Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Taistelulajit, notkeus...


jamse101
 Share

Recommended Posts

En ole pariin vuoteen enää TKD:a harrastanut, mutta venyttelen kyllä edelleen. Yksinkertaisin varmaan on etujalka korkeintaan 90 asteen kulmassa, takajalan polvi maassa, selkä suorana. Otetaan nilkasta kiinni vaikka ensin lattialla olevan jalan puoleisella kädellä (kroppaa joutuu vähän kiertää taaksepäin). Hetken päästä voi vaihtaa toisen puolen käden nilkkaan niin saa tuntumaan eri puolille etureittä/säärtä. Jos ei ala tuntumaan ja selkä on kuitenkin maahan nähden kohtisuorassa, voi loiventaa etummaisen jalan kulmaa, kunnes tuntuu.

Tästähän ennemmin tai myöhemmin päädytään pitkittäisspakaatiin, jossa taaemman jalan varpaat on kattoa kohti (tai selkää vielä taivuttamalla päätyy johonkin jooga asanaan, jonka nimeä en muista, joku kissaeläin?)

Jos se kierto on suurempi ongelma niin ne sivut venynee, kun seisaaltaan ristii jalkansa ja taivuttaa mahansa reiden päälle, takajalan sijoittelulla saa tuntumaan eri kohdissa.

Kait noita voi ainakin kokeilla, jos nyt ymmärsin ongelman oikein.

Link to comment
Share on other sites

Me ollaankin joskus treeneissä tehty tommoisia venyttelyjä jumppamaton kanssa.

Tänään juoksulenkin jälkeen venyteltyäni kokeilin sivu- ja kiertopotkuja ja tukijalan sisäreisi tuntuu olevan se kirein paikka. Silloin kun yritän venytellä ojentamalla jalkoja sivulle poikittaisspagaatin tapaan ja taivutan ylävartaloa vuorotellen kummankin jalan suuntaan ja otan varpaista kiinni sormilla niin etureisissä vihlaisee välillä aika pahasti kun vaihdan jalkaa.

Aloitin Taekwon-don vasta viime syksynä kun ajattelin että voisi urheiluksi jotain muutakin tehdä välillä kuin vain juosta ja olen välillä ajatellut että juuri juokseminen ja puutteellinen venyttely on tehnyt reisistä niin jäykät.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... tuohon voisi oikea vastaus olla se lätkämaalivahti venytys eli kun lopputulokseksi halutaan joskus tulevaisuudessa poikittaisspakaati niin, lähtöasento on polvet lattialla jalat takaviistoon. Siis jalat leväällään, mutta polvillaan. Tuossa sammakkoasennossa yläkroppaa siirtämällä alas eteen ja taakse pystympään pystyy säätämään kohtaa, missä venytys tuntuu ja kuinka paljon. Taas jos ei ala tuntua, taivutetaan sääriä eteen/sivulle, kunnes tuntuu. Venytyksen lopuksi voi vielä punnertaa polvet lattiasta suoriksi ja kokeilla joko takapuolen saa lattialle jalat suorina sivulla.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...mikäli nyt ymmärsin ton oikein niin mun polvilla tohon ainakin tarvii patjan alle.

Juu, noi on aika henk.koht juttuja. Jotkut tekee kaiken pelkällä lattialla, itse olen aina tarvinnut pehmusteen alle, siksi yleensä tein pitkät venytykset salin ulkopuolella. Siinä vaiheessa, kun sammakosta pystyy kääntämään jalkaterät sivulle, asialla ei enää juuri ole merkitystä, koska voi kannatella jalkaterillä ja paino ei enää ole polvilla, mutta mulla meni muistaakseni siihen varmaan vuosi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy