Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HCR Tukholman alla


antti
 Share

Recommended Posts

Yleensä ohjelmissa "viimeinen pitkä" on tapana tehdä kolme viikkoa ennen maratonia. Tänä vuonna HCR:n ja Tukholman maratonin välillä näyttää olevan neljä viikkoa aikaa. Onko mielipiteitä siitä, miten tuo väliaika kannattaisi harjoitella? Vetääkö siis viikko HCR:stä vielä se yksi viimeinen "täysimittainen" pitkä (kerkeääkö viikossa palautua riittävästi kilpapuolikkaalta? :character0032: ), vai pitäisikö treenimäärien alentaminen, "himmailu", aloittaa suosiolla tuosta HCR:stä?

Yksi vaihtoehtohan olisi ottaa tuo HCR vain pitkänä lenkkinä eikä kilpailuna, mutta pahoin pelkään ettei se sitten lappu rinnassa tulisi kuitenkaan onnistumaan.

Link to comment
Share on other sites

Tämä on nyt ihan maallikon vastaus. Mutta olen kahtena aiempana vuotena tehnyt omasta mielestäni sen virheen, että olen vetänyt HCR:ssä itseni aivan liian tiukoille. Sillä seurauksella, että viimeiset viikot ennen Tukholmaa olen lähinnä palautellut HCR:n rasituksia.

Eli aion ottaa HCR:n pitkänä lenkkinä. Sen tarkemmin en ole sen jälkeisiä viikkoja vielä miettinyt, mutta jos paikat ovat hyvässä kunnossa, niin sitten vielä seuraavana viikonloppuna voisi harkita yhtä ylipitkää PK:ta. Pitää vähän luntata mitä nuo maratonohjelmat suosittaa ja pyytää konsultaatiota kokeneemmalta kestävyysjuoksijalta...

Link to comment
Share on other sites

Itse aion myös osallistua molempiin tapahtumiin. Samaa asiaa podiskellessani tulin siihen tulokseen että neljässä viikossa kerkiää kyllä palautua vaikka HCR:n raastaisi täysillä, mutta tämä taas sotkee viimeisten viikkojen harjoittelua niin paljon että itse aion ainakin ottaa tämän puolikkaan vain vähän kovempi vauhtisena pitkänä lenkkinä. Kyllä niitä puolikkaita Suomen maasta löytyy niin paljon ettei sitä ennätys yritystä kannata ottaa juuri ennen tapahtumaa johon on harjoittelunsa suunnannut. Lisäksi HCR on hyvän kelin sattuessa niin hieno tapahtuma että itse ainakin mieluummin nautin tästä kuin yritän väkisin maksimoida tulosta. Mutta tämähän on siis vaan minun mielipide eikä perustu mihinkään absoluuttisiin faktoihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

On se tänäkin vuonna HCR juostava ennen Tukholmaa. En minä tiedä palautuuko siitä. Palautuko siitä viime vuonna, kun oli 3 viikkoa välissä, aivan sama, aika parani kuitenkin. Ja lappu rinnassa mennään aina täysillä, maisemia voi katsella ilmasellakin. Sen kylläkin tiedän, että harvinaisen kovaa punttitreeniä ei kannata tehdä samalla viikolla kun juoksee kilpapuolikkaan. Kokemuksesta!

Ehkä männöö mehtään, mutta voipi olla menemätäki, mistä noita tietää.

Sykkeitäki just vertasin parin vuojen takasii, ei niistä mittää oppinu! Tullu hullua hurskaammaks. Kovvaa kun männöö ni syän lyä nii maa kauhiast ja maatesa ei niinkää paljo.

Link to comment
Share on other sites

Mä runttaan HCR:n täysillä, ja otan sen jälkeen viikon kevyesti, ja sitten jos tuntuu hyvältä niin kunnollinen pitkä lenkki viikko HCR:n jälkeen. Tärkeintä ottaa tuo viikko tosi rennosti, että pystyy tuon pitkän juoksemaan ilman ongelmia. Kaksi viikkoa ennen Tukholmaa vielä joku 20-22km pitkähkö lenkki, mutta ei missään tapauksessa tuon pidempää.

Link to comment
Share on other sites

Luulisi että neljässä viikossa ehtii palautua hyvin puolimaratonilta.

Mulle sopii hyvin puolimaraton täysillä 2-3 viikkoa ennen maratonia. Viime vuonna Yyterissä puolikas vain 40sek ennätystä huonommalla ajalla ja siitä 3 viikon päästä Tukholmassa maratonilla ennätys. Samanlaisia kokemuksia on muitakin.

Esimerkiksi Tukholman maratoniin tähtäävässä Anders Szalkain 3h ohjelmassa on puolimaraton 3 viikkoa ennen maratonia.

Link to comment
Share on other sites

Mie kanttasin viime HCR:llä totaalisesti viime keväänä(tai siis maha kanttasi) Tukholmassa jo pistelin ekan puolikkaan sit nopeemmin kuin HCR:n kisan. Ja tuloksena oma ennätys maratonilla.

Ihan saa vapaasti laittaa ns kaikki peliin ja nyt ku 4 viikkoo aikaa palautella. Nii ehtii vielä yhden pitkänkin tekemään enne Tukholmaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minäkin olen edellisten kannalla. Puolikas kolme-neljä viikkoa aiemmin terävöittää kuntoa ja parantaa vauhtia. Täysillä vaan. Muutaman päivän palautumisen jälkeen vielä kovaa reeniä viikko ja sitten loiventaen kohti tukholmaa niin hyvä tulee.

Saattaa olla, että 3 tunnin maratoonarille HCR:n vetäminen täysillä ei ole samanlainen rasitus kuin 4 tunnin juoksijalle. Tällöin puolikkaan ajoissakin ollaan lähellä puolen tunnin eroa rasituksen kestossa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ihme ja kumma on jos ei neljässä viikossa palaudu täyteen terään vaikka juoksisi hcr miten kavaa tahansa. Eilen tein hieman yli kolmen tunnin lenkin ilman energiajuomaa ja loppussa uuvuin jonkin verran (huimausta, pahaaoloa, lihanväsymystä) ja meno hiljeni mutta nyt jo ihan pirteä olo. Kannattaa muuten totutella juoksua vähällä energialla niin tuntuu kisa paljon kevyemmältä, luksukselta!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy