tästä jutusta ei selviä miksi Salonen moisen kisan kilpailukalenteriin haluaa; ehkä kysymys ei ole sen kummemmasta kuin siitä, että saadaan laadukkaita kisoja.

 

 

 

Maantiekymppi on käsittääkseni ollut ja on edelleenkin kilpailukalenterissa. Maantievitosta ei käsittääkseni ole vielä järjestetty, vaikka sekin nykyisin on virallinen kilpailumatka. Tuo SM-maantiekymppi juostaan 10.10. Vantaan maratonin yhteydessä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, Uolevi kirjoitti:

(En tiedä järjestettiinkö muinoin piirinmestaruuskilpailuja maantiekympillä.)

 

En tiedä mihin aikakauteen "muinoin" viittaa, mutta 1980-luvulla piirinmestaruusmitaleja jaettiin kestävyysjuoksijoille ratajuoksussa (1500m, 5000m, 10000m, 3000m ej), maratonilla ja maastojuoksussa (5km, 15km, joukkuekilpailu molemmilla matkoilla). 1990-luvun alkupuolella ensin pudotettiin toinen maastojuoksumatka pois ja juostiin vain 12km + joukkuekilpailu. 1990-luvun puolivälissä hyvästeltiin pm-tasolla ratakymppi ja vähän myöhemmin myös maraton. Kuulemani mukaan myös piirinmestaruuskilpailujen maastojuoksumatka on nykyisin lyhennetty 6 km.

 

Maantiekymppiä tai puolimaratonia ei ainakaan Kymenlaaksossa juostu piirinmestaruustasolla sinä aikana kun siellä pm-kilpailuihin olen osallistunut (1983-1998), vaikkakin eräissä kevään ja syksyn maantiekilpailuissa taso oli joskus kovempi kuin pm-ratakympillä.

Link to comment
Share on other sites

Aikoinaan 70-luvulla juostiin 25 km piirinmestaruuksista. Itse olin mukana niissä 1970 - 1976. Ne siis juostiin pääosin maantiellä, pari kertaa raviradalla. Vuoden 1971 voittoaikani muuten oli pitkään tilastoissa ratapiikin piirinennätyksenä. Huomasin sen sattumalta muutama vuosi sitten ja kerroin asiasta, niin poistivat sen. Siinä toki lähtö ja maali olivat radalla, muu matka maantiellä.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy