Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Hei! Olen miettinyt, kumpi on jaloille rankempaa: juosta 20km 75 minuutissa, eli pitkä matka mutta nopeasti vai esim 15km 1h40minuutissa (lyhyempi matka, mutta kauemmin liikkeellä)?


 

esim hölkkämaratoonareilla 6h liikkeellä maratonilla kuulostaa omaan korvaan jaloille rasittavammalta kuin kokeneen maratoonarin 2h30min aika liikkeellä. Toivottavasti joku sai käsityksen, mitä ajan takaa. 

Link to post
Share on other sites

Itse uskaltaisin sanoa näin että samalle henkilölle eli itselleni sama 21,1 km täysillä (vaikkapa 1:40) on myös jalkojen kannalta pahempi kuin sama 21,1km kevyesti (2:30), vaikka ensimmäinen on selvästi lyhytkestoisempi.  Tämä ei liity vain jalkoihin mekaanisesti(vauriot, tulehdus, kireys) vaan etenkin pitkissä suorituksissa myös siihen että ensimmäinen tyhjentää tehokkaammin lihaksen energian eli glykogeenivaraston jolloin jalat ovat sen vuoksi väsyneen ja ponnettoman oloiset jälkeenpäin kun taas selvästi rasvanpolttovauhdilla köpötellessä tuo vaikutus on vähäisempi treenin kestosta huolimatta. Yksi tekijä on toki myös se mitä vauhtia on tottunut juoksemaan. Jos juoksee kovaa vauhtia mutta ei ole sitä harjoitellut niin askellus on epätaloudellinen ja kuormittavampi ja lihaskestävyys huonompi kuin mikäli on hyvin valmistautunut juuri kyseiseen vauhtiin, mitä tietenkin kovemmat juoksijat aina ovat. Oikein hidas vauhti voi myös olla jumittavan tuntuinen jos sitä ei ole tottunut juoksemaan. Silloin helpoin vauhti tietyn matkan juoksemisen voi silloin olla vähän reippaampi (pk2 tms) tai hidas juoksu jossa tekee pieniä kiihdytyksiä silloin tällöin.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Kovemmassa vauhdissa jaloille tulee enemmän iskutusta, joten ilman muuta kovavauhtinen juoksu kuormittaa jalkoja enemmän. Kuuden tunnin ja 2,5 tunnin maratoonareiden suora vertailu sen sijaan ei mielestäni ole mielekästä, koska hitaammilla maratoonareilla on yleensä kropassa selvästi enemmän ekstraa kuin nopeammilla ja jokainen ylimääräinen gramma vartalossa pahentaa iskutusta.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

^Vajaakuntoisena, ylipainoisena puolisohvapottuna allekirjoitan tuon vauhtinäkemyksen. Pk-vauhdin aamulenkistä ei jää tuntemuksia (paitsi hyviä), mutta vähänkin jos nostaa vauhtia niin kyllä sen reisissä erottaa jälkikäteen. Iskutuksesta en osaa sanoa näin hitailla vauhdeilla.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Se on kyllä totta, että vauhdin lisäys tuo lisää painetta jaloille. Kevyessä hölkässä jalat toimii tosi passiivisesti, mutta sitten jos mennään 4min/km tai 3min/km, niin siinä alkaa tulla askeleeseen ponnistusta. Pohkeet, akillesjänteet, nilkat ja jalkaterät työskentelee kovemmin ja rasittuu. Pikajuoksussa vielä enemmän.

 

Varmaan useimmiten joudutaan telakalle liian kilometrien keräämisen takia, ei niinkään liian vauhtijuoksun johdosta. Mutta onhan minullakin muutaman kerran tullut vaivoja, kun hiihtokauden jälkeen menin hölkkäkisoihin liian vähän juosseena ja ohutpohjaisilla kengillä.

Sanoisin kuitenkin, että enemmän jalkoja kuluttaa isot kilometrimäärät kuin vauhdikas juokseminen.

Link to post
Share on other sites
35 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Varmaan useimmiten joudutaan telakalle liian kilometrien keräämisen takia, ei niinkään liian vauhtijuoksun johdosta. Mutta onhan minullakin muutaman kerran tullut vaivoja, kun hiihtokauden jälkeen menin hölkkäkisoihin liian vähän juosseena ja ohutpohjaisilla kengillä.

Sanoisin kuitenkin, että enemmän jalkoja kuluttaa isot kilometrimäärät kuin vauhdikas juokseminen.

 

Tästä olen tasan päinvastaista mieltä. Kun näitä juoksuhommia olen liki 30 vuotta seurannut, niin telakalla ovat huomattavasti useammin pika- kun kestävyysjuoksijat.

 

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
On 14.8.2020 at 15.57, hatapa kirjoitti:

 

Tästä olen tasan päinvastaista mieltä. Kun näitä juoksuhommia olen liki 30 vuotta seurannut, niin telakalla ovat huomattavasti useammin pika- kun kestävyysjuoksijat.

 

No tämmönen tieto tulee kyllä minulle vähän yllätyksenä, vaikka pikajuoksunkin tiedetään aiheuttavan loukkaantumisia.

 

Kyllä se viikatemies niittää satoa joka vuosi kestävyysjuoksussa, nytkin on pitkä lista juoksijoita jotka varmaan olisivat halunneet olla Kalevan kisoissa. Mutta kyllähän pikajuoksijoillakin aika usein itse asiassa on jotain vaivoja. Tällä kaudella mm. Huuskola/Latvala/Kortetmaa/Kaasalainen/Bogdanoff.

 

Jos taas puhutaan vain kestävyysjuoksusta, niin puolimailereilla ja mailereilla on kyllä harvemmin loukkaantumisia verrattuna pitkän matkan juoksijoihin.

Link to post
Share on other sites

Ehkäpä pikajuoksijoiden vammat ovat laadultaan erilaisia kuin pitkän matkan menijöiden. Molemmat saavat varmasti nopeasti vammoja aikaan kun harrastavat yhtäkkiä toisille tyypillisiä harjoitteita. Nyt heitän ihan hatusta mutua, mutta veikkaisin että pikajuoksussa ei iskutus ole se oleellinen tekijä vammojen osalta toisin kuin kestomenossa. Molemmissa erilaiset virheasennot ja virheellisesti opitut liikeradat vaikuttavat vammojen syntymiseen.

 

Jos sitten vertaa sitä, juokseeko 20km hitaasti vai reippaasti (omaan tasoon nähdeen) niin kyllä reippaasti meneminen rasittaa huomattavasti enemmän.

 

Puolimailerit ja mailerit juoksevat niin lyhyttä kisamatkaa että sen voi vetää vaikka jalat olisi poikki, joten korvaavilla voi jumpata hyvin itsensä starttiviivalle 😉.

Link to post
Share on other sites
On 12.8.2020 at 21.34, perttu kirjoitti:

Oikein hidas vauhti voi myös olla jumittavan tuntuinen jos sitä ei ole tottunut juoksemaan. Silloin helpoin vauhti tietyn matkan juoksemisen voi silloin olla vähän reippaampi (pk2 tms) tai hidas juoksu jossa tekee pieniä kiihdytyksiä silloin tällöin.

 

Tämä on ultrajuoksijoille tuttu ongelma. Usein järkevä kilpailuvauhti on selvästi hitaampaa kuin ns. helpon juoksun vauhti. Yleinen tapa ongelman ratkaisemiseen on juosta ns. helppoa vauhtia ja ottaa kävelypätkiä väliin, jolloin kokonaisrasitus pysyy kohtuullisena, mutta juoksu ei mene epäluonnolliseksi köpöttelyksi.

Link to post
Share on other sites

Liike-energia kasvaa nopeuden neliönä eli jalat vastaanottaa ja välittää 20 km/h vauhdissa 4 kertaa enemmän energiaa 10 km/h vauhtiin verrattuna.  Maallikkona sanoisin myös vammariskin ja rasituksen olevan suurempi kovilla nopeuksilla.    

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
13 minuuttia sitten, Ben! kirjoitti:

Liike-energia kasvaa nopeuden neliönä eli jalat vastaanottaa ja välittää 20 km/h vauhdissa 4 kertaa enemmän energiaa 10 km/h vauhtiin verrattuna.  Maallikkona sanoisin myös vammariskin ja rasituksen olevan suurempi kovilla nopeuksilla.    

 

My point exactly.

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Ben! kirjoitti:

Liike-energia kasvaa nopeuden neliönä eli jalat vastaanottaa ja välittää 20 km/h vauhdissa 4 kertaa enemmän energiaa 10 km/h vauhtiin verrattuna.  Maallikkona sanoisin myös vammariskin ja rasituksen olevan suurempi kovilla nopeuksilla.    

 

Tottahan tuo, mutta pitäisin kyllä vahvempana argumenttina sitä, että mitä enemmän juokset, sitä todennäköisemmin tulee jalkavaivoja. Ja kun muistetaan miten pieni osa kestävyysjuoksijoiden harjoittelusta on vauhdikasta juoksua. Mitenhän se oli, 80-90 prosenttia peruskestävyyttä.

Link to post
Share on other sites
28 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

 

Tottahan tuo, mutta pitäisin kyllä vahvempana argumenttina sitä, että mitä enemmän juokset, sitä todennäköisemmin tulee jalkavaivoja. Ja kun muistetaan miten pieni osa kestävyysjuoksijoiden harjoittelusta on vauhdikasta juoksua. Mitenhän se oli, 80-90 prosenttia peruskestävyyttä.

Tuohon on olemassa ihan dataan perustuva analyysityökalu, joka arvioi kunkin askeleen tuottaman G-voiman (perustuen jalka-anturiin, jota voi käyttää kengässä). Kyllä se niin menee, että aika paljon isompi rasitus tulee nopeammasta juoksusta. 

 

Riippuen kestävyysjuoksijan ohjelman vaiheesta, peruskestävyyttä voi ajallisesti olla 80-95% harjoittelusta. Useimmiten kuitenkin lähempänä 90%.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy