Jump to content
Juoksufoorumi.fi

iisak (2022: WMA:n MM-kilpailut 2022 Tampereella)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

7 tuntia sitten, vkoskela kirjoitti:

Noissa loikissa oma kokemus on että sitten kun loikkia alkaa mennä enemmän kuin edellisessä sarjassa on hyvä aika lopettaa. Itse en siis tekisi ihan maksimisuorituksena vaan kontrolloidusti ja kimmoisuuteen panostaen.

 

Näin se minustakin on, ei voima eikä nopeus väsyneenä kehity. Tuossa oli vain tuo ryhmätreenin henki,  että kun valmentaja käskee että 2 sarjaa vielä, niin sitten tehdään... Olisi myös palautunut paremmin seuraavan päivän lenkkiä varten jos ei olisi repinyt jalkoja niin loppuun.

Link to comment
Share on other sites

37 minuuttia sitten, iisak kirjoitti:

Näin se minustakin on, ei voima eikä nopeus väsyneenä kehity.

 

Mihin tämä perustuu? Ajattelen nyt niitä lukemattomia kestävyysjuoksijoita, jotka sijoittavat voimatreeninsä minne saavat mahtumaan viikkoon, kolmanneksi treeniksi päivän päätteeksi. Takuulla ovat väsyneenä koko ajan.

Link to comment
Share on other sites

@puujalka, tuohan on aika yleisesti toisteltu väite, että tuottava nopeus- ja voimatreeni vaativat hyvin palautuneen hermoston ja lihaksiston. En ole itse sen syvällisemmin asiaan perehtynyt, joten turha minun taitaa olla yrittää tätä sen tieteellisemmin perustella kun olisin kuitenkin ihan googlauksen varassa tässä asiassa. Jos joku muu osaa selittää asiaa niin kiinnostaa kyllä itseäkin. 

 

Mutuilupohjalta ajattelisin että kehittymisen missä tahansa asiassa voisi määritellä niin, että tekee suorituksen joka ylittää sen mihin on aiemmin pystynyt.

 

Kestävyys on sitä että tehdään suoritusta väsyneenä ja ei-maksimaalisella teholla. Väsyneisyyshän on siten kestävyystreenissä suorastaan luonnollinen tila...

 

Sen sijaan kun kyseessä ovat tuollaiset maksimiominaisuudet kuten voima ja nopeus, niin niissä kehittyminen on sitä, että tehdään suoritus jossa hetkellinen teho on suurempi kuin mihin on aiemmin kyetty. Sellaiseen ei pysty kuin mahdollisimman täydellisesti palautuneena.

 

Toki loikkia tai spurtteja voi tehdä myös väsymykseen asti, mutta silloin harjoitusvaikutus menee varmaan sinne lihaskestävyyden ja nopeuskestävyyden puolelle.

 

Jos kestävyysurheilijat joutuvatkin tekemään voimatreenejään joskus väsyneenä, niin ei se varmaan kuitenkaan optimaalinen tila ole, vaan välttämätön paha kun "tärkeämpää" kestävyystreeniä on vaan tehtävä niin paljon. Blokkiharjoittelu voisi kestävyysurheilijallakin mahdollistaa tämän, että joskus olisi voima- tai nopeusblokki, jossa kestävyystreenin määrää vähennetään sen verran että pystytään tekemään laadukkaampaa voima/nopeustreeniä.

Link to comment
Share on other sites

Nyt vaihtui tuo ketjun otsikkokin, niin pysyy tavoite kirkkaana mielessä!

 

 

la 9.10.2021 lepo

 

Olin nuorimman lapsen kanssa kahdestaan mökillä, joten ei päässyt juoksentelemaan. Lepo teki kyllä varmaan ihan hyvää jaloille.

 

 

su 10.10.2021 pitkähkö pk

 

Iltapäivällä raikkaassa syysilmassa oli kiva juoksennella. Ekat 5 km meni reippaammin noin 5:40/km vauhtia, mutta paluumatkalla alkoi etureidet taas väsyä, joten otin tosi kevyesti että olisin ainakin toivottavasti huomenna tuoreessa kunnossa nopeustreenejä varten. Koko lenkin vauhti 6:00/km, pituus 13 km, syke 124, running index 67.

 

Yritin säätää juoksutekniikkaa vähän enemmän takareisiä ja pakaraa käyttäväksi, ja sinänsä se toimi ihan hyvin, mutta siinä tuppaa tuo vauhti kiihtymään kun kontaktivaiheessa aktiivisemmin "työntää maata taaksepäin". Sykkeet sitten nousee ja hommasta tulee väkisin juoksun ja kävelyn vuorottelua eikä tasaista hölkkää, mutta ehkäpä hyvän juoksutekniikan säilyttäminen on tärkeintä.

 

Tämä oli siis ensimmäinen kokonainen viikko peruskuntokautta ja tavoitteena oli 50 km viikossa, mutta viikon keskivaihella piti parannella jalkoja ja kilometrit jäivät sitten lukemaan 42 km. Ihan ok kuitenkin. Onnistuin melko hyvin tasapainoilemaan tässä vaiheessa vielä vähän heikosti isompia määriä kestävien jalkojen kanssa ja lepäämään sopivissa kohdissa, niin ei tullut yhtä päivää pitemmille juoksutauoille tarvetta. Puntit jäi kyllä yhteen kertaan, mutta ehkä maantain loikat voi laskea viikon toiseksi voimaharjoitukseksi. 

 

Päättyneellä viikolla oli tosiaan jaloille sen verran kova se maanantaina loikkatreeni, että ajatukseni yhdistää nopeustreeniin vielä nk-vedot loppuun olisi tällä kertaa ollut kyllä ihan mahdoton. Eli optimaalisen viikkorytmin ratkaisu jäi tälläkin kertaa vielä löytymättä. Ehkä pitäisi sittenkin pyöritellä Excelissä vähän jotain 10 päivän "viikkoja" jos niihin saisi paremmin mahtumaan kaiken.

Link to comment
Share on other sites

ma 11.10.2021 nopeus

 

Ensimmäiset hallitreenit tälle kaudelle ja taisivatpa olla minulle jopa ensimmäiset hallitreenit koronan alkamisen jälkeen. Otahallissa oltiin eikä ollut ruuhkaa vielä. Nyt oli vastusvetoja 3*3 vetoa eli kaveri tulee perässä joustavan köyden päässä jarruttaen. Lisäksi tuli tietysti 3*3 vetoa myös jarruttajan roolissa, mikä käy liikunnasta sekin, joten oikeastaan 18 vetoa tuli yhteensä. Hyvää vaihtelua tämäkin ja kyllähän tuossa sai puskea ihan kunnolla. Piikkareilla vedin eli tälle viikolle sain tässä yhteydessä tätä piikkarijuoksun tuntuman ylläpitoa.

 

Jalat oli tuoreen tuntuiset, ei sunnuntain pk nyt rasittanut.

 

 

ti 12.10.2021 lepo

 

Viime viikolla tein 10 km lenkin tähän vastaavaan kohtaan heti nopeustreenin jälkeisenä päivänä ja sain jalkani sitten tukkoon pariksi päiväksi. Osittain varoivaisuuden ja osittain kiireiden takia päätin nyt ottaa tiistaille ihan oikean lepopäivän, eli vain kevyet työmatkapyöräilyt 2*25 min.

 

Polarin kardiokuormaindeksi on sitä mieltä että viimeisen viikon ajalta ollaan vahvasti aliharjoittelun puolella, ja onhan tässä ollutkin useampia päiviä kun on ollut vähän tai ei ollenkaan kestävyystreeniä. Mutta näin kai se saa näin treenikauden alussa ollakin, että kevyestä aloitetaan ja tästä sitten aletaan kiristää.

Link to comment
Share on other sites

ke 13.10.2021 kevyehkö pk

 

Aamulla pyöräily töihin, illalla juoksu kotiin 7,3 km, 5:56/km, syke 133, runnung index 58. Sykkeet oli ehkä vähän ylhäällä, josta varmaan johtui heikon puoleinen running index. Tuntui ihan hyvältä kyllä juoksu.

 

 

to 14.10.2021 kevyt pk

 

Aamulla hölkkä/kävely töihin 7,6 km, 6:42/km, syke 122, running index 59. Alku oli enimmäkseen hölkkää, lopussa oli kävelyä ajallisesti jo puolet. Tarkoituksena mennä niin kevyesti että huomenna pystyisi juoksemaan viikon sykkeennostotreenin hyvillä jaloilla. Etureidet ei enää täysin tuoreet niin kuin eilen, mutta ei kipeätkään. Illalla pyöräily kotiin

 

Pari peräkkäistä huonoa running indexiä. Pojalla ollut yskä muutaman päivän joten voihan minullakin olla joku oireeton versio mikä kuitenkin hiukan syö tuota suorituskykyä. Polarin mukaan yösykkeet ja hengitykset kuitenkin normaalit.

Link to comment
Share on other sites

pe 22.10.2021 nopeus ja nopeuskestävyys

Lämmittely 10 min
4*40 askelta rennosti täysillä / pal. 1 min
2 ylämäkivetoa 35 s ja 55 s / pal. 2 min
5*1 min vedot, loppusyke n. 165 / pal. 1 min
jäähdyttely 6 min

 

yhteensä 6 km

Semmoinen setti tänään onneksi sulalla asfaltilla. Mukava oli vaihteeksi vähän ryntäillä. Jalat olivat tuoreen tuntuiset ennen ja jopa jälkeenkin. Huomenna ohjelmassa taas melkein koko päivä autoilua ja jospa sunnuntaina sitten taas Espoossa pitkähkö pk.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy