Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tarppa

Polven sisäsyrjän vihlova kipu juostessa - mitään syytä ei löydetä!

Recommended Posts

Olen ihan luovuttamisen partaalla! Jo pari vuotta oireillut kipu ei ota poistuakseen. Vihlovaa kipua tuntuu siis vasemman polven sisäsyrjällä juostessa ja pyöräillessä. Juosta pystyn muutaman kilometrin kivuttomasti, pyöräillä jopa 40 km. Magneettikuva normaali, kartiokeilakuvaus normaali... Viimeisimmässä oli mahdollisesti pieni rustofissuura, mutta sekin oli hyvin hento ja mahdollisesti vain virhelöydös (esim. jalan liikkuminen kuvauksen aikana voi tuollaisia aiheuttaa). Mitään traumaa ei ole tullut, ja rustovauriot harvemmin syntyvät ilman iskua tms. Olen käynyt fysioterapeutilla, joka ohjasi minulle lihaskuntoliikkeitä pakaralle ja yritti hiukan korjata askellustekniikkaa. Jos vika olisikin vain juoksutekniikassa, niin miksi sama kipu ilmestyisi polkupyöräillessä? Kenkiä olen vaihtanut useamman kerran. 

Voiko tässä enää mitään muuta tehdä kuin luovuttaa? Jos polvea ei juoksulla tai pyöräilyllä rasita, niin normaalissa arkielämässä se ei kipuile. Ainut mikä itselle enää tulee mieleen yrittää, on lihaskunnon treenaaminen salilla kunnon painoilla. Nyt olen tehnyt vain kotijumppaa fyssarin ohjeiden mukaan.

Niin ja ikää on huimat 21 vuotta, joten en nyt vielä haluaisi raihnaistua 😞

Ikävä kuulla, etenkin kun nuori ja menohaluja selkeästi olisi!

Paljon on tutkittu, ja ilmeisesti ihan erikoislääkärit tutkineet, kun parikin merkittävää kuvantamista tehty ilman selkeitä löydöksiä lopulta, ja fysioterapeutilla käynyt. Oletko useammalla eri fyssarilla käynyt, onko ollut erikoistunut alaraajoihin/ortopedin itsensä suosittelemia (usein heillä on ns. luottofyssarit eri asioihin)? Jos olet useammallakin jo käynyt eikä apuja ole parin kolmen kuukauden työstämisen jälkeen per fyssari, ei samalla fyssarilla ainakaan ole tarvetta usein jatkaa, se tie usein on käyty loppuun ja heillä ei siten paljoa lisättävää ole. Joku toinen taas voi löytää ongelman syyn hyvinkin pienellä ratkomisella kun osuu vain oikeaan kohtaan/tietää miten etsiä syytä.

Henkisesti lienee kuitenkin hyvä tietää, että mitään isompaa siellä ei ole rikki kun kuvantaen ei löydy erityisempää ja arjessa ei kipuile.

Itse jättäisin lajit pois, joissa vaiva ilmenee ja tekisin kuntosalia esim. 6-12kk ajan säännöllisesti jonkun ohjeistamana (ettei puolieroja/jää jotain osa-aluetta treenaamatta) ja katsomaan vasta sitten, miten kestää rasitusta. Jatkuvat ns. kokeilut eivät liene järkeviä, joten anna niiden vain olla. Ilmeisesti kuitenkin bussille voi aina juosta ja pyörällä lähikauppaan, joten arjessa tuskin isompaa ongelmaa välttää näitä tekemisiä.

Tsemppiä kuitenkin!

Samaa mieltä kuin @Spica. Punttista, säännöllinen järkevä ohjelma. 

Oletko kokeillut vesijuoksua, sisäsoutua tai crossaria? Todennäköisesti nekin ottaa polveen jos kerran pyöräily ottaa, mutta eihän mikään estä testaamasta. Viimeisenä on uinti, joka varmaankin on lempein jaloille.

Toki se on äärettömän perseestä aloittaa veivaamaan jotakin crossaria kun tekisi mieli vain juosta, mutta kyllä se vain on pääkopalle parasta löytää joku muu laji jonka parissa voi huhkia sen aikaa että jalka rauhoittuu. Been there, done that (monta kertaa).

Intouduin ensimmäiseen viestiini, kokemus on juoksuharrastuksen alusta. Itselläni oli muutama vuosi sitten vihlovaa kipua polven sivusyrjällä lähellä lumpiota. Kotifyssari antoi harjoitukseksi puristaa 3-5 sentin paksuista pehmolelua polvien välissä 5-10 sekuntia kerrallaan joka päivä. Toistelin puristusliikettä istuessani teeveetä katsoessa, kunnes tiesin puristelleeni. Yhden talven harjoitusten jälkeen vaiva ei ole palannut.

• Like 1

Mulla vaivasi myös polven sisäsyrjän kipu todella pitkään, kävin parilla fyssarilla mutta ei apua. Lopulta vielä yhdellä ja juurisyy oli niinkin yksinkertainen, että reiden sisäsyrjän lihakset ei aktivoidu kunnolla, pakara heikko ja tadaa punttia vaan kehiin, niin kaikki katosi muutamassa viikossa. Myös hieronta jeesasi, mutta pääjuttu oli lihaskunnon parantaminen.

• Like 1

Väärät kengät, juoksijaksi liikaa painoa ja kaltevalla pinnalla juoksut teki mulle samaa oiretta. Nyt sisäsyrjä kipu siirtynyt keskelle polvea hehe. Onneksi vain harvoin lenkin aikana ja seuraavana päivänä pientä kipua. Tuohon kipuun muuten auttoi mulla magnesiumvoide polveen. Jaahas nyt lenkille.

• Like 1
  • Thanks 1