Jump to content
Juoksufoorumi.fi



jtp

Hyvä kulku PK-lenkillä MK-harjoittelun jälkeen. Miksi?

Recommended Posts

 

Osaisikohan joku selittää seuraavaa ilmiötä? MK-harjoittelun jälkeisenä päivänä PK-lenkki tuntuu sujuvan usein poikkeuksellisen hyvin.

 

Olen harjoituspäiväkirjastakin todentanut, että onnistuneen MK-harjoittelun (esim. 2 tai 3  km kovaa, pitkä palautus, 1 km all out) jälkeisenä päivänä PK-lenkin (40 min - 90  min) vauhti on jopa 10 - 15 sec/km nopeampaa kuin yleensä ja juoksu tuntuu muutenkin erinomaiselta. Tämä siitä huolimatta, että alavartalon lihakset tuntuvat usein aika helliltä kuormittavan MK-harjoituksen jäljiltä.

 

Mistä tämä pomppu kintereisiin tulee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä kysymys. Huomaan saman ilmiön, erityisesti nopeuskestävyys -ja voimatreenien jälkeen.

 

Ilmiö on mielenkiintoinen myös siksi, että pitäisikö silloin vain antaa palaa vai lepuutella? Toistaiseksi olen tehnyt niin, että kun tossu on syönnillään, olen sitten juossut sen mukaan. Ei välttämättä ole aina kovinkaan viisasta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väittäisin puhtaasti hermostollisena ärsykkeenä tulevana muutoksena. Lihakset myös saaneet kovemmassa treenissä liikeratoja avattua ymv joten nekään ei jarruta vielä, se seuraava päivä usein sitten jäykempi, jos treeni ei ihan jokapäiväistä ole. 

 

Puujalan kommenttiin: Antaisin myös mennä, mutta pitäisin rasituksen silti kevyenä, en tekisi toista kovaa treeniä vaikka tossu olisi syönnillään 🙂

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä kuin Spica, tosin saattaa tuossa joku muukin ohimenevä selitys (hormonaalinen tms) olla. Tuo on kuitenkin tunnettua että hermotus aktivoituu kun tekee jotain vauhdikasta/voimaa vaativaa ja sen jälkeen se on valmiimpi ainakin hetken. Tämä tulee myös vaikka heti mäkisprinttien jälkeen, mutta saattaisi olla että se näkyy myös seuraavana päivänä. Se voi näkyä myös niin että ensimmäinen tonnin veto ei tunnu niin hyvältä kuin kolmas tai että vitosella saa paremman tuloksen jos lämmittelyssä tekee myös kovempivauhtista juoksua.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Pitää harkita jos esimerkiksi ennen 10km kisaa tekisi yhden vähän pidemmän vedon. Tähän mennessä alkulämmittely on koostunut lähinnä hölkästä ja muutamasta 10 sek vedosta. 

 

Tuo Spican mainitsema liikeratojen avaaminen havahdutti taas siihen, että liikkuvuusharjoitusten ottaminen ohjelmaan olisi varmasti hyödyllistä. Olen jäykkä kuin rautakanki enkä ole tehnyt asialle mitään. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen tein tempojuoksua, loppujäähd. ja 100m sprinttejä 2kpl.

Tänään en varmasti juokse.Alaselkään ottaa nuo radalla juoksut, näin veteraanina. Sunnuntaina tavoitevauhtista. 

Se on totta, että liikeradat on paljon laajemmat joten ihan hyvä välillä spurttailla pölyt pois keuhkoista ja nivelet lihakset ja jänteet venyy kunnolla. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liittynee hermoston ja lihaksen vireystilaan, lihastonus ja semmoiset, jos ennakoiva harjoitus on rasitukseltaan sopiva. Aikanaan huomasin että itseni pitää uskaltaa tehdä tärkeää kilpailua edeltävänä päivänä hermottava jalkavoima + kilpailuvauhtiset kevyet vedot (400-800 metrisiä kolmesta viiteen kappaletta). Hyvään vasteeseen seuraavaksi päiväksi vaikutti se, että harjoituskuorma edeltäviksi viikoiksi oli jo puolittunut siitä mitä se oli ollut pitkään sitä ennen. Harjoituskerrat, kahdesti päivässä, kuitenkin säilyivät ennallaan kilpailuun asti rytmittämässä vuorokautta.   

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy